Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveys ja päihteet (lähitoteutus) (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EP09-3017

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.01.2025 - 25.05.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Taina Valkeapää
Ryhmät
SXH23S1
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä, sosiaaliohjaus
Opintojakso
SX00EP09

Toteutuksella on 11 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 46 t 45 min.

Aika Aihe Tila
To 16.01.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Mielenterveys ja päihteet (lähitoteutus) SX00EP09-3017
MPA5020 Oppimistila
To 23.01.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Mielenterveys ja päihteet (lähitoteutus) SX00EP09-3017
Ma 27.01.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Mielenterveys ja päihteet (lähitoteutus) SX00EP09-3017
To 30.01.2025 klo 09:00 - 11:45
(2 t 45 min)
Mielenterveys ja päihteet (lähitoteutus) SX00EP09-3017
MPA6018 Oppimistila
Ma 10.02.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Mielenterveys ja päihteet (lähitoteutus) SX00EP09-3017
MPA5020 Oppimistila
To 13.02.2025 klo 09:00 - 11:45
(2 t 45 min)
Mielenterveys ja päihteet (lähitoteutus) SX00EP09-3017
MPA5025 Oppimistila
Pe 28.02.2025 klo 10:00 - 14:00
(4 t 0 min)
LÄHIPÄIVÄ KLUBITALON KANSSA: Mielenterveys ja päihteet (lähitoteutus) SX00EP09-3017
MPA4009 Oppimistila
Ma 03.03.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Mielenterveys ja päihteet (lähitoteutus) SX00EP09-3017
To 06.03.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Mielenterveys ja päihteet (lähitoteutus) SX00EP09-3017
MPA5025 Oppimistila
Ma 10.03.2025 klo 09:00 - 13:00
(4 t 0 min)
Tentti, Mielenterveys ja päihteet (lähitoteutus) SX00EP09-3017
MPA5024 Oppimistila
Ma 28.04.2025 klo 16:30 - 19:00
(2 t 30 min)
1. uusintatentti / 1st retake of exam: Mielenterveys ja päihteet (lähitoteutus) SX00EP09-3017, Mielenterveys ja päihteet SX00EP09-3016, Mental health and substance abuse SX00FD72-3001
MPA4009 Oppimistila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää mielenterveyteen liittyviä ilmiöitä ja haasteita. Hän tunnistaa asiakasryhmien erityistarpeet. Hän ymmärtää ja osaa soveltaa keskeistä lainsäädäntöä ja alan peruskäsitteitä. Opiskelija tunnistaa palvelujärjestelmän ja osaa ohjata ja tukea asiakasta palveluihin. Opiskelija osaa reflektoida ammatillista toimintaansa ja tunnistaa sosionomin työssä oman ammatillisuutensa rajat. Opiskelija osaa arvioida mielenterveyteen ja päihteisiin liittyvää ajankohtaista keskustelua ja ymmärtää rakenteellisen mielenterveys- ja päihdetyön merkityksen.

Sisältö

Mielenterveys
Suojatekijät/riskitekijät. Normaalius/poikkeavuus. Mielenterveystyön historia. Mielenterveyden osatekijät. Mielenterveyden haasteet. Opiskelijalla on valmiudet työskennellä itsemurha-alttiiden asiakkaiden ja läheisten tueksi. Itsemurha-alttiin ihmisen ja läheisten tukeminen.
Päihteet ihmisen elämässä
Riippuvuusilmiöt. Päihdetyön suuntaukset. Asiakasta kunnioittava kohtaaminen, puheeksiottaminen ja motivointi. Lainsäädäntö turvaamassa yksilön perusoikeuksia. Opiskelija osaa ohjata ja tukea asiakasta palveluihin. Keskeiset palvelut ja asiakkaan ohjaaminen niihin. Ehkäisevä, korjaava ja kuntouttava mielenterveys- ja päihdetyö.

