Siirry suoraan sisältöön

Vahvistaminen, eettisyys ja työn haasteet (10 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BO25-3034

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
30.11.2020 - 13.12.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2021 - 14.03.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Jyrki Konkka
Eveliina Korpela
Taina Valkeapää
Ryhmät
SXH20K2
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto
Opintojakso
SX00BO25
Toteutukselle SX00BO25-3034 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija tuntee vahvistamisen ja vaikuttamisen teoreettiset perusteet. Hän osaa käyttää kulttuurisensitiivisesti yksilöiden ja yhteisöjen osallisuutta vahvistavia sosiaalipedagogisia keinoja asiakastyössä. Opiskelija osaa käyttää yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja ja luoda kansalaisuutta tukevaa osallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Hän osaa ilmaista itseään monipuolisesti ja hänellä on valmiuksia osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun. Opiskelija tiedostaa oman arvomaailmansa merkityksen asiakastyössä. Hän tunnistaa vallankäytön ja eettisten arvoristiriitojen merkityksen omassa työssään sosiaalialalla.
Opiskelija ymmärtää ammatti- ja työetiikan merkityksen sosiaalialan työssä ja sitoutuu sosiaalialan työn ammattieettisiin periaatteisiin ja toimii niiden mukaisesti. Hän osaa reflektoida ammattieettisiä haasteita omien arvojensa pohjalta ja toimintansa kehittämisessä. Opiskelija ymmärtää tunteiden merkityksen ammattityössä ja osaa käsitellä reflektiivisesti omia tunteitaan. Hän on sisäistänyt ammatillisuuden merkityksen vuorovaikutuksessa. Opiskelija osaa ennakoida ja toimia myös uhkaavissa asiakastilanteissa.

Sisältö

Vahvistamisen teoriat. Valta ja vallan käyttö. Yhteiskunnallisen vaikuttamisen eri kanavat. Kansalaisvaikuttaminen. Moniarvoistuvan yhteiskunnan haasteet sosiaalipedagogisessa työssä. Yksilön ja yhteisön välinen jännite. Mediakasvatus, mediataidot ja sosiaalinen media. Asiakasta vahvistavan työotteen kieli.
Sosiaalialan ammattietiikka. Työetiikka. Kansainväliset ja kansalliset sopimukset ja ohjeet. Eettisyys asiakastyön raportoinnissa. Oman toiminnan ja valintojen reflektointi eettisestä näkökulmasta. Tunteiden merkitys ja käsittely eettisesti haastavissa tilanteissa. Itsemääräämisoikeuden rajoittaminen. Vuorovaikutus uhkaavissa asiakastilanteissa. Uhkaavien tilanteiden ennakointi ja omien toimintatapojen tutkiminen. Aggressiivinen asiakastilanne. Vastuullisuus omasta työhyvinvoinnista huolehtimisessa. Opintojakso sisältää neljä tuntia ammatillisen kasvun ohjausta.

Aika ja paikka

TV = Taina Valkeapää, JK = Jyrki Konkka, EK = Eveliina Korpela

Lähiopetus Zoomissa:

ke 20.1. klo 9 - 12 (TV, JK ja EK) Orientaatio
ke 20.1. klo 12.45 - 16.00 (TV)
to 21.1. klo 8.45 -12.00 (EK)
to 21.1. klo 12.45 - 16.00 (JK)

ma 15.2. klo 8.45 – 12.00 (EK)
ma 15.2. klo 12.45 – 16.00 (JK)
ti 16.2. klo 8.45 – 12.00 (TV)
ti 16.2. klo 12.45 – 16.00 (JK)

ke 17.2. klo 8.45 – 12.00 (TV) Työn haasteet
Tentti: ke 17.2. klo 13.00 - 16.00 Moodle-tentti

ma 8.3 klo 8.45 - 12.00 (EK)
ma 8.3. klo 12.45 – 16.00 Postereiden ja esitysten viimeistelyä itsenäisesti ryhmissä
ti 9.3. klo 12 – 16.00 Projektiseminaari
Projektin kirjallisen raportin palautus pe 12.3. klo 12 mennessä Moodleen

Uusintatentit Moodlessa
1.Uusinta ma 15.3. klo 9 - 12 yksilötentti Moodlessa
2.Uusinta pe 9.4. klo 9 - 12 yksilötentti Moodlessa

Oppimateriaalit

Tenttimateriaali

Empowerment
Luentomateriaali sekä seuraava kirjallisuus:

Luttrell, C. , Quiroz, S., Scrutton, C. & Bird, K. 2009. Understanding and Operationalising Empowerment. ODI Working Paper 308.
Linkki julkaisuun: https://www.odi.org/sites/odi.org.uk/files/odi-assets/publications-opinion-files/5500.pdf

Hokkanen, L. 2009. Empowerment valtaistumisen ja voimaantumisen dialogina. Teoksessa Mäntysaari ym. Sosiaalityö ja teoria. Jyväskylä: PS-kustannus. 315 - 337.
Linkki artikkeliin: https://lauda.ulapland.fi/bitstream/handle/10024/61787/Hokkanen_ActaE%20145pdfA.pdf?sequence=4&isAllowed=y (HUOM. linkistä aukeavassa tiedostossa sivut ovat 105-127)

