Siirry suoraan sisältöön

Asiantuntijaviestintä ja tieteellinen kirjoittaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00GH44-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 30.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
Ajoitus
11.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettajat
hyvinvointi sosiaaliala
Vastuuopettaja
Anna Niinitanner
Ryhmät
SXH25S2VE
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, Sosionomi (sosiaaliohjaus), verkkototeutus
Opintojakso
SX00GH44

Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 17 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Pe 22.08.2025 klo 12:30 - 14:00
(1 t 30 min)
Asiantuntijaviestintä ja tieteellinen kirjoittaminen SX00GH44-3003
Ti 26.08.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Asiantuntijaviestintä ja tieteellinen kirjoittaminen SX00GH44-3003
Ti 09.09.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Asiantuntijaviestintä ja tieteellinen kirjoittaminen SX00GH44-3003
Ti 23.09.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Asiantuntijaviestintä ja tieteellinen kirjoittaminen SX00GH44-3003
Ti 07.10.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Asiantuntijaviestintä ja tieteellinen kirjoittaminen SX00GH44-3003
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija

-osaa toimia opiskeluun ja oman alansa työtehtäviin liittyvissä viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
-osaa tuottaa erilaisia sosiaalialan tekstilajeja englanniksi
-osaa viestiä asiantuntijana sosiaalialan moninaisissa työtehtävissä ja -ympäristöissä, myös tutkimus- ja kehittämistehtävissä
-osaa hakea ja arvioida tietoa kriittisesti ja käyttää sitä tavoitteellisesti
-tuntee suullisen ja kirjallisen viestinnän hyvät käytännöt ja osaa soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti
-osaa hyödyntää kieli- ja viestintätaitoaan ajattelunsa ja asiantuntijuutensa jatkuvaan kehittämiseen.

Sisältö

- Asiantuntijan tekstitaidot ja tekstien laadinta: kirjoitusprosessin vaiheet ja yhteiskirjoittaminen
- Vuorovaikutustaidot: asiakasviestintä, ryhmätyöskentely ja neuvottelutilanteet
- Selkokielinen kommunikaatio
- Esiintymistaidot, puhumalla vaikuttaminen ja palautteen antaminen
- Digitaalisen viestinnän hyvät käytännöt ja tekoälyn eettinen käyttö
- Tieteellisen kirjoittamisen perusteet
- Lähteiden eettinen ja kriittinen käyttö sekä merkintätavat

Aika ja paikka

Lähiopetus Zoomissa, ks. lukujärjestys.

Aikataulu (muutokset mahdollisia)

22.08.2025 12.30 - 14.00 orientaatiokerta (läsnäolo välttämätöntä)
26.08.2025 13.00 - 16.00
09.09.2025 09.00 - 12.00
23.09.2025 09.00 - 12.00
07.10.2025 09.00 - 16.00 seminaari (puhe-esitykset, läsnäolo välttämätöntä)

Oppimateriaalit

Suomeksi
Kielitoimiston ohjepankki. Kotimaisten kielten keskus.
<https://kielitoimistonohjepankki.fi> Viitattu 17.1.2025.

Kielitoimiston sanakirja 2020. Helsinki: Kotimaisten kielten keskus. Päivitetty
10.11.2022. <https://www.kielitoimistonsanakirja.fi> Viitattu 17.1.2025.

Kielijelppi – jelppiä akateemiseen viestintään 2017. Helsingin yliopiston
kielikeskus. <www.kielijelppi.fi>. Viitattu 17.1.2025.

Kirjallisen työn ohjeet 2021. Hyvinvointialojen tutkinto-ohjelmat. Päivitetty
11.1.2021. Metropolia Ammattikorkeakoulu. Materiaali Moodlessa.

Kirjoittajan ABC-kortti 2006. Suomen virtuaalikielikeskus.
<http://webcgi.oulu.fi/oykk/abc> Viitattu 17.1.2025.

Kotimaisten kielten keskus. Virkakieli-sivusto.
<https://www.kotus.fi/kielitieto/hyva_virkakieli> Viitattu 17.1.2025.

Niemi, Terttu & Nietosvuori, Leena & Virikko, Helena 2006. Hyvinvointialan viestintä. Helsinki: Edita.

Roivas, Marianne & Karjalainen, Anna Liisa 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.

Tarkoma, Elise & Vuorijärvi, Aino 2010. Ammattisuomen käsikirja. 11., uudistettu painos. Helsinki: WSOY.

Opetusmenetelmät

aktivoivat luennot, harjoitukset, ohjattu keskustelu, suulliset esitykset, ryhmätyöt

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h opiskelijan työtä

Opintojaksolla on verkkoluentoja, joihin tulee osallistua, sekä lisäksi runsaasti itsenäisesti tehtävää opiskelua ja työskentelyä (materiaalin tutustuminen, oppimistehtävät, itsenäinen työskentely, ryhmätyöt...).

Lisätietoja opiskelijoille

Opettaja kertoo opintojakson alussa tekoälyn käyttöön liittyvät linjaukset. Tekoälyn käyttäminen tehtävissä, joissa se on erikseen kielletty, on opintovilppiä.

Samoin tekoälyn puutteellinen merkintä on vilppiä.

Verkko-opetuksessa opiskelijalla tulee olla valmius käyttää kameraa ja mikrofonia kaikessa opetuksessa sekä pienryhmätyöskentelyssä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikehikko opetussuunnitelman liitteenä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointikehikko opetussuunnitelman liitteenä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin perustana ovat aktiivinen osallistuminen opetukseen, läsnäolovaatimus luennoilla, vaadittujen oppimistehtävien palautus aikataulun mukaan, sekä niiden hyväksytyt suoritukset.

Hyväksytty suoritus:
Opiskelija osaa itsenäisesti käyttää ja tuottaa ammatillisessa asiantuntijatyössä tarvittavia suullisia ja kirjallisia tekstilajeja. Hän hakee monipuolisesti tietoa ammatillisista lähteistä ja osaa arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä opinnoissaan ja työtehtävissään. Opiskelija toimii rakentavasti asiantuntijantyön sekä tutkimus- ja kehittämistyön viestintätilanteissa. Opiskelijan kielitaito vastaa vähintään taitotasoa B2 (CEFR).
---
---
Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä. Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta viimeistään opinnon alkaessa.

Siirry alkuun