Siirry suoraan sisältöön

Digitalisaatio sosiaali- ja terveysalalla (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000FF65-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 30.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
Ajoitus
29.08.2025 - 09.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 90
Koulutus
Sosiaali-ja terveysalan kestävän johtamisen ja kehittämisen tutkinto-ohjelma (YAMK) (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
Sosiaali-ja terveysalan kestävän johtamisen ja kehittämisen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
Opettajat
Emilia Vesanto
Marjo Wallin
Vastuuopettaja
Marjo Wallin
Ryhmät
S3725S6
Sosiaali-ja terveysalan kestävä johtaminen ja kehittäminen, yamk
L1525S6
Sosiaali-ja terveysalan kestävä johtaminen ja kehittäminen, ylempi
S3125S6
Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla, ylempi
Opintojakso
S000FF65

Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 13 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Pe 29.08.2025 klo 13:00 - 14:30
(1 t 30 min)
Digitalisaatio sosiaali- ja terveysalalla S000FF65-3009
B5010 / Teams
Ma 08.09.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Digitalisaatio sosiaali- ja terveysalalla S000FF65-3009
TEAMS
Ke 10.09.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Digitalisaatio sosiaali- ja terveysalalla S000FF65-3009
TEAMS
Ti 07.10.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Digitalisaatio sosiaali- ja terveysalalla S000FF65-3009
TEAMS
To 09.10.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Digitalisaatio sosiaali- ja terveysalalla S000FF65-3009
TEAMS
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan osaamista sosiaali- ja terveysalan digitalisaatiosta ilmiönä, sen keskeisistä käsitteistä, toimintaa ohjaavista ajureista ja keskeisimmistä digitalisaatiohankkeista. Lisäksi tarkoituksena on vahvistaa osaamista tulevaisuuden digitaalisten sosiaali- ja terveyspalvelujen asiantuntijuuden näkökulmasta.

Opiskelija hallitsee sosiaali- ja terveysalan digitalisaation keskeiset käsitteet ja osaa selittää kehityksen taustalla vaikuttavia ilmiötä. Opiskelija tuntee palvelujärjestelmien periaatteet, keskeiset kansalliset digitalisaatiohankkeet ja tunnistaa digitaalisten palvelujen kehittämiskohteita. Opiskelija tunnistaa nykyisten palvelujen lisäksi vaihtoehtoisia tulevaisuuksia digitaalisten palvelujen kehittämisessä ja osaa arvioida digitalisaation mahdollisuuksia osana sosiaali- ja terveysalan kehittämistä.

Sisältö

- Palvelujärjestelmät ja digitalisaatio
- Digitalisaation keskeisimmät käsitteet, ilmiöt ja niiden vaikutukset sosiaali- ja terveysalalla
- Keskeiset digitalisaatiohankkeet ja digitalisoituneet prosessit
- Tulevaisuusajattelu digitaalisten palvelujen kehittämisessä
- Terveys- ja hyvinvointiteknologian perusteet

Aika ja paikka

Opintojakson lukujärjestyksen mukaiset verkkotapaamiset järjestetään Teamsissa seuraavasti:

Pe 29.8.2025 klo 13.00- 14.30
Ma 8.9.2025 klo 13.00-16.00
Ke 10.9.2025 klo 13.00-16.00
Ti 7.10.2025 klo 13.00-16.00
To 9.10.2025 klo 13.00-16.00

Teams-linkki löytyy jokaisen luentokerran osalta lukujärjestyksestä ja Moodlen oppimistilasta.

Oppimateriaalit

Opintojaksolla käytettävä oppimateriaali on Moodlessa ja se avataan opintojakson alussa. Oppimista tukevana materiaalina suositellaan hyödynnettävän esim. luotettavia verkkolähteitä, ajantasaista uutisointia ja kirjaston aineistoa.

Opintojaksolle hyväksytyt opiskelijat saavat Moodle oppimisympäristön linkin ja kurssiavaimen OMA:n työtilasta.

Tekoälyn hyödyntämiseen oppimistehtävien suorittamisessa kannustetaan edellyttäen, että asia tuodaan selkeästi ilmi. Tästä annetaan erilliset ohjeet Moodlessa.

Opetusmenetelmät

TUTKINTO-OPISKELIJOIDEN OPINTOJAKSO
Opintojakso toteutetaan kokonaisuudessaan verkossa; Moodlessa ja Teamsissa. Toteutus muodostuu viidestä lukujärjestyksen mukaisesta verkkotapaamisesta, itsenäisistä tehtävistä ja vuorovaikutuksesta Moodlessa/Teamsissa.

Luento-osuudet tallennetaan ja ne on katsottavissa Moodle-oppimisympäristössä kurssin opiskelijoille vielä kuukauden ajan opintojakson päättymisestä. Tietosuojaseloste: Metropolian opiskelija- ja opintotietorekisteri https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

N/A

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttejä.

Kansainvälisyys

Ei ennalta määriteltyjä kansainvälisiä yhteyksiä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei vaihtoehtoisia toteutustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Viiden opintopisteen kokonaisuus tarkoittaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
(1 op = 27 h, 5 op = 135 h)

Sisällön jaksotus

Opintojakso avataan Moodlessa 29.8.2025 ja tehtävien suorittamisen aika päättyy 26.10.2025
klo 21. Sisältöjä saatetaan avata vaiheistaen ja/tai täydentää esim. ajankohtaisilla materiaaleilla.

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella palauttamalla ensimmäisen oppimistehtävän annetun aikataulun mukaisesti. Mikäli ilmoittautunut opiskelija ei osallistu toteutukselle, opintojaksosta vastaava opettaja voi poistaa opiskelijan toteutukselta kahden viikon kuluttua opinnon alkamisesta.

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksilukea, jos opiskelija on toiminut keskeisessä roolissa sote-alan digiprojekteissa ja/tai hänellä on ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisia tämän jakson sisältöä vastaavia opintoja.

Tekoälyn käyttö
Tekoälyn hyödyntämiseen oppimistehtävien suorittamisessa kannustetaan edellyttäen, että asia tuodaan selkeästi ilmi. Pääsääntönä on, että noudatetaan Metropolian yleistä ohjeistusta tekoälyn käytöstä. Tästä annetaan erilliset ohjeet Moodlessa.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön hyvin. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua käytännössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön monipuolisesti ja laajasti. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä ja vastuullisuutta. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa käytäntöön osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa käytäntöön, on puutteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kaikki kurssin tehtävät on suoritettava hyväksytysti tai vähintään arvosanalla 1, jotta kurssin saa kokonaisuudessaan suoritettua. Kurssilla on tehtäviä, jotka arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty ja lisäksi tehtävä, joka arvioidaan asteikolla 0-5.

Arviointiasteikko: 0-5

Tyydyttävä 1-2
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa on puutteita.

Hyvä 3-4
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön hyvin. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua käytännössä.

Kiitettävä 5
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön monipuolisesti ja laajasti. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä ja vastuullisuutta. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa käytäntöön osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Opintojakson arviointikriteeri, hyväksytty
Hyväksytty: Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa käytäntöön, on puutteita.

Lisätiedot

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksilukea aiemmin suoritetuilla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisilla opinnoilla, joiden sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä.

Lisätiedot

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksilukea aiemmin suoritetuilla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisilla opinnoilla, joiden sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä.

Siirry alkuun