Pohjoismainen yhteistyö ja ammatillinen ruotsi (5 op)
Toteutuksen tunnus: KU00EI47-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.05.2025 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
01.08.2025 - 19.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Kulttuuripalvelut ja musiikki
- Toimipiste
- Hämeentie 135 D
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 30 - 40
- Koulutus
- Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Leena Björkqvist
- Anne Lipasti
- Vastuuopettaja
- Leena Björkqvist
- Ryhmät
-
KXB23S1Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- KU00EI47
Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 32 t 45 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 04.09.2025 klo 09:15 - 12:00 (2 t 45 min) |
Pohjoismainen yhteistyö ja ammatillinen ruotsi: Pohjoismainen yhteistyö |
AR303
Oppimistila Stage
|
To 04.09.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Pohjoismainen yhteistyö ja ammatillinen ruotsi: Pohjoismainen yhteistyö |
AR128
Tapahtumasali
|
To 18.09.2025 klo 09:15 - 16:00 (6 t 45 min) |
Pohjoismainen yhteistyö ja ammatillinen ruotsi: Pohjoismainen yhteistyö |
Arcada
|
To 02.10.2025 klo 09:15 - 16:00 (6 t 45 min) |
Pohjoismainen yhteistyö ja ammatillinen ruotsi: Pohjoismainen yhteistyö |
Arcada
|
To 09.10.2025 klo 09:15 - 16:00 (6 t 45 min) |
Pohjoismainen yhteistyö ja ammatillinen ruotsi: Pohjoismainen yhteistyö |
Arcada
|
To 23.10.2025 klo 09:15 - 16:00 (6 t 45 min) |
Pohjoismainen yhteistyö ja ammatillinen ruotsi: Pohjoismainen yhteistyö |
Arcada
|
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- viestiä suullisesti ja kirjallisesti oman alansa työympäristössä ja monialaisen työyhteisön jäsenenä ottaen eettisesti huomioon erilaiset toimijat työskentelyssään ruotsin kielellä sekä Suomessa että Pohjoismaissa
- hankkia ammattialaansa liittyvää tietoa eri lähteistä ja välittää tietoa kirjallisesti ja suullisesti hyödyntäen teknologiaa ja digitalisaation suomia mahdollisuuksia oman alansa työtehtävissä
- motivoitua ottamaan vastuuta oman kieli- ja viestintäosaamisensa kehittämisestä sekä kyky ja motivaatio kehittää niitä
- Pohjoismaisen yhteistyön tärkeimmät verkostot ja kykenee seuraamaan alan yhteispohjoismaisten kulttuuri- ja taideohjelmien toimintaa
Sisältö
- Ammattialan keskeiset kansainväliset ja kotikansainväliset vuorovaikutustilanteet: yksilö- ja ryhmäviestintä
- Ammattialan keskeiset käsitteet ja termit
- Ammattialan organisaatiot, työympäristöt, -tehtävät, -prosessit ja -välineet
- Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja oppimisstrategioiden kehittäminen
- Pohjoismaiset verkostot sekä kulttuuri- ja taideohjelmat
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija
- selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
- osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa.
- osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta.
- hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa; epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
- ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.
- tunnistaa pohjoismaiset verkostot sekä kulttuuri- ja taideohjelmat.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija
- selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa
- osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin, jossa viesti välittyy
- osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa
- osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa; sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää
- ääntää ymmärrettävästi; lauserytmin katkot eivät haittaa viestin perille menoa
- arvioida realistisesti omaa kieli- ja viestintäosaamisestaan sekä kykenee kehittämään kieli- ja viestintätaitojaan
- löytää omaan ammattiin liittyviä pohjoismaisia verkostoja sekä kulttuuri- ja taideohjelmia
- verkostoitua pohjoismaisten kollegoiden kanssa ja olla mukana luomassa yhteistyöhankkeita
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija
- selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa
- osaa kirjoittaa selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla
- osallistuu aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa; puhe on sujuvaa ja vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin
- käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi
- ääntämys on selkeää, lauserytmi luonteva
- osaa arvioida realistisesti omaa kieli- ja viestintäosaamisestaan sekä kykenee kehittämään kieli- ja viestintätaitojaan
- osaa verkostoitua pohjoismaisten kollegoiden kanssa ja olla proaktiivisesti mukana luomassa yhteistyöhankkeita
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija
- selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
- osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa.
- osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta.
- hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa; epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
- ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.
- tunnistaa pohjoismaiset verkostot sekä kulttuuri- ja taideohjelmat.
Esitietovaatimukset
Ruotsin kielen ammatillisen kieli- ja viestintätaidon omaksuminen edellyttää eurooppalaisen viitekehyksen lähtötasoa B1.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- viestiä suullisesti ja kirjallisesti oman alansa työympäristössä ja monialaisen työyhteisön jäsenenä ottaen eettisesti huomioon erilaiset toimijat työskentelyssään ruotsin kielellä sekä Suomessa että Pohjoismaissa
- hankkia ammattialaansa liittyvää tietoa eri lähteistä ja välittää tietoa kirjallisesti ja suullisesti hyödyntäen teknologiaa ja digitalisaation suomia mahdollisuuksia oman alansa työtehtävissä
- motivoitua ottamaan vastuuta oman kieli- ja viestintäosaamisensa kehittämisestä sekä kyky ja motivaatio kehittää niitä
- Pohjoismaisen yhteistyön tärkeimmät verkostot ja kykenee seuraamaan alan yhteispohjoismaisten kulttuuri- ja taideohjelmien toimintaa
Sisältö
- Ammattialan keskeiset kansainväliset ja kotikansainväliset vuorovaikutustilanteet: yksilö- ja ryhmäviestintä
- Ammattialan keskeiset käsitteet ja termit
- Ammattialan organisaatiot, työympäristöt, -tehtävät, -prosessit ja -välineet
- Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja oppimisstrategioiden kehittäminen
- Pohjoismaiset verkostot sekä kulttuuri- ja taideohjelmat
Esitietovaatimukset
Ruotsin kielen ammatillisen kieli- ja viestintätaidon omaksuminen edellyttää eurooppalaisen viitekehyksen lähtötasoa B1.