Kaupallistamisen perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: C-02467-LT00EN81-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 05.05.2025 - 24.04.2026
-
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
- Ajoitus
- 01.09.2025 - 30.07.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Korkeakoulu
- Hämeen ammattikorkeakoulu, Verkkokampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 100
- Opintojakso
- C-02467-LT00EN81
Aika ja paikka
Itsenäinen opiskelu Learn-alustalla.
Oppimateriaalit
Hassi, L., Paju, S. ja Maila, R. Kehitä kokeillen. Organisaation käsikirja. Helsinki: Talentum Pro. Hänti, S. (2021). Asiakkaista ansaintaan. Asiakaskeskeinen liiketoimintamalli. Alma Talent. Helsinki Komulainen, M. (2018). Menesty digimarkkinoinnilla. Kauppakamari Sarvas, R., Nevanlinna H. ja Pesonen J. (2016). Lean service creation. leanservicecreation.com. The handbook V1.7. Futurice. van der Pijl, P., Lokitz, J., and Solomon, L. (2016). Design a better business. New tools, skills, and mindset for strategy and innovaton. New Jersey: John Wiley & Sons Viita, H. (2020). Arvoa liiketoimintaan. Brändin lanseeraminen vuodessa. Alma Talent. Helsinki Virtanen, M. & Pellikka, J. (2021). Uuden liiketoiminnan kehittäminen ja kaupallistaminen. Savonia-ammattikorkeakoulu.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteita ovat oppimisraportti ja yksittäisten oppimistehtävien sisältö.
Sisällön jaksotus
- Liiketoimintamahodllisuus - Liiketoimintakonsepti - Liiketoimintamalli - Liiketoimintasuunnitelma - Liiketoiminnan kehittäminen
Hylätty (0)
Opiskelijana et ole palauttanut opintojaksoon liittyviä tehtäviä tai ne eivät vastaa tasoltaan arvosanan 1-2 tasoon. Opiskelijan työssä on käytetty tekoälyä ilman, että sen käyttöön on työssä viitattu ja opintojakson ohjeiden vastaisesti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä (1-2): Tiedät, muistat ja osaat selittää perustiedot idean kaupallistamisesta. Pystyt kuvaamaan kaupallistamisen eri osa-alueet. Tunnet kaupallistamisen kehittämisen vaiheet. Tiedät idean kaupallistamisen edellytykset. Oppimistehtävät ovat selkeitä kokonaisuuksia ja niissä on näkyvillä mahdolliset ulkopuoliset lähteet, joihin on viitattu osittain oikein. Työssä on käytetty opintojakson ohjeistuksen mukaisesti tekoälyä, mutta siihen on viitattu puutteellisesti, jolloin opiskelijan oma analyysi ja tekoälyn tuottama sisältö ovat tehtävissä epäselvästi esillä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3-4): Osaat analysoida ja suunnitella idean kaupallistamisen. Osaat hankkia riittävästi tietoa idean kaupallistamisen kehittämiseksi. Osaat hyödyntää tekoälyä osana kaupallistamisprosessia. Osaat luoda ideoita kaupallistettavaksi ratkaisuksi. Hallitset kaupallistamisen menetelmiä ja osaat soveltaa niitä eri tilanteisiin. Pystyt suunnittelemaan ja toteuttamaan asiakaslähtöisen kaupallistamisen prosessin. Oppimistehtävät ovat selkeitä kokonaisuuksia ja niissä on näkyvillä mahdolliset ulkopuoliset lähteet, joihin on viitattu osittain oikein. Työssä on käytetty opintojakson ohjeistuksen mukaisesti tekoälyä, mutta siihen on viitattu puutteellisesti, jolloin opiskelijan oma analyysi ja tekoälyn tuottama sisältö ovat tehtävissä epäselvästi esillä. Oppimistehtävät ovat selkeitä kokonaisuuksia ja niissä on näkyvillä mahdolliset ulkopuoliset lähteet, joihin on viitattu oikein. Työssä on käytetty opintojakson ohjeistuksen mukaisesti tekoälyä, johon on viitattu pitkälti oikein.