Jouttimäki, P. 2011. Voimavaraistavaa sosiaalityötä ryhmässä. Teoksessa Jouttimäki, Päivi - Kangas, Saija - Saurama, Erja. Uudistuva ja voimaannuttava aikuissosiaalityö. Visio vahvasta aikuissosiaalityöstä- hankkeen loppuraportti. Helsinki: Soccan työpapereita 2011:1. 93 – 143.
Linkki artikkeliin: http://www.aikuissosiaalityo.fi/files/2694/ote_raportista_Uudistuva_ja_voimaannuttava_aikuissosiaalityo.pdf


Mediakasvatus
Luentomateriaali sekä seuraava kirjallisuus:

Baillargeon, Normand 2011. Älyllisen itsepuolustuksen pikakurssi. Suom. Tapani Kilpeläinen. Tampere: Niin & näin. Luku 5. Tiedotusvälineet (suomennoksessa s. 233–279).

Pekkala, Leo, Salomaa, Saara & Spisak Sanna (toim.) 2016. Monimuotoinen mediakasvatus. Helsinki: Kansallinen audiovisuaalinen instituutti. Saatavana osoitteessa https://www.mediataitokoulu.fi/monimuotoinen_mediakasvatus.pdf

Pelikasvattajan käsikirja 2. Helsinki: Kavi ym. Saatavana osoitteessa https://pelikasvatus.fi/pelikasvattajankasikirja2.pdf.

Mulari, Heta (toim.) 2016. Solmukohtia. Näkökulmia lasten mediakulttuurien tutkimusmenetelmiin ja mediakasvatukseen. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto & Nuorisotutkimusseura. Saatavana sähköisesti osoitteessa https://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/solmukohtia.pdf


Etiikka
Luentomateriaali sekä seuraava kirjallisuus:

Arki, arvot, elämä, etiikka - Sosiaalialan ammattilaisen eettiset ohjeet. Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry. Ammattieettinen lautakunta. Helsinki 2017

T. Edward Damer: Attacking Faulty Reasoning - A Practical Guide to Fallacy-Free Arguments, ss. 1 - 64 (luvut: Introduction, 1 - 4) (PDF)

Ethics in Social Work - An Ethical Code For Social Work Professionals. Akademiker förbundet SSRA)

Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje 2019

Russ Shafer-Landau: Fundamentals of Ethics. 2010 Ch. Introduction, Part One: The Good Life: luvut 1 - 4 pääkohdittain; Part Two: Doing the Right Thing: Seuraavia eettisiä teorioita koskevat materiaalit pääkohdittain: Consequentialism (konsekventalismi), Kantianism (kantilaisuus), Social Contract Tradition (kontraktarianismi), Pluralism (pluralismi / intuitionismi) ja Virtue Ethics (hyve-etiikka)

Opetusmenetelmät

Lähiopetus
Kirjallisuus
Ohjaus ja projekti
Itseohjautuva oppiminen
Seminaari

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti: ke 17.2. klo 13.00 - 16.00 Moodle-tentti

Uusintatentit Moodlessa
1.Uusinta ma 15.3. klo 9 - 12 yksilötentti Moodlessa
2.Uusinta pe 9.4. klo 9 - 12 yksilötentti Moodlessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 op = 270 tuntia
Teoriaosuus: 108 tuntia (4 op)
Projekti: 162 tuntia (6 op)

Lisätietoja opiskelijoille

TV = Taina Valkeapää, JK = Jyrki Konkka, EK = Eveliina Korpela

Lähiopetus Zoomissa:

ke 20.1. klo 9 - 12 (TV, JK ja EK) Orientaatio
ke 20.1. klo 12.45 - 16.00 (TV)
to 21.1. klo 8.45 -12.00 (EK)
to 21.1. klo 12.45 - 16.00 (JK)

ma 15.2. klo 8.45 – 12.00 (EK)
ma 15.2. klo 12.45 – 16.00 (JK)
ti 16.2. klo 8.45 – 12.00 (TV)
ti 16.2. klo 12.45 – 16.00 (JK)

ke 17.2. klo 8.45 – 12.00 (TV) Työn haasteet
Tentti: ke 17.2. klo 13.00 - 16.00 Moodle-tentti

ma 8.3 klo 8.45 - 12.00 (EK)
ma 8.3. klo 12.45 – 16.00 Postereiden ja esitysten viimeistelyä itsenäisesti ryhmissä
ti 9.3. klo 12 – 16.00 Projektiseminaari
Projektin kirjallisen raportin palautus pe 12.3. klo 12 mennessä Moodleen

Uusintatentit Moodlessa
1.Uusinta ma 15.3. klo 9 - 12 yksilötentti Moodlessa
2.Uusinta pe 9.4. klo 9 - 12 yksilötentti Moodlessa

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen kurssille, tentin läpäiseminen (0-5) sekä projektiraportti ja esitys (0-5).
Aktiivisuus edellyttää 80 % osallistumista lähiopetukseen ja projektityöhön.

Siirry alkuun