Ikäystävällinen ympäristö ja palvelut (5 op)
Toteutuksen tunnus: S000FO44-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.05.2025 - 14.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
24.09.2025 - 23.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Ikääntyneiden palvelujen kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma (YAMK)
- Ryhmät
-
S3225S6Ikääntyneiden palvelujen kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
- Opintojakso
- S000FO44
Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 11 t 45 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 24.09.2025 klo 12:30 - 14:00 (1 t 30 min) |
Ikäystävällinen ympäristö ja palvelut S000FO44-3002 |
|
To 25.09.2025 klo 12:30 - 13:45 (1 t 15 min) |
Ikäystävällinen ympäristö ja palvelut S000FO44-3002 |
|
To 09.10.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Ikäystävällinen ympäristö ja palvelut S000FO44-3002 |
|
To 09.10.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Ikäystävällinen ympäristö ja palvelut S000FO44-3002 |
|
To 23.10.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Ikäystävällinen ympäristö ja palvelut S000FO44-3002 |
MPC5011
Oppimistila
|
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- analysoida kestävä kehityksen vaikutusta ikääntyneiden asumisen ja elinympäristöjen kehittämisessä
- perustella yhteisöllisyyden, toimijuuden ja osallisuuden edistämistä erilaisissa asuin- ja elin ympäristöissä
- analysoida muisti- ja ikäystävällisyyden toteutumista erilaisissa ikääntyneiden asuin- ja elinympäristöissä ja moninaisten ikääntyneiden ihmisten palvelujen kehittämisessä
- arvioida muisti- ja ikäystävällisen ympäristön merkitystä ikääntyneiden ihmisten yhdenvertaisuuden toteutumisessa
Sisältö
Kestävän kehitys ja ikääntyneiden asuin- ja elinympäristöt
Ikääntyneiden ihmisten asuminen ja yhteisöllisyys
Muisti- ja ikäystävällinen ympäristö
Aika ja paikka
24.9-23.10.2025
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakson aloituksessa.
Opetusmenetelmät
- Aktivoiva luento
- Etäopetus
- Verkko-oppiminen
- oppimistehtävä
Jos käytät tuottavaa kielimallia tehtävässä, sinun tulee raportoida, mitä kielimallia (esim. ChatGPT, Copilot, DeepL) olet käyttänyt ja millä tavalla.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op (5*27 h= 135 opiskelijan työtä)
Sisällön jaksotus
Ke 24.9 klo 12.30-14.00 (etä)
To 25.9.2024 klo 12.30-13.45 (etä)
To 9.10 klo 9.00-16.00 (etä)
To 23.10. 13-16, opintojen päätös ja yhteenveto MPC5011 (lähi Myllypuro)
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on tarkoitettu ensisijaisesti Ikääntyneiden palvelujen kehittämisen ja johtamisen YAMK -tutkinnon opiskelijoille. Avoimen AMK;n opiskelijoille on varattu 10 paikkaa.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- määritellä kestävän kehityksen lähtökohtia ikääntyneiden asumisen ja elinympäristöjen kehittämisessä
- kuvata muisti- ja ikäystävällisyyttä moninaisten ikääntyneiden ihmisten palvelujen kehittämisessä
- tarkastella yhteisöllisyyden, toimijuuden ja osallisuuden edistämistä erilaisissa asuin- ja elin ympäristöissä ja niiden kehittämisessä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- soveltaa kestävän kehityksen lähtökohtia ikääntyneiden asumisen ja elinympäristöjen kehittämisessä
- soveltaa muisti- ja ikäystävällisyyttä moninaisten ikääntyneiden ihmisten palvelujen kehittämisessä
- arvioida yhteisöllisyyden, toimijuuden ja osallisuuden edistämisen vaikutuksia erilaisissa asuin- ja elin ympäristöissä ja niiden kehittämisessä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- arvioida toiminnassaan kriittisesti kestävän kehityksen lähtökohtia ikääntyneiden asumisen ja elinympäristöjen kehittämisessä
- arvioida kriittisesti muisti- ja ikäystävällisyyttä moninaisten ikääntyneiden ihmisten palvelujen kehittämisessä
- arvioida kriittisesti yhteisöllisyyden, toimijuuden ja osallisuuden edistämistä erilaisissa asuin- ja elin ympäristöissä ja niiden kehittämisessä
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Opiskelija osaa:
- määritellä kestävän kehityksen lähtökohtia ikääntyneiden asumisen ja elinympäristöjen kehittämisessä
-kuvata muisti- ja ikäystävällisyyttä moninaisten ikääntyneiden ihmisten palvelujen kehittämisessä
-tarkastella yhteisöllisyyden, toimijuuden ja osallisuuden edistämistä erilaisissa asuin- ja elin ympäristöissä ja niiden kehittämisessä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Oppimistehtävä
Opetukseen osallistuminen
Arviointikriteeri, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa:
- määritellä kestävän kehityksen lähtökohtia ikääntyneiden asumisen ja elinympäristöjen kehittämisessä
- kuvata muisti- ja ikäystävällisyyttä moninaisten ikääntyneiden ihmisten palvelujen kehittämisessä
- tarkastella yhteisöllisyyden, toimijuuden ja osallisuuden edistämistä erilaisissa asuin- ja elin ympäristöissä ja niiden kehittämisessä
Arviointikriteeri, hyvä (3-4)
Suomeksi
Opiskelija osaa:
- soveltaa kestävän kehityksen lähtökohtia ikääntyneiden asumisen ja elinympäristöjen kehittämisessä
- soveltaa muisti- ja ikäystävällisyyttä moninaisten ikääntyneiden ihmisten palvelujen kehittämisessä
- arvioida yhteisöllisyyden, toimijuuden ja osallisuuden edistämisen vaikutuksia erilaisissa asuin- ja elin ympäristöissä ja niiden kehittämisessä
Arviointikriteeri, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- arvioida toiminnassaan kriittisesti kestävän kehityksen lähtökohtia ikääntyneiden asumisen ja elinympäristöjen kehittämisessä
- arvioida kriittisesti muisti- ja ikäystävällisyyttä moninaisten ikääntyneiden ihmisten palvelujen kehittämisessä
- arvioida kriittisesti yhteisöllisyyden, toimijuuden ja osallisuuden edistämistä erilaisissa asuin- ja elin ympäristöissä ja niiden kehittämisessä
Englanniksi
The student is able to:
- critically assess the basics of sustainable development in the development of housing and living environments for older people
- critically assess memory and age-friendliness in the development of services for diverse older people
- critically assess the promotion of communality, agency and inclusion in different housing and living environments and their development
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Opiskelija osaa:
- määritellä kestävän kehityksen lähtökohtia ikääntyneiden asumisen ja elinympäristöjen kehittämisessä
- kuvata muisti- ja ikäystävällisyyttä moninaisten ikääntyneiden ihmisten palvelujen kehittämisessä
- tarkastella yhteisöllisyyden, toimijuuden ja osallisuuden edistämistä erilaisissa asuin- ja elin ympäristöissä ja niiden kehittämisessä