Siirry suoraan sisältöön

Pelisovellusten taustajärjestelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: TX00EW66-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 17.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
Ajoitus
18.08.2025 - 19.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
ICT ja tuotantotalous
Toimipiste
Karaportti 2
Opetuskielet
englanti
Paikat
0 - 35
Koulutus
Degree Programme in Information Technology
Opettajat
Antti Laiho
Ryhmät
tivivaihto_s25
Tivi-vaihto, syksy 2025
ICT23-G
Game Development
Opintojakso
TX00EW66

Toteutuksella on 11 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 33 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 01.09.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Game Server Programming TX00EW66-3003
KME659 Oppimistila
To 04.09.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Game Server Programming TX00EW66-3003
KME559 Oppimistila
Ma 08.09.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Game Server Programming TX00EW66-3003
KME659 Oppimistila
Ma 15.09.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Game Server Programming TX00EW66-3003
KME659 Oppimistila
To 18.09.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Game Server Programming TX00EW66-3003
KME559 Oppimistila
Ma 22.09.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Game Server Programming TX00EW66-3003
KME659 Oppimistila
To 25.09.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Game Server Programming TX00EW66-3003
KME559 Oppimistila
Ma 29.09.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Game Server Programming TX00EW66-3003
KME659 Oppimistila
To 02.10.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Game Server Programming TX00EW66-3003
KME559 Oppimistila
Ma 06.10.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Game Server Programming TX00EW66-3003
KME659 Oppimistila
To 09.10.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Game Server Programming TX00EW66-3003
KME559 Oppimistila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
-Osaa määritellä ja rakentaa pelien taustajärjestelmiä.
- Osaa työskennellä vakaiden ja turvallisten teknologioiden kanssa, joilla tehdään pelien taustajärjestelmiä.
- Osaa rakentaa REST-arkkitehtuuriin pohjautuvan web servicen pelille.
- Osaa luoda NoSQL-tietokannan ja osaa käyttää MongoDB-tietokantaa skaalautuvien pelien tiedon säilömiseen ja hakemiseen
- Osaa laajentaa Photon Serveriä omalla web servicellä ja omilla plugineilla

Sisältö

Opintojaksolla käydään läpi pelien taustajärjestelmien rakentamiseen olennaisesti liittyviä asioita kuten periaatteet skaalautuvien ja vakaiden järjestelmien rakentamiseen, pilvipalveluiden hyödyntäminen, asiaan liittyvä tietoturva sekä erilaisia esimerkkitapauksia tyypillisistä pelien taustajärjestelmien arkkitehtuuriratkaisuista. Opintojaksolla luodaan myös katsaus NoSQL-tietokantoihin ja käydään tarkemmin läpi MongoDB-tietokannan käyttöä. Opintojakson aikana rakennetaan peliä varten REST-arkkitehtuuria käyttävä web service, joka tallentaa ja hakee tietoa MongoDB-tietokannasta sekä toimii laajennuksena Photon Serverille.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

- Opiskelija ymmärtää perusteet pelien taustajärjestelmien rakentamisesta
- Opiskelija on ollut läsnä ja osallistunut aktiivisesti luennoilla

Arviointikriteerit, hyvä (3)

- Opiskelijalla on hyvät tiedot pelien taustajärjestelmien rakentamisesta ja osaa ratkaista käytännön ongelmia tietoja hyväksi käyttäen
- Opiskelija on ratkaissut riittävän määrän perustason tehtäviä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- Opiskelija on omaksunut kiitettävän hyvin opintojaksolla käydyt asiat
- Opiskelija on osoittanut että pystyy ratkaisemaan haastavia tehtäviä opintojaksolla opittuja taitoja ja työkaluja hyödyntäen

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

- Opiskelija ymmärtää perusteet pelien taustajärjestelmien rakentamisesta
- Opiskelija on ollut läsnä ja osallistunut aktiivisesti luennoilla

Esitietovaatimukset

Tietokannat ja pelipalvelimet, tietorakenteet ja algoritmit, ohjelmistoarkkitehtuurit ja -mallit

Siirry alkuun