Strateginen johtaminen ja johtajuus terveysalalla (5 op)
Toteutuksen tunnus: S000DR75-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 03.05.2021 - 30.09.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 14.09.2021 - 12.10.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 20 - 45
- Koulutus
- Master's Degree Programme in Health Business Management (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
- Master's Degree Programme in Health Business Management (Tekniikan ja liikenteen ala)
- Master's Degree Programme in Health Business Management (Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
- Opettajat
- Marianne Pitkäjärvi
- Tricia Cleland Silva
- Opintojakso
- S000DR75
Tavoitteet
• Opiskelija
• osoittaa syvällistä ymmärrystä terveydenhuollon johtajan työn kolmesta toisiinsa liittyvästä kulmakivestä
• osaa konseptisoida emoorganisaation strategian
• osaa rakentaa omalle vastuualueelleen vankan johtamisrakenteen
• on valmis ottamaan ensimmäiset askeleet vuorovaikutteisena ihmisjohtajana monipuolisessa organisaatioympäristössä.
Sisältö
• Esimiehenä olemisen yleiset puitteet
• Strategiaprosessi
• Johtamisrakenteen rakennuspalikoita
• Henkilöstöjohtajuuden perusteet monipuolisissa organisaatioympäristöissä
Työmuodot
Description
Globally, healthcare services and innovation are provided in partnership between sectors: private, public, and charitable. In this course, we will develop managerial mindsets and acquire collaborative tools and skills to lead and work across sectors in our globally integrated world.
We will engage with current, complex issues and debates in the field of health care management that are contemplated by various stakeholders (e.g. health care practitioners, businesses, politicians, managers, patients, communities). Some issues covered include ageing population, e-health, deficits and budgets, diversity and globalisation, gender equality, governance, performance management, and team-based learning and organising.
The course’s webinars are divided into 5 core leadership and strategy skills in health business management:
Self-leadership
Managing organizations
Collaboration and teamwork
Public private relationship
Managing change
Aika ja paikka
Zoom & moodle learning platform
14.9, 2h, 14-16 (lecture & workshop)
21.9, 2h, 14-16 (lecture & workshop)
28.9, 2h, 14.30-16.30 (lecture & workshop)
5.10, 2h, 14-16 (lecture & workshop)
12.10, 2h, 14-16 (online exam)
15.10 short essay due
27.10 peer review
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Instructions:
Lectures, readings, group work,
Materials:
Independent readings, online lectures with examiner, group work
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Ferlie, E., Montgomery, K. and Pedersen, A.R. eds., 2016. The Oxford Handbook of health care management. Oxford University Press.
Mintzberg, H., 2017. Managing the myths of health care: Bridging the separations between care, cure, control, and community. Berrett-Koehler Publishers.
Mintzberg, H. 2013. Simply managing: what mangers do and can do better. Pearson.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Online exam (50%): 12.10, 2h, 14-16
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Online exam (50%)
Individual literature essay based on course materials and independent research (30%)
Peer review (10%)
Group participation (20%)
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Opiskelija on suorittanut opintojakson perusvaatimukset ja pyrkinyt soveltamaan ja artikuloimaan käsitteitä ja tietoa sekä suullisesti että kirjallisesti, mutta ei ole kokonaisuutena ponnistellut tarpeeksi. Opiskelija on osoittanut vähäistä ponnistelua, kiinnostusta ja motivaatiota yksilö- tai ryhmätoimintaan/tehtäviin ja tulos on melko heikko.
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
Opiskelija osaa soveltaa ja artikuloida käsitteitä ja tietoa hyvin sekä suullisesti että kirjallisesti, tietyt yksilön tai tiimin tuotoksen osa-alueet vaativat lisähuomiota; osoittaa riittävää kiinnostusta ja motivaatiota yksilö- ja ryhmätoiminnassa. Hyvä esittely ja analyysi.
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
Opiskelija osoittaa kiinnostusta ja motivaatiota yksilö- ja ryhmätoimintaan ja tehtäviin, soveltaa ja ilmaisee selkeästi käsitteitä ja tietoja sekä suullisesti että kirjallisesti. Opiskelija osaa perustella väitteitään viittauksella suositeltuun lukemistoon ja luentojen sisältöön. Erinomainen esitys ja analyysi.