Siirry suoraan sisältöön

Itsetuntemus ja eettiset periaatteet toimintaterapiasuhteessa (2 op)

Toteutuksen tunnus: SX00GG64-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 30.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
11.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 70
Koulutus
Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettajat
Jari Pihlava
Sanna Saikko
Ryhmät
SXI25S2
Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
Opintojakso
SX00GG64

Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 25 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 15.09.2025 klo 12:30 - 15:15
(2 t 45 min)
LÄHI B, Itsetuntemus ja eettiset periaatteet toimintaterapiasuhteessa SX00GG64-3001
MPA4018 Oppimistila
Ma 15.09.2025 klo 12:30 - 15:15
(2 t 45 min)
LÄHI A, Itsetuntemus ja eettiset periaatteet toimintaterapiasuhteessa SX00GG64-3001
MPA4010 Oppimistila
Ke 17.09.2025 klo 09:00 - 11:45
(2 t 45 min)
LÄHI A / Itsetuntemus ja eettiset periaatteet toimintaterapiasuhteessa SX00GG64-3001
MPA4010 Oppimistila
Ke 17.09.2025 klo 09:00 - 11:45
(2 t 45 min)
LÄHI B, Itsetuntemus ja eettiset periaatteet toimintaterapiasuhteessa SX00GG64-3001
MPA2008 Oppimistila
Ti 07.10.2025 klo 12:30 - 16:00
(3 t 30 min)
LÄHI A/Itsetuntemus ja eettiset periaatteet toimintaterapiasuhteessa SX00GG64-3001
MPA2008 Oppimistila
Ti 07.10.2025 klo 12:30 - 16:00
(3 t 30 min)
LÄHI B, Itsetuntemus ja eettiset periaatteet toimintaterapiasuhteessa SX00GG64-3001
MPA2019 Oppimistila
Ke 08.10.2025 klo 12:30 - 16:00
(3 t 30 min)
LÄHI A, Itsetuntemus ja eettiset periaatteet toimintaterapiasuhteessa SX00GG64-3001
MPA2019 Oppimistila
Ke 08.10.2025 klo 12:30 - 16:00
(3 t 30 min)
LÄHI B /Itsetuntemus ja eettiset periaatteet toimintaterapiasuhteessa SX00GG64-3001
MPA4010 Oppimistila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija:
- osaa reflektoida omaa toimintaansa ja sen merkitystä osana terapiasuhdetta
- tunnistaa ja soveltaa yksilölähtöisen työskentelyn periaatteita
- ymmärtää toimintaterapian eettiset periaatteet

Sisältö

Eettiset periaatteet toimintaterapiassa
Asiakaslähtöisyyden periaatteet ja soveltaminen
Terapiasuhteen rooli ja merkitys
Reflektiivisyys ja refleksiivisyys
Minän tietoinen käyttö ja itsetuntemus
Motivoiva keskustelu

Aika ja paikka

LÄHIopetuskontaktit :
- 15.9. iltapäivä (nsimmäiseen opetuskertaan osallistumalla varmistat osallistumisesi opintojaksolle)
- 17.9. aamupäivä
- 7.10. iltapäivä
- 8.10. iltapäivä

(tarkemmat aikataulut lukujärjestyksessä)

Oppimateriaalit

Hallamaa, J. 2017. Yhdessä toimimisen etiikka. Gaudeamus. Tallinna
Hautala, Tiina & Hämäläinen, Tuula & Mäkelä, Leila & Rusi-Pyykönen Mari 2019. Toiminnan voimaa. Edita Publishing Oy.
Mönkkönen, K.2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.Tallinna.
Oppiportti
Taylor, R.R. 2008. The Intentional Relationship. Occupational Therapy and Use of Self. Philadelphia: F. A. Davis Company

Muu materiaali tiedoksi opintojakson aikana + Moodlessa.

Opetusmenetelmät

- Lähiopetusta kampuksella
- Itsenäistä työskentelyä läpi opintojakson

- Materiaalit ja tehtävät Moodlessa

- Oppimistehtävien ohjeistukset ja arviointikriteerit Moodlessa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus 2 op.
Luento-opetus aikataulutettu, katso lukujärjestys. Itsenäistä työskentelyä läpi opintojakson.

2 op x 27 h = 54 h työtä opiskelijalle.

Sisällön jaksotus

- Opintojakson tiedot Moodlessa

Lisätietoja opiskelijoille

- Osallistuminen opintojakson opetuskontakteihin on tärkeää. Ensimmäiseen opetukontaktiin osallistumisellaan opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksolla.

- Opintojaksolla työskennellään lähiopetuksessa pienryhmissä ja hyödynnetään yhteisten kokemusten ja tiedon jakamista oppimisessa.

- Aktiivinen osallistuminen ja läsnäolo ovat tärkeitä oppimisen kannalta.


- Huomioithan, että oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson tavoitteisiin soveltuvia ja/tai määriteltyjä lähteitä. Tekoäly voi toimia tukena omalle ajattelulle, mutta oppimistehtävien tekstiä ei voi muodostaa tekoälyllä. Mikäli hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, tulee se kirjata selkeästi esille.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Ks. opetussuunnitelman liite: Arviointikehikko_Framework for evaluation. Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Ks. opetussuunnitelman liite: Arviointikehikko_Framework for evaluation. Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Arviointikriteerit kts. Moodle.

Osaamistavoitteet

Opiskelija:
- osaa reflektoida omaa toimintaansa ja sen merkitystä osana terapiasuhdetta
- tunnistaa ja soveltaa yksilölähtöisen työskentelyn periaatteita
- ymmärtää toimintaterapian eettiset periaatteet

Sisältö

Eettiset periaatteet toimintaterapiassa
Asiakaslähtöisyyden periaatteet ja soveltaminen
Terapiasuhteen rooli ja merkitys
Reflektiivisyys ja refleksiivisyys
Minän tietoinen käyttö ja itsetuntemus
Motivoiva keskustelu

Siirry alkuun