Monialainen innovaatioprojekti (SOTE, kesätoteutus) (10 op)
Toteutuksen tunnus: XX00DZ39-3215
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
10.03.2025 - 30.03.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
26.05.2025 - 31.07.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- TKI-osuus
- 10 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 135
- Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
- Bioanalytiikan tutkinto-ohjelma
- Apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelma
- Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma
- Osteopatian tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma
- Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
- Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma
- Toimintaterapian koulutusohjelma
- Kätilötyön tutkinto-ohjelma
- Jalkaterapian tutkinto-ohjelma
- Optometrian tutkinto-ohjelma
Toteutuksella on 1 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 2 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 26.05.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Monialainen innovaatioprojekti (SOTE, kesätoteutus) XX00DZ39-3215 |
Zoom
|
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- vastuullisesti kehittää monialaisten toimijoiden kanssa innovatiivisia käytännöllisiä ja konkreettisia ratkaisuja, toimintatapoja, tuotteita tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tulevaisuuden tarpeisiin ja nykyisiin haasteisiin.
- määritellä innovaation käsitteen ja ottaa käyttöön kehittämistyön menetelmiä
- soveltaa projekti- ja verkostotyöskentelyä sekä omaa luovuuttaan ja osaamistaan alueellisessa, valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä.
- hyödyntää omaa osaamistaan monialaisessa yhteistyössä ja työympäristössä.
- luoda yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria ja onnistunutta tiimityöskentelyä.
- käyttää ongelmanratkaisu-, yhteistyö-, teknisiä ja viestintätaitojaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.
Sisältö
Innovaation käsite, kehittämisprosessien hallinta ja kehitystiimin rakentaminen.
Yhteisöllinen projekti- ja innovaatiotyöskentely sekä sen arviointi: ideointi, tulevaisuusorientoitunut konseptointi ja suunnittelu, asiakas- tai käyttäjäymmärrys, sopimukset ja tekijänoikeudet, toteutus, viestintä, julkistaminen, tuotteistaminen, markkinointi ja hyödynnettävyyden suunnittelu.
Monialainen tiimityö, sidosryhmätoiminta ja verkostotyöskentely.
Innovaatiotoiminnan työkalut ja menetelmät.
Oppimateriaalit
1. Ulla Vehkaperä, Kaarina Pirilä ja Marianne Roivas ( toim.) 2013. Innostu ja Innovoi. Käsikirja innovaatiopintoihin. Metropolia Ammattikorkeakoulu julkaisusarja. Saatavilla sähköisesti
http://www.metropolia.fi/fileadmin/user_upload/Julkaisutoiminta/Julkaisusarjat/OIVA/Innostu_ja_innovoi.pdf
Tutustu palvelumuotoiluun
Lisäksi:
2. Oivallus loppuraportti: http://ek.fi/wp-content/uploads/Oivallus_loppuraportti.pdf
3. MINNO työkalupakki
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento
ryhmätyöskentely
ohjatut harjoitteet
projektityöskentely
projektiohjaus
verkko-ohjaus
Osa projektihaasteista ohjataan täysin verkossa ja niihin osallistumiseen edellytetään opiskelijalta kameran käyttöä Teamissa tai Zoomissa.
Opiskelija vahvistaa paikkansa toteutuksella olemalla läsnä opintojakson orientaatiossa. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi voi osallistua orientaatioon, hän vahvistaa paikkansa toteutuksella lähettämällä vastuuopettajalle vahvistusviestin.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Projektien haasteet ovat työelämälähtöisiä.
Projektiaiheet ja ilmoittautumisohje tulee toteutuksen OMA-työtilaan ennen opintojakson alkua.
Projektiryhmät jaetaan mahdollisimman monialaisiksi tilaajan tarpeet huomioiden.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisiksi suoritustavoiksi hyväksytään seuraavat:
Turbiinin yrityshautomo -opintojakso 10 op (KM00FJ37-, SX00FJ17-)
10 Days 100 Challenges 10 op (XX00FE29-)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 h opiskelijan työtä
10 op = 270 h
Sisällön jaksotus
Orientaatio ma 26.05.2025 klo 09.00 - 11.30 Zoomissa.
Ennakkotehtävä (ohjeet OMA tiedotteesta ennen opintojakson alkua). Tehtävän palautus 26.5. 2025 OMA-työtilaan.
