Siirry suoraan sisältöön

Brändin vastuullisuusviestintä tekstiili- ja vaatetusalalla (5 op)

Toteutuksen tunnus: K000FA55-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 15.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
04.04.2025 - 09.05.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Kulttuurituotannon ja vaatetuksen tiimi
Toimipiste
Hämeentie 135 D
Opetuskielet
suomi
Paikat
12 - 23
Koulutus
Vaatetusalan tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettajat
Linda Turunen
Vastuuopettaja
Natalia Särmäkari
Ryhmät
K0924S6
Vaatetusalan tutkinto-ohjelma ylempi
Opintojakso
K000FA55

Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 26 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Pe 04.04.2025 klo 09:00 - 15:30
(6 t 30 min)
Brändin vastuullisuusviestintä tekstiili- ja vaatetusalalla K000FA55-3003
AR342 Oppimistila Konsepti
To 17.04.2025 klo 09:00 - 15:30
(6 t 30 min)
Brändin vastuullisuusviestintä tekstiili- ja vaatetusalalla K000FA55-3003
AR342 Oppimistila Konsepti
Pe 25.04.2025 klo 09:00 - 15:30
(6 t 30 min)
Brändin vastuullisuusviestintä tekstiili- ja vaatetusalalla K000FA55-3003
AR342 Oppimistila Konsepti
Pe 09.05.2025 klo 09:00 - 15:30
(6 t 30 min)
Brändin vastuullisuusviestintä tekstiili- ja vaatetusalalla K000FA55-3003
AR342 Oppimistila Konsepti
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

• Opiskelija laajentaa ammatillista osaamistaan brändin vastuullisuusviestintään.
• Opiskelija ymmärtää vastuullisuudesta viestimisen merkityksen osana brändin menestyksekästä toimintaa sekä yhteiskuntavastuuta.
• Opiskelija osaa tarkastella kriittisesti alansa organisaatioiden vastuullisuusviestintää sekä suunnitella ja johtaa vastuullisuusviestintään liittyvää kehitystyötä alansa organisaatiossa erilaiset viestintäkanavat ja sidosryhmät huomioiden.
• Opiskelija ymmärtää vastuullisuusraportoinnin eri osa-alueet ja raportointivelvoitteen taustalla vaikuttavaa lainsäädäntöä.

Sisältö

• Vastuullisuusviestinnän tavoitteet ja haasteet
• Brändin strategia vastuullisuusviestinnässä
• Vastuullisuusviestinnän kohderyhmät ja viestintäkanavat
• Yhteiskuntavastuu ja vastuullisuusraportointi
• Viestinnän vastuullisuus

Aika ja paikka

Aika: 4.4.–1.6.2025.
Paikka: opetuspäivät järjestetään hybridinä Arabian kampuksella (oppimistila Konsepti AR342) ja Zoomissa (linkki ilmoitetaan Moodlessa).

Opetuspäivät:
Pe 4.4. klo 9–15:30
To 17.4. klo 9–15:30
Pe 25.4. klo 9–15:30
Pe 9.5. klo 9–15:30

Viimeisten tehtävien palautus 1.6. mennessä.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali ja kirjallisuus jaetaan kurssin aikana Moodle-oppimisalustalla. Osa kirjallisuudesta on englanninkielistä.

Opetusmenetelmät

Luennot, etäluennot, itsenäinen työskentely ja ryhmätyöt. Kurssin oppimisalustana toimii Moodle.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla on työelämän edustajien vierailuluentoja.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttejä.

Kansainvälisyys

Kansainvälinen vertaisarvioitu kirjallisuus ja muut materiaalit.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h (27h/op).

Osallistavat luennot: 22h
Itsenäinen ja ryhmätyöskentely: 113h

Sisällön jaksotus

Opetuspäivät
4.4. Vastuullisuusviestinnästä tekoihin
Kurssin käytänteet
Vastuullisuusviestinnän tavoitteet
Vastuullisuusviestinnän kohderyhmät ja kanavat

17.4. Vastuullisuusviestintä ja brändi
Vastuullisuusviestintä osana brändiviestintää
Vierailijaluento.

25.4. Vastuullista viestintää muuttuvassa liiketoimintaympäristössä
Vierailijaluento: Yhteiskuntavastuu ja vastuullisuusraportointi.
Vierailijaluento: Ympäristöväittämien direktiiviehdotuksen tilannekatsaus ja muut aloitteet.
Viestinnän vastuullisuus
Vastuullisuusviestinnän haasteet