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5): Osaat analysoida ja suunnitella luovasti ja tehokkaasti idean kaupallistamista, huomioiden eri sidosryhmien tarpeet ja liiketoimintaympäristön mahdollisuudet. Osaat hankkia riittävästi tietoa ja luoda uutta tietoa kaupallistamisen tueksi. Osaat ratkaista kaupallistamiseen liittyvät yleisimmät ongelmat luovasti ja tehokkaasti. Hallitset erinomaisesti erilaiset kaupallistamiseen liittyvät analyysi, ja suunnittelumenetelmät ja osaat soveltaa luovasti ja tehokkaasti niitä eri tilanteisiin. Pystyt luomaan asiakasymmärrystä, kaupallistettavia ratkaisuja ja viestimään niistä vakuuttavasti asiakkaille. Hallitset erilaiset kaupallistamisen menetelmät ja sovellat niitä luovasti ja tehokkaasti. Tuot esiin uusia, innovatiivisia kaupallistamisideoita. Osaat käyttää tekoälyä osana kaupallistamista. Oppimistehtävät ovat selkeitä kokonaisuuksia ja niissä on näkyvillä mahdolliset ulkopuoliset lähteet, joihin on viitattu oikein.Työssä on käytetty opintojakson ohjeistuksen mukaisesti tekoälyä, johon on viitattu oikein.
Opetusmenetelmät
Opintojakso opiskellaan itsenäisesti verkossa. Opintojakso etenee kaupallistamisen prosessin vaiheiden mukaisesti: : Vaihe 1 Valmistaudu: Määrittele idean ja uuden tiedon kaupallistamisen käsitteet ja esittele idea ja/tai uusi tieto, jonka haluat kaupallistaa. Vaihe 2 Ymmärrä ja määritä arvo asiakkaalle: Hahmota liiketoimintamahdollisuus segmentoimalla asiakkaat, luomalla asiakaspersoona, jolla on tarve käyttää ideaasi tai uuteen tietoon perustuvaa tuotetta, palvelua tai toimintamallia ja kuvaa asiakkaan polku uuden tuotteen tai palvelun ostamiseksi ja käyttämiseksi. Vaihe 3 Tuotteista idea tai uusi tieto: Luo liiketoimintakonsepti tekemällä liiketaloudellinen toteutettavuusarvio (proof of concept) laskemalla talouden prototyypi, tekemällä riskianalyysi ja luomalla idealle business case (proof of relevance). Vaihe 4 Viesti arvo asiakkaale: Luo liiketoimintamalli tuotteen, palvelun, arvolupauksen, brändin, ja lanseeraussuunnitelman toteuttamiseksi. Vaihe 5 Raportoi: Kirjoita edellisistä tehtävistä oppimisraportti, jossa kuvaat työvaiheet, työkorttien sisällön ja annat merkityksen tehdylle työlle. Osana oppimsiraprottia pohdi oppimistasi. Mitä opit ja mitä nyt osaat? Miten aiot hyödyntää osaamistasi? Minkä arvosanan annat suorituksellesi (0-5). Opintojakson tehtävissä on sallittua hyödyntää tekoälyä (esim. Google Gemini, Microsoft Copilot, ChatGPT, Claude AI jne.) ja siitä pitää kertoa asianmukaisesti.
Lisätietoja opiskelijoille
Nonstop-verkkototeutus. Opinnon pääset aloittamaan noin viikon sisällä ilmoittautumisestasi. Opinnon suoritusaika on 3 kk. Avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijat ilmoittautuvat opinnoille avoimen AMKin ilmoittautumisaikoina HAMKin verkkosivuila. HAMKin tutkinto-opiskelijat ilmoittautuvat opintoihin Pakissa. Opintojakson jälkeen sinulla on mahdollisuus antaa suorittamastasi opinnosta palautetta. Avoimen AMKin opintomaksun suuruus on 15 euroa/opintopiste ja maksu suoritetaan ilmoittautumisen yhteydessä. Lisätietoja avoimen AMKin ilmoittautumisesta, maksuista ja opinnoista löytyy osoitteesta: https:/www.hamk.fi/avoin 20 paikkaa avoimen opiskelijoille.
Arviointiasteikko
1-5