Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämistoiminta toimintaterapiassa (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EP79-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
11.08.2025 - 19.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettajat
Annariika Anundi
Marianne Roivas
Vastuuopettaja
Annariika Anundi
Ryhmät
SXI24K2
Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Opintojakso
SX00EP79

Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 15 t 45 min.

Aika Aihe Tila
Ti 12.08.2025 klo 09:00 - 11:45
(2 t 45 min)
ETÄ Tutkimus- ja kehittämistoiminta toimintaterapiassa SX00EP79-3005

Ti 12.08.2025 klo 12:15 - 13:15
(1 t 0 min)
ETÄ / Ryhmäinfo: Opintojen ohjaus / Tutkimus- ja kehittämistoiminta toimintaterapiassa SX00EP79-3005

Pe 15.08.2025 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
ETÄ // Tutkimus- ja kehittämistoiminta toimintaterapiassa SX00EP79-3005: Zoom: https://metropolia.zoom.us/j/9060778907
Pe 22.08.2025 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
ETÄ // Tutkimus- ja kehittämistoiminta toimintaterapiassa SX00EP79-3005: Zoom: https://metropolia.zoom.us/j/9060778907
Ti 26.08.2025 klo 10:30 - 11:30
(1 t 0 min)
opintojen ohjaus Ohjauspaja, etä
To 28.08.2025 klo 09:00 - 11:45
(2 t 45 min)
LÄHI Tutkimus- ja kehittämistoiminta toimintaterapiassa SX00EP79-3005
MPC4013 Oppimistila
Ma 20.10.2025 klo 12:30 - 15:45
(3 t 15 min)
ETÄ // Tutkimus- ja kehittämistoiminta toimintaterapiassa SX00EP79-3005 Huom! Itsenäinen työskentely pienryhmissä
Ke 19.11.2025 klo 15:00 - 16:00
(1 t 0 min)
ETÄ / Ryhmäinfo: Opintojen ohjaus / Tutkimus- ja kehittämistoiminta toimintaterapiassa SX00EP79-3005
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Aika ja paikka

Lähi- ja etäopetuksen toteutustapa on merkitty lukujärjestykseen.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan tarkemmin opintojakson aikana. Materiaali lisätään työtilaan.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson oppimistehtävät palautetaan orientaatiossa ilmoitetun aikataulun mukaisesti. Hyväksyttyä oppimistehtävää ei voi uusia, eikä korottaa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Poissaoloihin ja korvattaviin opetuspäiviin liittyen tarkemmat tiedot opintojakson orientaatioissa.

Mikäli opiskelijalla on joku aikaisempi sosiaali-, terveys- tai kuntoutusalan tutkinto tai osaamiskokonaisuus liittyen tutkimus- ja kehittämistyön perusteita tai viestintää, on hänellä mahdollisuus hakea hyväksilukua opintojakson 1 op laajuisesta tk-menetelmäosuudesta (yksilötehtävänä toteutettava oppimispäiväkirja) tai viestinnän kokonaisuudesta. AHOT-hakemukset tulee tehdä hyvässä ajoin ennen opintojakson alkua. Hakemusten tulee olla täytetty ohjeiden mukaisesti ja mahdolliset liitteet tulee olla selkeitä (muuten hakemuksia ei voida käsitellä).

Jos haet osittaista hyväksilukua TK-menetelmien perusteista > hakemus osoitetaan Annariika Anundille
Jos haet hyväksilukua viestinnän osuudesta > hakemus osoitetaan Marianne Roivakselle

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät (0-5). Annariikan osuus NPT: tiivistystehtävä ryhmässä ja oppimispäiväkirja itsenäisesti.
Mariannen osuus: blogikirjoitus.
Tehtävänannot arviointikriteereineen käydään läpi opintojakson alussa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27 h opiskelijan työskentelyä.

Sisällön jaksotus

Opettajan johdolla toteutuva opetus on merkitty lukujärjestykseen.
Ryhmätyöskentely toteutuu lähi- ja etäopetusajan ulkopuolella.
Tarkempi aikataulu esitellään opintojakson orientaatiossa.

Opetusmenetelmät

3 op Näyttöön perustuva terveydenhuolto (opettaja Annariika Anundi)
2 op Tutkimusviestintä (opettaja Marianne Roivas)

Aktivoiva luennot, itsenäinen opiskelu, oppimistehtävät, ryhmä-ja parikeskustelut.

Lisätietoja opiskelijoille

Poissaoloihin ja korvattaviin opetuspäiviin liittyen tarkemmat tiedot opintojakson orientaatioissa 12.8.2025. Opintojakson orientaatioon osallistuminen on pakollinen (Tutkintosääntö: Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa).

Huomioithan, että oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson tavoitteisiin soveltuvia ja/tai määriteltyjä lähteitä ja tekoäly voi toimia tukena omalle ajattelulle. Oppimistehtävien tekstiä ei siis voi muodostaa tekoälyllä. Mikäli hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, tulee se kirjata selkeästi esille. Jos tekoälyn käytöstä ei ilmoiteta tai sen käyttö erikseen kielletään, voidaan tekoälyn käyttö tulkita vilpiksi.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa perustella toimintaansa,
- toimii ammatillisesti työyhteisössä ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja ottaa huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään ammattilaisena.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoperustaa sujuvasti ja monipuolisesti,
- yhdistää uusia oppimissisältöjä osaksi alan laajempia ilmiöitä,
- arvioi valitsemiaan lähteitä ja niiden käytettävyyttä sekä
- perustelee valintojaan aiemman tiedon avulla.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa vastuullisesti,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- ratkaisee erilaisia ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- perustelee esittämiään näkökulmia, arvioi toimintaansa ja toimintansa seurauksia ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa arvioida toimintaansa kriittisesti,
- osaa organisoida monenlaisten ryhmien toimintaa ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja huomioi turvallisuuden sekä
- kehittää itseään ammattilaisena ja tunnistaa työyhteisön kehittämistarpeita.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Hyväksytty/

Opiskelija:
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.

Hylätty/

Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei käytä alan käsitteitä tarkoituksenmukaisesti.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeistusten ja ohjauksen mukaisesti,
- ei reflektoi omaa toimintaansa.
- ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita tai suhtautuu niihin välinpitämättömästi,
- ei kykene toimimaan ryhmässä rakentavasti eikä kehitä ammatillisia taitojaan.

Lisätiedot

Poissaoloihin ja korvattaviin opetuspäiviin liittyen tarkemmat tiedot opintojakson orientaatioissa 12.8.2025. Opintojakson orientaatioon osallistuminen on pakollinen (Tutkintosääntö: Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa).

Huomioithan, että oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson tavoitteisiin soveltuvia ja/tai määriteltyjä lähteitä ja tekoäly voi toimia tukena omalle ajattelulle. Oppimistehtävien tekstiä ei siis voi muodostaa tekoälyllä. Mikäli hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, tulee se kirjata selkeästi esille. Jos tekoälyn käytöstä ei ilmoiteta tai sen käyttö erikseen kielletään, voidaan tekoälyn käyttö tulkita vilpiksi.

Siirry alkuun