Ensimmäisen viikon 26.-30.5. projektitapaamisiin (ryhmäytyminen ja tilaajatapaaminen, ideointi) on välttämätöntä osallistua. Tarkista tarkempi ajankohta ja paikka sen haasteen haastelomakkeesta, johon olet päässyt mukaan.
Kesäkuun aikana ohjaava opettaja järjestää ohjaustapaamisia kaksi kertaa viikossa, ma-to aikana. Muina aikoina itsenäistä projektityöskentelyä.
Heinäkuu on täysin itsenäistä projektityöskentelyä.
Kaikki tehtävät tulee palauttaa viimeistään 31.7.2025.
Elokuussa ohjaava opettaja järjestää vielä palautekeskustelun.
Kurssi on intensiivitoteutus ja vaatii aktiivista panosta. Ohjauskerroille edellytetään aktiivista osallistumista. Opintojakso koostuu itsenäisestä opiskelusta ja projektityöskentelystä oman projektiryhmän toteutussuunnitelman mukaisesti, verkko-ohjauksista ja tehtävistä, jotka sisältyvät projektityöhön.
Lisätietoja opiskelijoille
KURSSI ON INTENSIIVIKURSSI; Aktiivista osallistumista edellytetään koko opintojakson ajan ja läsnäoloa verkko-ohjauksissa.
Projektiaihioihin ilmoittautuminen tapahtuu e-lomakkeella, jolla opiskelija vahvistaa sitovan osallistumisen opintojaksolle. Lisätietoa ja ohje ilmoittautumiseen tulee erillisenä OMA-tiedotteena. Projektiin ilmoittautumatta jättäminen voi estää opintojaksolle pääsyn.
Opiskelijat saavat tiedon projektiryhmästään ennen ensimmäistä projektitapaamista.
Kesätoteutuksen innovaatioprojektit toteutuvat pääsääntöisesti täysin etänä. Tarkista ilmoittautuessasi haasteen ohjaustapa projektihaastelomakkeesta, jossa kerrotaan sisältääkö projekti myös lähitapaamisia. Ohjaustapaan vaikuttavat sekä ohjaavan opettajan että asiakkaan toiveet ja tarpeet.
Kesto 26.5. - 31.7.2025 + palautekeskustelu elokuussa.
Projektiryhmät työskentelevät itsenäisesti projekti- ja työsuunnitelman mukaisesti pitäen työaikaseurantaa.
HUOM.
Ennen tämän opintojakson suorittamista opiskelijalla pitää olla suoritettuna opintoja vähintään 60 op.
Kursille hyväksytään ilmoittautumisjärjestyksessä jos op:eet täyttyvät.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Ohje tekoälyn käytöstä opintojaksolla:
Tekoälyä voi hyödyntää kirjallisten töiden ideoinnissa, mutta sitä ei tule käyttää korvaamaan itse tehtyä ajatus- ja kirjoitustyötä. Itse tuotetun tekstin kieliasun korjaaminen on sallittua, mutta kokonaisten tekstien kirjoituttaminen tekoälyllä ei ole sallittua. Mikäli hyödynnät tekoälyä, sen käyttö tulee kuvata läpinäkyvästi. Tekoälyn käytön ilmoittamatta jättäminen tulkitaan vilpiksi. Hyödyntäessäsi tekoälyä, perehdythän Metropolian tekoälyn käytön ohjeistuksiin https://opiskelija.oma.metropolia.fi/delegate/desktop_web_content_attachment/attachment/9923680 ja otat vastuun ohjeistuksen mukaisesta toiminnasta.
AHOT: Hakemus tulee olla tehtynä ja hyväksyttynä ennen opintojaksolle ilmoittautumista.
Opintojaksolla työskennellään pääosin etänä. Katso tästä tarkemmin etäopetustoteutukseen liittyvästä henkilötietojen käsittelystä ja henkilötietojen käsittelyssä käytettävistä järjestelmistä, ohjelmistoista, IT-sovelluksista ja sähköisistä työvälineistä. Linkki Metropolian laajaan opiskelija- ja opintotietorekisterin tietosuojaselosteeseen https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Mahdolliset lisäkysymykset oman osaamisalueen MINNO-koordinaattorille sähköpostilla
(s-posti nimi@metropolia.fi)
Terveysala; Merja Lahdenperä, Tiina Järvinen (Degree Programme in Nursing)
Kuntoutus ja tutkiminen: Jenny West, Ulla Marjosola
Hyvinvointi: Anu-Riikka Eerola
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa
- kehittää monialaisten toimijoiden kanssa innovatiivisia käytännöllisiä ja konkreettisia ratkaisuja, toimintatapoja, tuotteita tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tulevaisuuden tarpeisiin ja nykyisiin haasteisiin.
