Siirry suoraan sisältöön

Vuorovaikutus, ryhmäprosessit ja opetustilanteen elementit, vamuka (5 op)

Toteutuksen tunnus: KX00GB91-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 31.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Kulttuuripalvelut ja musiikki
Toimipiste
Hämeentie 135 D
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettajat
musiikki virtuaali
Vastuuopettaja
Minna Lamppu
Ryhmät
KXF25S1VA
Musiikin tutkinto-ohjelma, varhaisiän musiikkikasvatus ja kulttuurihyvinvointi
Opintojakso
KX00GB91

Toteutuksella on 16 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 48 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 01.09.2025 klo 12:45 - 15:45
(3 t 0 min)
KX00GB91-3001 Vuorovaikutus, ryhmäprosessit ja opetustilanteen elementit, vamuka
AS102 Musiikkikasvatus Metropolia
Ma 08.09.2025 klo 12:45 - 15:45
(3 t 0 min)
KX00GB91-3001 Vuorovaikutus, ryhmäprosessit ja opetustilanteen elementit, vamuka
AS102 Musiikkikasvatus Metropolia
Ma 15.09.2025 klo 12:45 - 15:45
(3 t 0 min)
KX00GB91-3001 Vuorovaikutus, ryhmäprosessit ja opetustilanteen elementit, vamuka
AS102 Musiikkikasvatus Metropolia
Ma 22.09.2025 klo 12:45 - 15:45
(3 t 0 min)
KX00GB91-3001 Vuorovaikutus, ryhmäprosessit ja opetustilanteen elementit, vamuka
AS102 Musiikkikasvatus Metropolia
Ma 29.09.2025 klo 12:45 - 15:45
(3 t 0 min)
KX00GB91-3001 Vuorovaikutus, ryhmäprosessit ja opetustilanteen elementit, vamuka
AS102 Musiikkikasvatus Metropolia
Ma 06.10.2025 klo 12:45 - 15:45
(3 t 0 min)
KX00GB91-3001 Vuorovaikutus, ryhmäprosessit ja opetustilanteen elementit, vamuka
AS102 Musiikkikasvatus Metropolia
Ma 13.10.2025 klo 12:45 - 15:45
(3 t 0 min)
KX00GB91-3001 Vuorovaikutus, ryhmäprosessit ja opetustilanteen elementit, vamuka
AS102 Musiikkikasvatus Metropolia
Ma 20.10.2025 klo 12:45 - 15:45
(3 t 0 min)
KX00GB91-3001 Vuorovaikutus, ryhmäprosessit ja opetustilanteen elementit, vamuka
AS102 Musiikkikasvatus Metropolia
Ma 27.10.2025 klo 12:45 - 15:45
(3 t 0 min)
KX00GB91-3001 Vuorovaikutus, ryhmäprosessit ja opetustilanteen elementit, vamuka
AS102 Musiikkikasvatus Metropolia
Ma 03.11.2025 klo 12:45 - 15:45
(3 t 0 min)
KX00GB91-3001 Vuorovaikutus, ryhmäprosessit ja opetustilanteen elementit, vamuka
AS102 Musiikkikasvatus Metropolia
Ma 10.11.2025 klo 12:45 - 15:45
(3 t 0 min)
KX00GB91-3001 Vuorovaikutus, ryhmäprosessit ja opetustilanteen elementit, vamuka
AS102 Musiikkikasvatus Metropolia
Ma 17.11.2025 klo 12:45 - 15:45
(3 t 0 min)
KX00GB91-3001 Vuorovaikutus, ryhmäprosessit ja opetustilanteen elementit, vamuka
AS102 Musiikkikasvatus Metropolia
Ma 24.11.2025 klo 12:45 - 15:45
(3 t 0 min)
KX00GB91-3001 Vuorovaikutus, ryhmäprosessit ja opetustilanteen elementit, vamuka
AS102 Musiikkikasvatus Metropolia
Ma 01.12.2025 klo 12:45 - 15:45
(3 t 0 min)
KX00GB91-3001 Vuorovaikutus, ryhmäprosessit ja opetustilanteen elementit, vamuka
AS102 Musiikkikasvatus Metropolia
Ma 08.12.2025 klo 12:45 - 15:45
(3 t 0 min)
KX00GB91-3001 Vuorovaikutus, ryhmäprosessit ja opetustilanteen elementit, vamuka
AS102 Musiikkikasvatus Metropolia
Ma 15.12.2025 klo 12:45 - 15:45
(3 t 0 min)
KX00GB91-3001 Vuorovaikutus, ryhmäprosessit ja opetustilanteen elementit, vamuka
AS102 Musiikkikasvatus Metropolia
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija kykenee erottelemaan musiikillisessa vuorovaikutuksessa ja oppimistilanteessa vaikuttavia tekijöitä sekä selittämään niiden merkitystä erilaisissa oppimisympäristöissä. Opiskelija osaa suunnitella yksin ja yhdessä lyhyitä opetus- ja luovan ryhmätoiminnan tuokioita hyödyntäen musiikkikasvatuksen eri työtapoja. Opiskelija osaa tunnistaa ja selittää musiikillisessa vuorovaikutuksessa tapahtuvan kokonaisvaltaisen ja elämyksellisen oppimisprosessin merkityksiä ja tapahtumia. Opiskelija osaa reflektoida omia kokemuksiaan osana musiikillista toimintaa ja hyödyntää tätä pedagogisessa kehittymisessään. Opiskelija osaa toimia opiskeluryhmässään vaihtelevissa rooleissa rakentavasti sekä sanallisessa että musiikillisessa vuorovaikutuksessa.