9.5. Opintojakson päätös - etänä
Lopputehtävien esittelyt
Kurssin yhteenveto


Kurssitehtävät ja niiden palautuspäivät

Kirjallinen kurssityö valmistellaan itsenäisesti tai parityönä. Kirjallisen työn palautuspäivä on 18.5 klo 21. Mikäli kirjallisesta työstä haluaa palautetta raportin valmistelun aikana, voi työn palauttaa alla olevien vapaaehtoisten checkpointien mukaisesti:
- Tehtävä 1: palautus 13.4 klo 21 mennessä --> palaute 17.4 luennolla
- Tehtävä 2: palautus 4.5 klo 21 mennessä --> palaute 9.5 esityskerralla

Kurssityön esitys: palautus Moodlealustalle esityspäivänä 9.5 klo 8:45 mennessä
Raporttien vertaisarviointi: palautus 1.6 klo 21 mennessä
Itsearviointi: palautus 1.6 klo 21 mennessä

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson osaamistavoitteet

- Opiskelija laajentaa ammatillista osaamistaan brändin vastuullisuusviestintään.
- Opiskelija ymmärtää vastuullisuudesta viestimisen merkityksen osana brändin menestyksekästä toimintaa sekä yhteiskuntavastuuta.
- Opiskelija osaa tarkastella kriittisesti alansa organisaatioiden vastuullisuusviestintää sekä suunnitella ja johtaa vastuullisuusviestintään liittyvää kehitystyötä alansa organisaatiossa erilaiset viestintäkanavat ja sidosryhmät huomioiden.
- Opiskelija ymmärtää vastuullisuusraportoinnin eri osa-alueet ja raportointivelvoitteen taustalla vaikuttavaa lainsäädäntöä.


Sisältö

- Vastuullisuusviestinnän tavoitteet ja haasteet
- Vastuullisuusviestinnän kohderyhmät ja viestintäkanavat
- Yhteiskuntavastuu ja kestävyysraportointi
- Viestinnän vastuullisuus
- Brändin strategia vastuullisuusviestinnässä

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvailla brändin vastuullisuusviestinnän merkitystä ja tunnistaa vastuullisuusviestinnän keskeisiä elementtejä. Hän tietää vastuullisuusraportoinnin eri osa-alueita ja raportointivelvoitteen taustalla vaikuttavaa lainsäädäntöä. Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät ja osallistunut oppimistilanteisiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija ymmärtää vastuullisuudesta viestimisen merkityksen. Hän tunnistaa vastuullisuusviestinnän keskeisiä elementtejä ja kykenee suunnittelemaan vastuullisuusviestintään liittyvää kehitystyötä alansa organisaatiossa erilaiset viestintäkanavat ja sidosryhmät huomioiden. Opiskelija ymmärtää vastuullisuusraportoinnin eri osa-alueita ja raportointivelvoitteen taustalla vaikuttavaa lainsäädäntöä. Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät ja osallistunut aktiivisesti oppimistilanteisiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää kokonaisvaltaisesti vastuullisuudesta viestimisen merkityksen. Hän osaa analysoida toimintaympäristönsä vastuullisuusviestintää sekä suunnitella ja johtaa vastuullisuusviestintään liittyvää kehitystyötä alansa organisaatiossa erilaiset viestintäkanavat ja sidosryhmät huomioiden. Opiskelija ymmärtää vastuullisuusraportoinnin eri osa-alueita ja osaa soveltaa oppimaansa alansa toimintaympäristöissä. Opiskelija ymmärtää raportointivelvoitteen taustalla vaikuttavaa lainsäädäntöä. Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät määräajassa ja osallistunut rakentavasti oppimistilanteisiin.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa kuvailla brändin vastuullisuusviestinnän merkitystä ja tunnistaa vastuullisuusviestinnän keskeisiä elementtejä. Hän tietää vastuullisuusraportoinnin eri osa-alueita ja raportointivelvoitteen taustalla vaikuttavaa lainsäädäntöä. Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät ja osallistunut oppimistilanteisiin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso kokonaisuudessaan arvioidaan asteikolla 0-5. Arvioinnissa painottuu palautettavat kirjalliset kurssitehtävät, jota peilataan opintojakson osaamistavoitteisiin. Arviointiin vaikuttaa: kirjallisen yksilö/parityön ja esityksen arviointi (60%), annetun vertaisarvioinnin laatu (30%), ja opiskelijan oma arvio (10%).

Opintojakson arviointikriteerit löytyvät Opinto-oppaasta.

Opintojakson osaamisen osoittaminen aiemmilla opinnoilla: Jos arvioit, että muu aiemmin hankkimasi osaaminen on riittävä tähän opintojaksoon, keskustele siitä tutoropettajasi kanssa pikimmiten.

Esitietovaatimukset

Seuraavia opintojaksoja vastaava osaaminen:
K000FA53 Arvoketjut ja vastuullisuuden mittarit tekstiili- ja vaatetusalalla 5 op

Siirry alkuun