Vuorovaikutus, ryhmäprosessit ja opetustilanteen elementit, vamuka (5 op)
Toteutuksen tunnus: KX00GB91-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 05.05.2025 - 31.08.2025
-
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
- Ajoitus
- 01.08.2025 - 31.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Toimipiste
- Hämeentie 135 D
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- musiikki virtuaali
- Vastuuopettaja
- Minna Lamppu
- Ryhmät
-
KXF25S1VAMusiikin tutkinto-ohjelma, varhaisiän musiikkikasvatus ja kulttuurihyvinvointi
- Opintojakso
- KX00GB91
Toteutuksella on 16 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 48 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 01.09.2025 klo 12:45 - 15:45 (3 t 0 min) |
KX00GB91-3001 Vuorovaikutus, ryhmäprosessit ja opetustilanteen elementit, vamuka |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Ma 08.09.2025 klo 12:45 - 15:45 (3 t 0 min) |
KX00GB91-3001 Vuorovaikutus, ryhmäprosessit ja opetustilanteen elementit, vamuka |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Ma 15.09.2025 klo 12:45 - 15:45 (3 t 0 min) |
KX00GB91-3001 Vuorovaikutus, ryhmäprosessit ja opetustilanteen elementit, vamuka |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Ma 22.09.2025 klo 12:45 - 15:45 (3 t 0 min) |
KX00GB91-3001 Vuorovaikutus, ryhmäprosessit ja opetustilanteen elementit, vamuka |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Ma 29.09.2025 klo 12:45 - 15:45 (3 t 0 min) |
KX00GB91-3001 Vuorovaikutus, ryhmäprosessit ja opetustilanteen elementit, vamuka |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Ma 06.10.2025 klo 12:45 - 15:45 (3 t 0 min) |
KX00GB91-3001 Vuorovaikutus, ryhmäprosessit ja opetustilanteen elementit, vamuka |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Ma 13.10.2025 klo 12:45 - 15:45 (3 t 0 min) |
KX00GB91-3001 Vuorovaikutus, ryhmäprosessit ja opetustilanteen elementit, vamuka |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Ma 20.10.2025 klo 12:45 - 15:45 (3 t 0 min) |
KX00GB91-3001 Vuorovaikutus, ryhmäprosessit ja opetustilanteen elementit, vamuka |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Ma 27.10.2025 klo 12:45 - 15:45 (3 t 0 min) |
KX00GB91-3001 Vuorovaikutus, ryhmäprosessit ja opetustilanteen elementit, vamuka |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Ma 03.11.2025 klo 12:45 - 15:45 (3 t 0 min) |
KX00GB91-3001 Vuorovaikutus, ryhmäprosessit ja opetustilanteen elementit, vamuka |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Ma 10.11.2025 klo 12:45 - 15:45 (3 t 0 min) |
KX00GB91-3001 Vuorovaikutus, ryhmäprosessit ja opetustilanteen elementit, vamuka |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Ma 17.11.2025 klo 12:45 - 15:45 (3 t 0 min) |
KX00GB91-3001 Vuorovaikutus, ryhmäprosessit ja opetustilanteen elementit, vamuka |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Ma 24.11.2025 klo 12:45 - 15:45 (3 t 0 min) |
KX00GB91-3001 Vuorovaikutus, ryhmäprosessit ja opetustilanteen elementit, vamuka |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Ma 01.12.2025 klo 12:45 - 15:45 (3 t 0 min) |
KX00GB91-3001 Vuorovaikutus, ryhmäprosessit ja opetustilanteen elementit, vamuka |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Ma 08.12.2025 klo 12:45 - 15:45 (3 t 0 min) |
KX00GB91-3001 Vuorovaikutus, ryhmäprosessit ja opetustilanteen elementit, vamuka |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Ma 15.12.2025 klo 12:45 - 15:45 (3 t 0 min) |
KX00GB91-3001 Vuorovaikutus, ryhmäprosessit ja opetustilanteen elementit, vamuka |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Tavoitteet
Opiskelija kykenee erottelemaan musiikillisessa vuorovaikutuksessa ja oppimistilanteessa vaikuttavia tekijöitä sekä selittämään niiden merkitystä erilaisissa oppimisympäristöissä. Opiskelija osaa suunnitella yksin ja yhdessä lyhyitä opetus- ja luovan ryhmätoiminnan tuokioita hyödyntäen musiikkikasvatuksen eri työtapoja. Opiskelija osaa tunnistaa ja selittää musiikillisessa vuorovaikutuksessa tapahtuvan kokonaisvaltaisen ja elämyksellisen oppimisprosessin merkityksiä ja tapahtumia. Opiskelija osaa reflektoida omia kokemuksiaan osana musiikillista toimintaa ja hyödyntää tätä pedagogisessa kehittymisessään. Opiskelija osaa toimia opiskeluryhmässään vaihtelevissa rooleissa rakentavasti sekä sanallisessa että musiikillisessa vuorovaikutuksessa.
Sisältö
Musiikkikasvatuksen työtavat, oppimisprosessit ja erilaiset opetustilanteet, vuorovaikutus musiikkitoiminnassa, ryhmäprosessit, oppijalähtöinen musiikkikasvatus, reflektointi yksin ja yhdessä.
Esitietovaatimukset
Ei esitietovaatimuksia.
Työmuodot
Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Työpaja
Ryhmäohjaus
Opintokäynti
Aika ja paikka
Opetus maanantaisin klo 13.00-15.30 (AS102). Tarkempi ohjelma vamukalukkarista. Opinnot alkavat yhteisellä Megapäivällä 28.8.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opettajan ohjeistuksen mukaan; myös opettajan antama materiaali. Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan syyskuussa 2025
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Pedagogiset sovellukset sovitaan vuosikurssivastuu-opettajan kanssa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan syyskuussa 2025.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Johdatus oppijalähtöiseen musiikkikasvatukseen (5 op), Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 1 (5 op) sekä Vuorovaikutus, ryhmäprosessit ja opetustilanteen elementit (5 op) -opintojaksot muodostavat vamukan 1. vuoden syksyn kokonaisuuden, yhteensä 15 op, josta on kontaktiopetusta n. 135 tuntia ja oman työn osuus n. 270 tuntia.
Lisätietoja opiskelijoille
Opetusta ma (13.00-15.30), to (9.00-11.15) ja pe (9.00-11.15).
Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi, perustuu läsnäoloon tunneilla
Oppimispäiväkirja
Portfolio
Essee
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Opiskelija osaa suunnitella lyhyen opetustilanteen käyttäen musiikkikasvatuksen työtapoja monipuolisesti. Hän osaa reflektoida omaa oppimistaan sekä kokemiaan ja näkemiään opetustilanteita.
Opiskelija osaa toimia ryhmän aktiivisena jäsenenä ja antaa rakentavaa palautetta muiden ryhmän jäsenten tuotoksista.