Yksilö- ja ryhmänohjaus (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00GE03-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.05.2025 - 30.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
- Ajoitus
-
11.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Anu Pellinen
- Mona Laine
- Ryhmät
-
SXH25S2VESosiaalialan tutkinto-ohjelma, Sosionomi (sosiaaliohjaus), verkkototeutus
- Opintojakso
- SX00GE03
Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 16 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 22.10.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Yksilö- ja ryhmänohjaus SX00GE03-3003 |
|
Ke 29.10.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Yksilö- ja ryhmänohjaus SX00GE03-3003 |
|
Ke 05.11.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Yksilö- ja ryhmänohjaus SX00GE03-3003 |
|
Ke 19.11.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Yksilö- ja ryhmänohjaus SX00GE03-3003 |
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää yksilöohjauksen perusperiaatteet ja osaa soveltaa niitä erilaisissa asiakastilanteissa
- osaa käyttää vuorovaikutus- ja ohjausmenetelmiä dialogisessa yksilöiden ja ryhmien ohjauksessa
- osaa hyödyntää digitaalisia välineitä ohjaustilanteissa ja ymmärtää digitaalisten ohjausmenetelmien mahdollisuudet ja haasteet
- kehittää omia ohjaustaitojaan reflektoimalla omia ohjauskokemuksiaan
- osaa analysoida ryhmädynamiikkaa ohjaustilanteissa ja osaa käyttää erilaisia menetelmiä sen tukena.
Sisältö
- Yksilöohjauksen perusteet: vuorovaikutus-, motivaatio- ja tukitaidot
- Ryhmänohjauksen perusteet: ryhmädynamiikka, roolit ja ryhmäprosessit
- Digitaalinen ohjaus: digitaaliset välineet, verkko-ohjaus ja vuorovaikutustaidot
- Ohjauksen ja vuorovaikutuksen eettiset periaatteet
- Dialoginen kohtaaminen
- Käytännön harjoituksia yksilö-, ryhmä- ja yhteisöohjauksesta eri kohderyhmien kanssa
Aika ja paikka
Kaikki luennot pidetään verkossa. Luennoilla sekä opettaja että opiskelijat pitävät kameran auki, ellei toisin ohjeisteta.
22.10.2025 13.00-16.00: Orientaatio, ohjauksen ja vuorovaikutuksen eettiset periaatteet, dialoginen kohtaaminen / Anu Pellinen
LINKKI TÄHÄN
29.10.2025 13.00-16.00: Ryhmänohjaus: Ryhmädynamiikka, roolit ja ryhmäprosessit / Anu Pellinen
LINKKI TÄHÄN
05.11.2025 09.00-12.00: Yksilöohjaus: Vuorovaikutus-, motivaatio- ja tukitaidot / Mona Laine
https://metropolia.zoom.us/j/2145044992
5.11.2025 klo 13.00-16.00: Digitaalinen ohjaus: digitaaliset välineet, verkko-ohjaus ja vuorovaikutustaidot / Mona Laine
https://metropolia.zoom.us/j/2145044992
19.11.2025 09.00 - 12.00: Yksilöohjauksen oppimistehtävä / Mona Laine
https://metropolia.zoom.us/j/2145044992
Luennoille on läsnäolovelvollisuus. Poissaolotilanteissa opiskelija on velvollinen suorittamaan opettajan määrittelemän korvaavan tehtävän pedagogisin perustein.
Muutokset ovat mahdollisia.
Opettaja kertoo opintojakson alussa tekoälyn käyttöön liittyvät linjaukset. Tekoälyn käyttäminen tehtävissä, joissa se on erikseen kielletty, on opintovilppiä. Samoin tekoälyn puutteellinen merkintä on vilppiä. Vilppitapaukset käsitellään Metropolian kurinpidollisen ohjeen (14.6.2023) mukaisesti.
Oppimateriaalit
Yksilöohjaus:
Luentomateriaalit
Mikä tekee dialogin: Dialogisen vuorovaikutuksen tunnuspiirteet ja edellytykset. 2018. Sitran artikkeli. https://www.sitra.fi/artikkelit/mika-tekee-dialogin-dialogisen-vuorovaikutuksen-tunnuspiirteet-ja-edellytykset/
Lisäksi vaihtoehtoiset materiaalit
Mönkkönen K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Gaudeamus TAI Vehviläinen S. 2014 Ohjaustyön opas. Gaudeamus.
TAI
Sarvikas H. 2020. Asiakas kohdataan kuuntelemalla. Julkaisussa Tietoa, taitoa ja teknologiaa – kehittämispolkuja sosiaali- ja terveysalalla. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 157. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/345656/B157.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Ryhmänohjaus (käytetään ryhmänohjauksen oppimistehtävässä):
Luentomateriaalit
Alaverdyan, A., Mattila, L., Peuna-Korpioja, K., Kivioja, T. & Lautamo, L. 2019. Ryhmänohjaajan opas. Kompensaatiokeinoista apua arkeen, työhön ja oppimiseen Komppaa-ryhmätoimintamallin avulla. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 271. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-541-8.
Osallistavat menetelmät - vinkkejä ja virikkeitä kouluttajalle. KSL. https://www.ksl.fi/julkaisut/osallistavat-menetelmat/
EHYT ry. Ryhmäilmiö. Ryhmänohjaajan käsikirja. https://ehyt.fi/tuote/ryhmailmio-ryhman-ohjaajan-kasikirja/
Englanniksi
Opetusmenetelmät
Osallistavat luennot
Oppimistehtävät: Yksilöohjaus ja ryhmänohjaus
Itsenäinen työskentely
Kirjallisuus
Portfolio
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson aikana käydään suorittamassa kaksi ryhmänohjauskäyntiä samalle ryhmälle. Ohjauskäynnit voivat sijoittua sosiaalialan kontekstissa opiskelijan mielenkiinnon mukaan esimerkiksi peruskouluun, lukioon, ammattiopistoon, seniorikeskukseen tai hanketyöhön (huom. ei varhaiskasvatukseen / esiopetukseen).
Opiskelija on etsii työelämäkumppanin itsenäisesti ja sopii kaksi ryhmänohjauskertaa 17.-28.11. väliselle ajalle.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Opintojaksolla osaaminen osoitetaan portfoliolla, jota opiskelija koostaa opintojakson aikana. Portfoliotyöskentelystä tarkemmat ohjeet opintojakson Moodlessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen (AHOT) liittyvä hakemus tulee tehdä ennen opintojakson alkua 22.10.2025.
Ahot-vastaava: Mona Laine
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Viiden opintopisteen opintojakso tarkoittaa noin 135 tunnin työpanosta. 1 opintopiste vastaa noin 27 tunnin työpanosta.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetuskerroilla ja opintojakson tehtävien palauttamisen aikataulussa. Myöhästynyt palautus voi olla peruste arvosanan laskemiselle.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikehikko opetussuunnitelman liitteenä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointikehikko opetussuunnitelman liitteenä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yksilöohjauksen oppimistehtävä: HYV-HYL
Ryhmänohjaussuunnitelma: HYV-HYL
Portfolio: 0-5
Arvioinnit tehdään tutkintosäännön mukaisesti neljän viikon kuluessa tehtävien palautuksesta. Vapaajaksot pidentävät arviointien kestoa vapaajakson pituuden verran (huom. joulun vapaajakso).