Siirry suoraan sisältöön

Päivystyshoitotyön asiantuntija- ja esihenkilötyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000GH76-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 31.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
Ajoitus
20.10.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
Päivystyksellisten palveluiden kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma
Opettajat
Pauli Ritala
Julia Jacobsson
Vastuuopettaja
Pauli Ritala
Ryhmät
S3625S6
Päivystyksellisten palveluiden kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi
Opintojakso
S000GH76

Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 9 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Ma 06.10.2025 klo 15:00 - 18:00
(3 t 0 min)
Päivystyshoitotyön asiantuntija- ja esihenkilötyö S000GH76-3001
Ma 20.10.2025 klo 15:00 - 16:00
(1 t 0 min)
Päivystyshoitotyön asiantuntija- ja esihenkilötyö S000GH76-3001
To 13.11.2025 klo 16:15 - 18:00
(1 t 45 min)
Päivystyshoitotyön asiantuntija- ja esihenkilötyö S000GH76-3001
To 20.11.2025 klo 16:15 - 18:00
(1 t 45 min)
Päivystyshoitotyön asiantuntija- ja esihenkilötyö S000GH76-3001
Ma 01.12.2025 klo 15:00 - 17:00
(2 t 0 min)
Päivystyshoitotyön asiantuntija- ja esihenkilötyö S000GH76-3001
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija
- kehittää asiantuntijuuttaan ja osaa analysoida esihenkilö- sekä asiantuntijatyön merkitystä omalla alallaan
- osaa johtaa ja kehittää päivystyshoitotyön prosesseja moniammatillisissa tiimeissä
- syventää osaamistaan päivystyshoitotyön erityispiirteistä, vaikuttavuuden arvioinnista ja eettisistä kysymyksistä
- käyttää ajantasaista tietoa päätöstensä perusteena
- kehittää kriittistä ajatteluaan, johtamistaitojaan ja valmiuksiaan digitaalisten työkalujen hyödyntämiseen päivystyshoitotyön asiantuntija- ja esihenkilötyössä

Sisältö

Asiantuntijatyön erityispiirteet
Tiedolla johtamisen soveltaminen päivystyksellisissä palveluissa
Esihenkilötyö ja johtaminen moniammatillisissa tiimeissä
Ajankohtaisen teknologian hyödyntäminen päivystyshoitotyön asiantuntija- ja esihenkilötyössä

Aika ja paikka

20.10.-31.12.2025 (periodi 2)
Verkko-opetus

Oppimateriaalit

Opintojakson Moodle-työtilassa olevat sekä opiskelijan omaan tiedonhakuun perustuvat kotimaiset ja kansainväliset tieteelliset artikkelit, kirjallisuus ja verkkojulkaisut.

Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu
Verkko-opiskelu
Opintojakson tehtävät
Vertaisoppiminen

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson asiantuntijaluennot ja tehtävät suuntautuvat opiskelijoiden omiin työyksiköihin/ työelämään.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei sisällä tenttiä

Kansainvälisyys

Kansainvälinen lähdemateriaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1op on 27h opiskelijan työtä
Kokonais aika: 5op = 135h

Sisällön jaksotus

Orientaatio verkossa 20.10.2025 klo: 15-16
AHOT-webinaari verkossa 06.11.2025 klo: 15-18.00
Asiantuntijaluento verkossa 13.11.2025 klo: 16.15-18.00
Esihenkilöluento verkossa 20.11.2025 klo: 16.15-18.00
Webinaari verkossa 01.12.2025 klo: 15-17

Lisätietoja opiskelijoille

Ahot (Aiemman hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen)
Jos opiskelija saa ahot-päätöksenä pedagogisen ratkaisun, päätös toimitetaan ennen opintojakson alkua vastuuopettajalle.

Vilppi:
Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan.
Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §.
Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä. Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta opinnon alkaessa.

Tekoäly:
Tällä opintojaksolla tekoälyn avulla voi ideoida ja tehdä luonnoksia. Lisäksi tekoälyä voi hyödyntää tekstin jäsentelyssä ja kieliasun tarkastamisessa mutta sitä ei ole sallittua käyttää korvaamaan itse tehtyä ajatus- ja vastausten kirjoitustyötä. Opiskelijan on kuvattava avoimesti ja läpinäkyvästi, miten ja missä kohdissa työtä hän on käyttänyt tekoälytyökaluja. Tarkempi ohjeistus tekoälyn käytöstä javiittausohjeesta löytyy Opiskelijan työpöydältä (Oma) Opiskelijan opas > Ohjeet ja säännöt >
Tekoälyn käyttö oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä - Työohje opiskelijoille.

Opettajan materiaalit:
Opettajan ja luennoitsijan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin tekijällä on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain tekijän luvalla.

Opintojakso palaute:
Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan
kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida
tunnistaa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön,
mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa
työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön.
Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky
analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti
opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan
osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä
ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja
laaja-alaisuutta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointikriteerien viitekehys:

Arviointikriteerit - tyydyttävä, erittäin tyydyttävä (1–2)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit - hyvä, erittäin hyvä (3–4)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky
analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti
opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen.

Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty-tason arviointikriteerit ovat samat kuin tyydyttävä (1) arviointikriteerit, mikä tarkoittaa, että ydinosaaminen on saavutettu.

Siirry alkuun