- tunnistaa innovaation käsitteen, kehittämisprosessin ja tuotteistamisen vaiheita ja menetelmiä
- tunnistaa projekti- ja verkostotyöskentelyssä tarvittavaa luovuuttaan ja osaamistaan alueellisessa, valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä.
- tunnistaa roolinsa monialaisessa yhteistyössä ja työympäristössä.
- soveltaa yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria ja toimia rakentavasti osana kehitystiimiä.
- käyttää ongelmanratkaisu-, yhteistyö- ja viestintätaitojaan sekä teknisiä taitojaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa
- kehittää monialaisten toimijoiden kanssa innovatiivisia käytännöllisiä ja konkreettisia ratkaisuja, toimintatapoja, tuotteita tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tulevaisuuden tarpeisiin ja nykyisiin haasteisiin.
- määritellä innovaation käsitteen, kehittämisprosessin ja tuotteistamisen vaiheita ja soveltaa kehittämistyön menetelmiä hyödynnettävän tuotoksen aikaansaamiseksi
- soveltaa projekti- ja verkostotyöskentelyä sekä omaa luovuuttaan ja osaamistaan alueellisessa, valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä.
- hyödyntää omaa asiantuntijaosaamistaan monialaisessa yhteistyössä ja työympäristössä.
- osaa luoda yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria ja sujuvaa tiimityöskentelyä.
- osaa hyödyntää monipuolisesti ongelmanratkaisu-, yhteistyö- ja viestintätaitojaan sekä teknisiä taitojaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa
- kehittää ja vie hyödynnettäväksi monialaisten toimijoiden kanssa innovatiivisia käytännöllisiä ja konkreettisia ratkaisuja, toimintatapoja, tuotteita tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tulevaisuuden tarpeisiin ja nykyisiin haasteisiin.
- määritellä innovaation käsitteen, kehittämisprosessin ja tuotteistamisen vaiheita ja osaa fasilitoida kehittämistyötä monipuolisilla menetelmillä hyödynnettävän tuotoksen aikaansaamiseksi
- rakentaa onnistunutta projekti- ja verkostotyöskentelyä sekä omaa luovuuttaan ja osaamistaan alueellisessa, valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä.
- osaa analyyttisesti arvioida omaa asiantuntijaosaamistaan ja oppimistaan monialaisessa yhteistyössä ja työympäristössä.
- kehittää onnistuneesti yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria, rakentaa hyvää yhteistyötä ja auttaa tiimiä onnistumaan yhdessä.
- hyödyntää monipuolisesti ja kehittää tehokkaasti ja muut huomioiden ongelmanratkaisu-, yhteistyö- ja viestintätaitojaan sekä teknisiä taitojaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa
- kehittää monialaisten toimijoiden kanssa innovatiivisia käytännöllisiä ja konkreettisia ratkaisuja, toimintatapoja, tuotteita tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tulevaisuuden tarpeisiin ja nykyisiin haasteisiin.
- tunnistaa innovaation käsitteen, kehittämisprosessin ja tuotteistamisen vaiheita ja menetelmiä
- tunnistaa projekti- ja verkostotyöskentelyssä tarvittavaa luovuuttaan ja osaamistaan alueellisessa, valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä.
- tunnistaa roolinsa monialaisessa yhteistyössä ja työympäristössä.
- soveltaa yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria ja toimia rakentavasti osana kehitystiimiä.
- käyttää ongelmanratkaisu-, yhteistyö- ja viestintätaitojaan sekä teknisiä taitojaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
0-5
Lisätiedot
Arviointi kohdistuu työskentelyyn opintojakson aikana ja osaamiseen sen päättyessä, projektin tuotoksiin sekä projektin
tavoitteiden saavuttamiseen ja innovatiivisten konkreettisten ja hyödynnettävien ratkaisujen syntymiseen.