Siirry suoraan sisältöön

Asiakaspalvelu ja ohjaus (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BN75-3131

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 15.12.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2020 - 15.03.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Terveys
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
Degree Programme in Nursing
Opettajat
Tiina Järvinen
Päivi Lehtinen
Mirja Järvinen
Vastuuopettaja
Tiina Järvinen
Ryhmät
SXN18S1
Degree Programme in Nursing päivä
Opintojakso
SX00BN75
Toteutukselle SX00BN75-3131 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää asiakaspalvelun, ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat ja niiden merkityksen työskentelyssään
- hallitsee asiakaspalvelun, ohjauksen ja opetuksen ammattiinsa kuuluvana työmenetelmänä eri konteksteissa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjausta ja opetusta asiakaslähtöisesti suomen ja ruotsin kielellä yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa
- osaa käyttää asiakaslähtöisesti olemassa olevaa, ja tuottaa uutta suomen- ja ruotsinkielistä opetus- ja ohjausmateriaalia
- osaa ohjata asiakasta/potilasta käyttämään tarkoituksenmukaisia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita.

Sisältö

Asiakaspalvelun, ohjauksen ja opetuksen käsitteet sekä eettiset ja filosofiset periaatteet
Asiakaspalvelu sekä asiakkaan/potilaan ohjaus ja opetus suomen ja ruotsin kielellä
Asiakaspalveluprosessi ja hyvän asiakaspalvelun elementit
Ohjaus- ja opetusprosessi: tarpeen arviointi, suunnittelu, toteutus (menetelmät, muodot ja sisällöt), arviointi ja kirjaaminen
Suomen- ja ruotsinkielisen asiakaspalvelu-, ohjaus- ja opetusmateriaalin hyödyntäminen asiakaslähtöisesti ja tavoitteellisesti
Erilaiset asiakaspalvelun ja ohjauksen laadun ja vaikuttavuuden arviointimenetelmät sekä asiakaspalvelun, ohjauksen ja opetuksen kehittäminen

Oppimateriaalit

annetaan Moodle-alustalle
Järvinen - Mommo: Livets puls. SanomaPro

Opetusmenetelmät

kontaktiopetus
verkko-opetus ja -opiskelu

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Potilasohjauksen tehtävien palautus sovitaan kurssin aikana.
Ruotsin tehtävien palautus sovitaan kurssin aikana.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ruotsi 81h
Potilasohjaus 54h

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

Ruotsi: arvioidaan suullinen ja kirjallinen kielitaito
Potilasohjaus: Hyväksytty-Hylätty

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ruotsi: suullinen kielitaito - puhelinkeskustelu, nettikeskustelu ja video
kirjallinen kielitaito - videon käsikirjoitus ja kirjallinen tehtävä
Potilasohjaus: Kaikki tehtävät (Moodle) tehty ohjeiden mukaan ja palautettu sovittuun päivämäärään mennessä ennen kurssin loppumista. Myöhästyneitä palautuksia ei arvioida.

Lisätiedot

Huomattavaa: Jos opiskelijan koulusivistyskieli ei ole suomi, hän suorittaa opintojaksoon sisältyvän Työelämän ruotsi -osuuden (Svenska - Kundbetjäning och handledning) Suomi toisena ja vieraana kielenä -osuutena.

Lisätiedot

Huomattavaa: Jos opiskelijan koulusivistyskieli ei ole suomi, hän suorittaa opintojaksoon sisältyvän Työelämän ruotsi -osuuden (Svenska - Kundbetjäning och handledning) Suomi toisena ja vieraana kielenä -osuutena.

Siirry alkuun