Aika ja paikka

16.01.2025 12.45 - 16.00 Orientaatio
23.01.2025 09.00 - 16.00 Itsenäinen työskentely
27.01.2025 09.00 - 16.00 Itsenäinen työskentely
30.01.2025 09.00 - 11.45 Luento
10.02.2025 12.45 - 16.00 Luento
13.02.2025 09.00 - 11.45 Luento
28.02.2025 10.00 - 14.00 Luento
03.03.2025 09.00 - 16.00 Itsenäinen työskentely
06.03.2025 12.45 - 16.00 Luento
10.03.2025 09.00 - 13.00 Tentti

Oppimateriaalit

TENTTIMATERIAALI

1) Luennot

2) Hämäläinen, K., Kanerva, A., Kuhanen, C., Schubert, C. Seuri, T. (2017). Mielenterveyshoitotyö. SIVUT 18-32 (Luku 1; Mielenterveys ja mielenterveyshoitotyö); 182-223 (Luku 6; Mielenterveyshoitotyön menetelmät ); 224-298 (Luku 7; Keskeisimmät mielenterveyden häiriöt ja niiden hoitotyö). Löytyy myös e-kirjana.

3) Partanen, A., Holmberg, J., Inkinen, M., Kurki, M., Salo-Chydenius, S. (2015). Päihdehoitotyö. SIVUT 61-162 (Luku 3 Päihteet ja niiden käyttö); 246-268, 316-333, 335-350 (Luvusta 8 Päihdehoitotyö toimintana luvut 8.3, 8.5 ja 8.6); 466-492 (Luvusta 11 Yhteiskunta, päihteet ja riippuvuus luvut 11.3. ja 11.4). Löytyy myös e-kirjana.

4) Rissanen, A. (2022). Suomalaisen laitospsykiatrian historiaa. Teoksessa S. Jäntti, K. Heimonen, S. Kuuva, K. Maanmieli, & A. Rissanen (toim.), Kokemuksia mielisairaalasta: muistoihin kaivertuneet tilat (sivut 65-86). Suomalaisen Kirjallisuuden Seura. Linkki artikkeliin: https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/83684/1/kokemuksia-mielisairaalasta_s65-86.pdf

5) Lainsäädäntö:
Terveydenhuoltolaki 1326/2010
Sosiaalihuoltolaki 1301/2014
Mielenterveyslaki 1116/1990
Päihdehuoltolaki 1308/2014

Opetusmenetelmät

Aktiivinen osallistuminen luennoille ja luennoille valmistavien tehtävien tekeminen
Tentti
Verkkokoulu yhteistyössä Suomen Klubitalojen kanssa

Opintojakson suorittaminen edellyttää tentin sekä verkkokoulun hyväksyttyä suorittamista.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti 10.3.25 klo 9-13

Uusinnat kevään 2025 aikana, tarkemmat ajat ilmoitetaan myöhemmin.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Itsenäinen toteutus.

Mahdolliset ahot-hakemukset tulee lähetttää ennen ilmoittautumista vastuuopettajalle Taina Valkeapää (taina.valkeapaa@metropolia.fi)

Sisällön jaksotus

3. periodi

Lisätietoja opiskelijoille

Opettaja kertoo opintojakson alussa tekoälyn käyttöön liittyvät linjaukset. Tekoälyn käyttäminen tehtävissä, joissa se on erikseen kielletty, on opintovilppiä. Samoin tekoälyn puutteellinen merkintä on vilppiä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti 0-5
Verkkokoulu hyv/hyl
Kaikki osiot oltava hyväksytysti suoritettu kokonaisarvioinnin saamiseksi.


Opiskelija osaa:
kiitettävä 5
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa
hyvä 4-3
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
tyydyttävä 2-1 tai hyväksytty
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
hylätty 0
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön

Arviointikriteeristön termejä, osaamisen tasoja ja ammatillisen kehittymisen vaiheita sovelletaan kuvattavaan opintojaksoon ja tutkinto-ohjelmaan sopiviksi

Siirry alkuun