Siirry suoraan sisältöön

Lasten ja perheiden terveydenhoitajatyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EB02-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 15.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
21.04.2025 - 23.05.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
Opettajat
Johanna Manninen
Noora Asplund
Vastuuopettaja
Noora Asplund
Ryhmät
SXQ22S1
Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä
Opintojakso
SX00EB02

Toteutuksella on 10 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 34 t 15 min.

Aika Aihe Tila
Ti 22.04.2025 klo 13:00 - 15:30
(2 t 30 min)
Lasten ja perheiden terveydenhoitajatyö SX00EB02-3006
etänä
Ti 29.04.2025 klo 09:00 - 11:45
(2 t 45 min)
Lasten ja perheiden terveydenhoitajatyö SX00EB02-3006
etänä
Ma 05.05.2025 klo 09:30 - 11:30
(2 t 0 min)
Odottavien perheiden ja lasten suun terveys Lasten ja perheiden terveydenhoitajatyö SX00EB02-3007, Lasten ja perheiden terveydenhoitajatyö SX00EB02-3006, Lasten ja perheiden terveydenhoitajatyö SX00EB02-3008
Ma 05.05.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Lasten ja perheiden terveydenhoitajatyö SX00EB02-3006
etänä
Ti 06.05.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
RA Lasten ja perheiden terveydenhoitajatyö SX00EB02-3006
MPB4011 Terveydenedistäminen
MPB4008 Vastaanotto
MPB4012 Äänieriö
Ti 06.05.2025 klo 12:30 - 15:30
(3 t 0 min)
RB Lasten ja perheiden terveydenhoitajatyö SX00EB02-3006
MPB4011 Terveydenedistäminen
MPB4008 Vastaanotto
MPB4012 Äänieriö
Ti 13.05.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Lasten ja perheiden terveydenhoitajatyö SX00EB02-3006
etänä
Ke 21.05.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Lasten ja perheiden terveydenhoitajatyö SX00EB02-3006
MPB4020 Simulaatio, terveydenhoito
MPB4025 Reflektointitila
To 22.05.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Lasten ja perheiden terveydenhoitajatyö SX00EB02-3006
Itsenäinen /ryhmätyöskentely
Pe 23.05.2025 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Lasten ja perheiden terveydenhoitajatyö SX00EB02-3006
Ryhmätehtävän palautus Moodleen viimeistään klo 24.00
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Aika ja paikka

Opetusajat julkaistaan lukujärjestyksessä.

Oppimateriaalit

Opintojaksolla suositeltava kirjallisuus:
-Luentodiat ja videot
-Syödään yhdessä - ruokasuositukset lapsiperheille. THL, 2019.
-Käypä hoito - Lapsen lihavuus: Tunnistaminen ja raja-arvot, keskeinen sanoma, lasten lihavuuden ehkäisyn periaatteet terveydenhuollossa ja perheissä, lasten ja nuorten lihavuuden hoidon periaatteet.
-Käypä hoito – Karies(hallinta): Keskeinen sisältö, riskitekijät, Karieksen hallintatoimet, mm. fluorihammastahnan käyttösuositus.
-Valtioneuvoston asetus 338/2011 neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta.
Keskeiset verkkosivut:
-THL: NEUKO-tietokanta
https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/sote-palvelut/aitiys-ja-lastenneuvola/neuko-tietokanta
-THL: Lapset, nuoret ja perheet
https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet
-Väestöliitto, Perhe-elämää ja lapset
https://www.vaestoliitto.fi/perhe-elama-ja-lapset/
-Muu tunneilla osoitettu materiaali

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelu toteutuu opintojakson jälkeen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Seulat osaamisententti Moodlessa
Arvioitava kirjallinen ryhmätehtävä palautettava Moodleen

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Määrällisiin ja laadullisiin arviontikriteereihin perustuva arviointi asteikolla T1-K5

Opintojakso arvioidaan osaamisen testiin 50% (seulat) ja laajaan kirjalliseen ryhmätehtävään perustuen 50%. Opintojakson arvosana koostuu seulat osaamisen testin ja ryhmässä tehtävän kirjallisen tehtävän keskiarvosta.

