Siirry suoraan sisältöön

Innovaatioprojekti, Ryhmälle SHK08S1 (10 op)

Toteutuksen tunnus: XX00AB51-2002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.02.2010 - 31.05.2010
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
11.01.2010 - 31.12.2010
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 50
Toteutukselle XX00AB51-2002 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Tunnistetaan ja hallitaan omaa osaamista ja tuodaan se yhteiskehittelyyn moniasiantuntijuuteen perustuvassa toiminnassa. Luodaan yhteistoiminnallinen neuvottelukulttuuri, jossa opiskelijat, opettajat, työelämän toimijat ja asiakkaat yhdessä osallistuvat kehittämisprosessiin ja päätöksentekoon.

Käytetään yhteisöllistä oppimista toimintatapana. Kehitetään käytännöllisiä ja luovia ratkaisuja, toimintatapoja ja palveluja, joilla pyritään vastaamaan metropolialueen asukkaiden monimuotoisiin tarpeisiin. Osallistumalla alueelliseen, valtakunnalliseen ja kansainväliseen kehittämistyöhön opitaan projekti- ja verkostotyöskentelyä.

Sisältö

Yhteisöllisen kehittämisosaamisen alueet: kehittämisen prosessit, kehittämisen koordinointi ja hallinta, kehittämismallien uudistaminen
Projektityöskentelyn hallinta: suunnittelu, toteutus, arviointi, viestintä, julkistaminen, tuotteistaminen ja markkinointi
Yhteistyötaidot ja sidosryhmätoiminta
Verkostotyöskentely

Esitietovaatimukset

Tutkimus- ja kehitystyön perusta ja menetelmäopinnot

Työmuodot

Projekti
Aktivoiva luento
Hanke
Ryhmäohjaus
Työelämäharjoittelun ohjaus

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Suositeltavaa kirjallisuutta

Olin ym. 2007. Innovaatiot suomalaisissa erikoissairaanhoidon organisaatioissa. Innovaation ideasta vakiintuneeseen toimintaan. Työterveyslaitos. Tykes.
Taatila 2009. Innovaattorin työkirja (WSOY)
Taatila 2009: Innovatiivisuuden lähteillä.http://markkinointi.laurea.fi/julkaisut/a/a68.pdf
Torkkeli (toim.) 2008. Avoin innovaatio Suomessa: Yritysten, korkeakoulujen ja julksien sektorin vuorovaikutus ja yhteistyö. Tekes. 233/2008.
Töytäri-Nyrhinen Aija 2008: Osaamisen muutosmatkalla
Sahlberg P. ja Sharan Sholomo 2002. Yhteistoiminnallisen oppimisen käsikirja
Sydänmaalakka P. 2007. 2009,
Koski, Tuominen,Kärkkäinen. 2007 Kuinka ideat syntyvät

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Alkutentti 8.3.2010: / esseekysymykset
Paul Silfverberg: Ideasta projektiksi.
Projektinvetäjän käsikirja.
www.mol.fi/esf/ennakointi/raportit/pvopas.pdf
Vuorijärvi - Ruotsalainen - Hannula. 2009.
Viestinnällä vahvuuttta hankkeesseen.
http://www.diak.fi/files/diak/Julkaisutoiminta/C_16_ISBN_9789524930819.pdf

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutusaika
12.1. - 31.12.2010
Ilmoittautumisaika
12.1. - 30.4.2010
Vastuutoimipiste
Opetuskieli
suomi
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento
Projekti/hanke
Seminaari
Työpaja
Ryhmäohjaus
Arviointimenetelmät
Kirjatentit
Oppimistehtävät
Jatkuva arviointi: innovaatioprojektipassi
Vertaisarviointi
Työelämäarviointi
Oppimispäiväkirja
Opetusmateriaali
Kirjatentti 8.3.2010 klo 8.30-10.00 (arvioidaan 1-5)
Paul Silfverberg: Ideasta projektiksi. Projektinvetäjän käsikirja.www.mol.fi/esf/ennakointi/raportit/pvopas.pdf
Vuorijärvi - Ruotsalainen - Hannula. 2009. Viestinnällä vahvuuttta hankkeesseen.
http://www.diak.fi/files/diak/Julkaisutoiminta/C_16_ISBN_9789524930819.pdf

Suositeltava kirjallisuus:

Opinjakso koostuu seuraavasti:
Tosun osa 1: Kirjatentti 1 op (arvioidaan 1-5, painottuu 1:5)
Tosun osa 2: Projektin hallinta 1 op (hyv/hyl)
Tosun osa 3: Valinnaiset opinnot 3 op (hyv/hyl)
Tosun osa 4: Projektityö 5 op (arvioidaan 1-5, painottuu 4:5)
- edeltävät opinnot 1 & 2 oltava suoritettu
Opintojaksoon sisältyy yhteistyötaitoja, sidosryhmätoimintaa ja moniammatillista yhteistyötä ja sen johtamista. Innovaatioprojektin aikana on tarkoitus tuottaa uusia toimintatapoja ja -malleja.
Uusintatentit:
kevätlukukauden 27.4.2010 SU20104 uusintakerta ja
syyslukukauden uusintakerta 6.9.2010 SU20105
Vastuuopettaja Liisa Rytkönen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Kirjatentti
Oppimispäiväkirja
Oppimistehtävä
Opponointi
Vertaisarviointi

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Opiskelija tietää projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteet.
Opiskelija tunnistaa projekti- ja verkostotyöskentely -osaamistaan
Opiskelija käyttää yhteistyö- ja viestintäosaamistaan ja hyödyntää niitä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.
Opiskelija tunnistaa ja osaa määritellä omaa asiantuntijaosaamistaan
Opiskelija on mukana kehittämässä toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

Opiskelija soveltaa projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteita ja osaamistaan alueellisessa, valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä. Opiskelija käyttää tarkoituksenmukaisesti yhteistyö- ja viestintäosaamistaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.
Opiskelija luo yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria muiden toimijoiden kanssa
Opiskelija hyödyntää omaa asiantuntijaosaamistaan ja tuo sen moniasiantuntijuuteen perustuvaan toimintaan. Opiskelija kehittää toimijoiden kanssa käytännöllisiä ratkaisuja, toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

Opiskelija soveltaa ansiokkaasti projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteita ja osaamistaan alueellisessa, valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä. Opiskelija analysoi ja kehittää monipuolisesti yhteistyö- ja viestintäosaamistaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.
Opiskelija osaa tulkita yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria ja rakentaa sitä muiden toimijoiden kanssa.
Opiskelija analysoi ja kehittää asiantuntijaosaamistaan ja tuo sen moniasiantuntijuuteen perustuvaan toimintaan. Opiskelija kehittää muiden toimijoiden kanssa käytännöllisiä, luovia ja innovatiivisia ratkaisuja, toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Opiskelija tietää projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteet. Opiskelija tunnistaa projekti- ja verkostotyöskentely -osaamistaan. Opiskelija käyttää yhteistyö- ja viestintäosaamistaan ja hyödyntää niitä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa. Opiskelija tunnistaa ja osaa määritellä omaa asiantuntijaosaamistaan. Opiskelija on mukana kehittämässä toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.

Siirry alkuun