Sisältö

Musiikkikasvatuksen työtavat, oppimisprosessit ja erilaiset opetustilanteet, vuorovaikutus musiikkitoiminnassa, ryhmäprosessit, oppijalähtöinen musiikkikasvatus, reflektointi yksin ja yhdessä.

Aika ja paikka

Opetus maanantaisin klo 13.00-15.30 (AS102). Tarkempi ohjelma vamukalukkarista. Opinnot alkavat yhteisellä Megapäivällä 28.8.

Oppimateriaalit

Opettajan ohjeistuksen mukaan; myös opettajan antama materiaali. Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan syyskuussa 2025

Opetusmenetelmät

Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Työpaja
Ryhmäohjaus
Opintokäynti

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan syyskuussa 2025.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Pedagogiset sovellukset sovitaan vuosikurssivastuu-opettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Johdatus oppijalähtöiseen musiikkikasvatukseen (5 op), Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 1 (5 op) sekä Vuorovaikutus, ryhmäprosessit ja opetustilanteen elementit (5 op) -opintojaksot muodostavat vamukan 1. vuoden syksyn kokonaisuuden, yhteensä 15 op, josta on kontaktiopetusta n. 135 tuntia ja oman työn osuus n. 270 tuntia.

Lisätietoja opiskelijoille

Opetusta ma (13.00-15.30), to (9.00-11.15) ja pe (9.00-11.15).
Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa suunnitella lyhyen opetustilanteen käyttäen musiikkikasvatuksen työtapoja monipuolisesti. Hän osaa reflektoida omaa oppimistaan sekä kokemiaan ja näkemiään opetustilanteita.
Opiskelija osaa toimia ryhmän aktiivisena jäsenenä ja antaa rakentavaa palautetta muiden ryhmän jäsenten tuotoksista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi, perustuu läsnäoloon tunneilla
Oppimispäiväkirja
Portfolio
Essee

Esitietovaatimukset

Ei esitietovaatimuksia.

Osaamistavoitteet

Opiskelija kykenee erottelemaan musiikillisessa vuorovaikutuksessa ja oppimistilanteessa vaikuttavia tekijöitä sekä selittämään niiden merkitystä erilaisissa oppimisympäristöissä. Opiskelija osaa suunnitella yksin ja yhdessä lyhyitä opetus- ja luovan ryhmätoiminnan tuokioita hyödyntäen musiikkikasvatuksen eri työtapoja. Opiskelija osaa tunnistaa ja selittää musiikillisessa vuorovaikutuksessa tapahtuvan kokonaisvaltaisen ja elämyksellisen oppimisprosessin merkityksiä ja tapahtumia. Opiskelija osaa reflektoida omia kokemuksiaan osana musiikillista toimintaa ja hyödyntää tätä pedagogisessa kehittymisessään. Opiskelija osaa toimia opiskeluryhmässään vaihtelevissa rooleissa rakentavasti sekä sanallisessa että musiikillisessa vuorovaikutuksessa.

Sisältö

Musiikkikasvatuksen työtavat, oppimisprosessit ja erilaiset opetustilanteet, vuorovaikutus musiikkitoiminnassa, ryhmäprosessit, oppijalähtöinen musiikkikasvatus, reflektointi yksin ja yhdessä.

Esitietovaatimukset

Ei esitietovaatimuksia.

Siirry alkuun