Seulat osaamisen testin hylätty suorite on mahdollista uusia ensimmäisen hylätyn suoritteen jälkeen kaksi kertaa. Hyväksyttyä suoritetta on mahdollista korottaa yhden kerran heti ensimmäisen testin perään (aika yhteensä yhden tai kahden testin tekoon 1 h). Mikäli opiskelija ei suorita testiä annetussa aikaraamissa, hän neuvottelee toimintatavan opettajan kanssa.

Ryhmätehtävästä kirjataan numero, jonka ryhmä saa tehtävästä. Tutkintosäännön mukaan ryhmätehtävät eivät sisällä korotusmahdollisuutta. Ryhmätehtävän hylätty suorite uudelleensuoritetaan seuraavalla toteutuksella tai opettajan ohjeen mukaan muulla pienryhmän kanssa neuvotellulla tavalla. (perustuu tutkintosääntöön).

Opintojakson osa, kirjallinen tehtävä, arvioidaan tentillä vain erityistapauksessa. Tällöin opiskelija joko sairastuu, ei muusta opettajan arvioimasta hyväksytystä syystä kykene osallistumaan oman ryhmänsä työskentelyyn kirjallisessa tehtävässä tai ryhmä ei palauta tehtäväänsä annetussa aikaraamissa.

Tentti on tällöin esseemuotoinen yksilötentti ja suoritetaan opettajan ohjeen mukaisesti. Lopullinen numero koostuu seulat-testin ja essee-tentin keskiarvosta. (Uusintatentin päivämäärä ilmoitetaan tarvittaessa kyseiselle opiskelijalle sähköpostilla). Opiskelija voi valita olla osallistumatta uusintatenttiin. Tällöin hän suorittaa tämän opintojakson osan (Kirjallinen tehtävä) uudelleen seuraavalla toteutuksella.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5X27=135t
Sisältäen:
Lähiopetuksen (laboratiot ja simulaatiot)
Videoluennot
Etukäteistehtävät
Moodle- työskentelyn
Oppimismateriaaliin perehtymisen
Ryhmätyöskentelyn
Duodecim- Oppiportin verkkokurssit

SISÄLTÖ JA OPISKELIJAN TYÖKUORMA (5 op= 135h)
Läsnäolo-opetus, verkkoluennot, Simulaatiopäivä, Itseopiskeltavat videoluennot ja etukäteistehtävät (45h)
Lene- työmenetelmä, teoria omaksuminen ja harjoittelu (20h)
Lapsen kasvun ja kehityksen seuranta: Laboraatio (Seulat) ja osaamisen testi, sisältää lukuaikaa (25h)
Duodecim- Oppiportti, verkko-opinnot: Ben Furman, Lasten ja nuorten ratkaisukeskeinen lähestymistapa ja Lapsen lihavuus (10h)
Laaja kirjallinen ryhmätehtävä (35h)

Sisällön jaksotus

Ei ole.

Opetusmenetelmät

Itseopiskeltavia luentoja, opettajan ohjaamia oppimistilanteita ja etukäteistehtäviä
Käänteisen oppimisen (Flipped learning) metodit ja opettajan palaute
Laboraatio (Seulat)
Simulaatio
Osaamisentesti
Duodecim- Oppiportti, verkko-opinnot
LENE
Arvioitava laaja ryhmätehtävä

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelija voi valita terveydenhoitajatyön ammattiopintoja, kun hän on suorittanut hyväksytysti sairaanhoitotyön ammattiopintoihin sisältyvät teoriaopinnot ja vähintään harjoittelut sisätautien ja kirurgian toimintaympäristöissä, ellei opiskelijan HOPSissa ole toisin sovittu.

Opintojakson osia ei siirretä seuraaville toteutuksille, vaan tämä opintokokonaisuus tulee suorittaa kokonaan samalla toteutuksella.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa asiantuntija.

Lisätiedot

Opiskelija voi valita terveydenhoitajatyön ammattiopintoja, kun hän on suorittanut hyväksytysti sairaanhoitotyön ammattiopintoihin sisältyvät teoriaopinnot ja vähintään harjoittelut sisätautien ja kirurgian toimintaympäristöissä, ellei opiskelijan HOPSissa ole toisin sovittu.

Opintojakson osia ei siirretä seuraaville toteutuksille, vaan tämä opintokokonaisuus tulee suorittaa kokonaan samalla toteutuksella.

Siirry alkuun