Itsetuntemus ja eettiset periaatteet toimintaterapiasuhteessa (2 op)
Toteutuksen tunnus: SX00GG64-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.05.2025 - 30.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
11.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 70
- Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Jari Pihlava
- Sanna Saikko
- Ryhmät
-
SXI25S2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
- Opintojakso
- SX00GG64
Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 25 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 15.09.2025 klo 12:30 - 15:15 (2 t 45 min) |
LÄHI B, Itsetuntemus ja eettiset periaatteet toimintaterapiasuhteessa SX00GG64-3001 |
MPA4018
Oppimistila
|
Ma 15.09.2025 klo 12:30 - 15:15 (2 t 45 min) |
LÄHI A, Itsetuntemus ja eettiset periaatteet toimintaterapiasuhteessa SX00GG64-3001 |
MPA4010
Oppimistila
|
Ke 17.09.2025 klo 09:00 - 11:45 (2 t 45 min) |
LÄHI A / Itsetuntemus ja eettiset periaatteet toimintaterapiasuhteessa SX00GG64-3001 |
MPA4010
Oppimistila
|
Ke 17.09.2025 klo 09:00 - 11:45 (2 t 45 min) |
LÄHI B, Itsetuntemus ja eettiset periaatteet toimintaterapiasuhteessa SX00GG64-3001 |
MPA2008
Oppimistila
|
Ti 07.10.2025 klo 12:30 - 16:00 (3 t 30 min) |
LÄHI A/Itsetuntemus ja eettiset periaatteet toimintaterapiasuhteessa SX00GG64-3001 |
MPA2008
Oppimistila
|
Ti 07.10.2025 klo 12:30 - 16:00 (3 t 30 min) |
LÄHI B, Itsetuntemus ja eettiset periaatteet toimintaterapiasuhteessa SX00GG64-3001 |
MPA2019
Oppimistila
|
Ke 08.10.2025 klo 12:30 - 16:00 (3 t 30 min) |
LÄHI A, Itsetuntemus ja eettiset periaatteet toimintaterapiasuhteessa SX00GG64-3001 |
MPA2019
Oppimistila
|
Ke 08.10.2025 klo 12:30 - 16:00 (3 t 30 min) |
LÄHI B /Itsetuntemus ja eettiset periaatteet toimintaterapiasuhteessa SX00GG64-3001 |
MPA4010
Oppimistila
|
Tavoitteet
Opiskelija:
- osaa reflektoida omaa toimintaansa ja sen merkitystä osana terapiasuhdetta
- tunnistaa ja soveltaa yksilölähtöisen työskentelyn periaatteita
- ymmärtää toimintaterapian eettiset periaatteet
Sisältö
Eettiset periaatteet toimintaterapiassa
Asiakaslähtöisyyden periaatteet ja soveltaminen
Terapiasuhteen rooli ja merkitys
Reflektiivisyys ja refleksiivisyys
Minän tietoinen käyttö ja itsetuntemus
Motivoiva keskustelu
Aika ja paikka
LÄHIopetuskontaktit :
- 15.9. iltapäivä (nsimmäiseen opetuskertaan osallistumalla varmistat osallistumisesi opintojaksolle)
- 17.9. aamupäivä
- 7.10. iltapäivä
- 8.10. iltapäivä
(tarkemmat aikataulut lukujärjestyksessä)
Oppimateriaalit
Hallamaa, J. 2017. Yhdessä toimimisen etiikka. Gaudeamus. Tallinna
Hautala, Tiina & Hämäläinen, Tuula & Mäkelä, Leila & Rusi-Pyykönen Mari 2019. Toiminnan voimaa. Edita Publishing Oy.
Mönkkönen, K.2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.Tallinna.
Oppiportti
Taylor, R.R. 2008. The Intentional Relationship. Occupational Therapy and Use of Self. Philadelphia: F. A. Davis Company
Muu materiaali tiedoksi opintojakson aikana + Moodlessa.
Opetusmenetelmät
- Lähiopetusta kampuksella
- Itsenäistä työskentelyä läpi opintojakson
- Materiaalit ja tehtävät Moodlessa
- Oppimistehtävien ohjeistukset ja arviointikriteerit Moodlessa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus 2 op.
Luento-opetus aikataulutettu, katso lukujärjestys. Itsenäistä työskentelyä läpi opintojakson.
2 op x 27 h = 54 h työtä opiskelijalle.
Sisällön jaksotus
- Opintojakson tiedot Moodlessa
Lisätietoja opiskelijoille
- Osallistuminen opintojakson opetuskontakteihin on tärkeää. Ensimmäiseen opetukontaktiin osallistumisellaan opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksolla.
- Opintojaksolla työskennellään lähiopetuksessa pienryhmissä ja hyödynnetään yhteisten kokemusten ja tiedon jakamista oppimisessa.
- Aktiivinen osallistuminen ja läsnäolo ovat tärkeitä oppimisen kannalta.
- Huomioithan, että oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson tavoitteisiin soveltuvia ja/tai määriteltyjä lähteitä. Tekoäly voi toimia tukena omalle ajattelulle, mutta oppimistehtävien tekstiä ei voi muodostaa tekoälyllä. Mikäli hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, tulee se kirjata selkeästi esille.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Ks. opetussuunnitelman liite: Arviointikehikko_Framework for evaluation. Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Ks. opetussuunnitelman liite: Arviointikehikko_Framework for evaluation. Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Arviointikriteerit kts. Moodle.
Osaamistavoitteet
Opiskelija:
- osaa reflektoida omaa toimintaansa ja sen merkitystä osana terapiasuhdetta
- tunnistaa ja soveltaa yksilölähtöisen työskentelyn periaatteita
- ymmärtää toimintaterapian eettiset periaatteet
Sisältö
Eettiset periaatteet toimintaterapiassa
Asiakaslähtöisyyden periaatteet ja soveltaminen
Terapiasuhteen rooli ja merkitys
Reflektiivisyys ja refleksiivisyys
Minän tietoinen käyttö ja itsetuntemus
Motivoiva keskustelu