Seksuaaliterveyttä edistävän kätilötyön kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00FA15-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2024 - 15.12.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2025 - 31.07.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 35
- Koulutus
- Kätilötyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
- Vastuuopettaja
- Maarit Sinisaari-Eskelinen
- Ryhmät
-
S2624S6Kätilötyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi amk
- Opintojakso
- SX00FA15
Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 26 t 45 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 23.01.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Seksuaaliterveyttä edistävän kätilötyön kehittäminen SX00FA15-3003 |
MPB5010
Oppimistila
|
Ke 29.01.2025 klo 09:00 - 14:45 (5 t 45 min) |
Seksuaaliterveyttä edistävän kätilötyön kehittäminen SX00FA15-3003 |
|
Ti 25.02.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Seksuaaliterveyttä edistävän kätilötyön kehittäminen SX00FA15-3003 |
|
Pe 25.04.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Seksuaaliterveyttä edistävän kätilötyön kehittäminen SX00FA15-3003 |
MPB5010
Oppimistila
|
Aika ja paikka
23.1.2025 9–16.00 Hybridi
29.1.2025 9–14.45 ZOOM
25.2.2025 9–16.00 ZOOM
25.4.2025 SEMINAARI 9–16.00 Hybridi
Oppimateriaalit
Suositeltu kirjallisuus:
Geuens S, Mivsek A P, Gianotten W L. (toim.) Midwifery and Sexuality. Springer. Open Access.
Kero K, Merta A. 2020. Seksuaalilääketieteen palvelujen järjestäminen Suomessa. Teoksessa: Seksuaalilääketiede, Brusila P, Kero K, Piha J, Räsänen M. (toim.) Duodecim, 731-742.
Pyykönen M, Pyykönen. 2019. Seksuaalinen häirintä työpaikalla. Edita.
Oinonen M, Susineva A. 2021. Seksuaalikasvattajan käsikirja. Hivpoint.
Suositellut artikkelit ja muut materiaalit (täydentyy kevään 2025 aikana):
Kemppainen, M. 2022. Jos mä en ota tätä asiaa puheeksi, niin kuka sen sitten ottaa? Gynekologista syöpää sairastavien naisten seksuaalisuuden puheeksiotto hoitotyössä. Pro-gradu. Terveystieteiden tiedekunta. Itä-Suomen yliopisto.
Manninen S-M, Kero K, Riskumäki M, Vahlberg T, Polo-Kantola P. 2022. Medical and midwifery students need increased sexual medicine education to overcome barriers hindering bringing up sexual health issues – A national study of final-year medical and midwifery students in Finland. European Journal of Obstetrics & Gynecology and Reproductive Biology, 279, 112-117.
Sinisaari-Eskelinen M, Jouhki M-R, Tervo P & Väisälä L. 2016.Työkaluja seksuaalisuuden puheeksiottamiseen. Plissitistä Betteriin.Sosiaalilääketieteellinen aikakauslehti 53, 286 - 293.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Seminaarityö
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitava ryhmätehtävä 0-5, erilliset arviointikriteerit Moodlessa.
Ennakkotehtävä: Hyväksytty/hylätty.
Arviointikriteerit - tyydyttävä, erittäin tyydyttävä (1–2) Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit - hyvä, erittäin hyvä (3–4) Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty Hyväksytty-tason arviointikriteerit ovat samat kuin tyydyttävä (1) arviointikriteerit, mikä tarkoittaa, että ydinosaaminen on saavutettu.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot 22 tuntia
Seminaarityöskentely 8 tuntia
Itsenäinen työskentely 105 tuntia
Opetusmenetelmät
Lähi- ja etäopetus
Asiantuntijaluennot
Pienryhmä- ja tiimityöskentely
Itsenäinen opiskelu
Seminaarityöskentely
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson tehtävät ja tarkemmat ohjeet Moodle oppimisympäristössä.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- Tietää seksologian perusteet
- Osaa tukea asiakkaan seksuaalista hyvinvointia omassa työskentelyssään.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- Osaa soveltaa seksologian perusteita omassa työskentelyssään
- Osaa kehittää seksuaalisuutta ja seksuaaliterveyttä tukevia toimintamalleja omassa työyhteisössään
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Osaa soveltaa seksologian perusteita kätilötyön kehittämiseen
- Osaa kehittää ja jalkauttaa työyhteisöön seksuaalisuutta ja seksuaaliterveyttä tukevia toimintamalleja
Lisätiedot
Opintojakson tehtävät ja tarkemmat ohjeet Moodle oppimisympäristössä.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.