Muistiasiakkaan hyvän elämänlaadun ja omannäköisen arjen tukeminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EQ18-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.05.2025 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
- Ajoitus
-
11.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- TKI-osuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 30
- Koulutus
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Mari Heitto
- Vastuuopettaja
- Mari Heitto
- Ryhmät
-
SXC24S2Vanhustyön tutkinto-ohjelma monimuoto
- Opintojakso
- SX00EQ18
Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 33 t 15 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 18.09.2025 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
ETÄ, OPINTOJAKSON ORIENTAATIO JA PROJEKTIN ALOITUS Muistiasiakkaan hyvän elämänlaadun ja omannäköisen arjen tukeminen SX00EQ18-3006 |
|
Pe 19.09.2025 klo 08:30 - 16:00 (7 t 30 min) |
1. opetuskerta_Muistiasiakkaan hyvän elämänlaadun ja omannäköisen arjen tukeminen SX00EQ18-3006 |
MPA6008
Oppimistila
|
Ti 30.09.2025 klo 08:30 - 16:00 (7 t 30 min) |
2. opetuskerta_Muistiasiakkaan hyvän elämänlaadun ja omannäköisen arjen tukeminen SX00EQ18-3006 |
MPA6011
Oppimistila
|
Ke 01.10.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
3. opetuskerta_Muistiasiakkaan hyvän elämänlaadun ja omannäköisen arjen tukeminen SX00EQ18-3006 |
MPA6011
Oppimistila
|
Ti 04.11.2025 klo 12:00 - 15:30 (3 t 30 min) |
PROEJTIN PÄÄTÖS/ MINIMESSUT_Muistiasiakkaan hyvän elämänlaadun ja omannäköisen arjen tukeminen SX00EQ18-3006 |
Paikka selviää myöhemmin
|
Ke 05.11.2025 klo 08:30 - 16:00 (7 t 30 min) |
4. opetuskerta_Muistiasiakkaan hyvän elämänlaadun ja omannäköisen arjen tukeminen SX00EQ18-3006 |
MPA6011
Oppimistila
|
Tavoitteet
Opiskelija
- löytää ratkaisuja muistiasiakkaan elämänlaadun tukemiseksi
- osaa kuvailla muistiasiakkaan hoito- ja kuntoutussuunnitelman perusperiaatteet
- tunnistaa muistiasiakkaan ja hänen läheistensä tuen tarpeita sekä ohjauksen ja yhteistyön merkityksiä hyvän elämän tukemisessa
- osaa arvioida muistiasiakkaan käyttäytymisen muutosten syitä
- osaa kuvailla monipuolisesti muistiasiakkaan kohtaamisessa tarvittavaa osaamista
- tunnistaa keskeisimpiä käyttäytymisen muutosten ja kognitiivisen toimintakyvyn arviointimenetelmiä
Sisältö
- muistiasiakkaan oikeudet
- muistiasiakkaan yksilöllisen hoidon- ja kuntoutuksen periaatteet
- muistiasiakkaan ja muistiperheiden mielekäs arki ja hyvä elämänlaatu
- muistiasiakkaan ymmärtävä kohtaaminen
- käyttäytymisen muutokset
- omaisten ja läheisten kohtaaminen, tukeminen ja yhteistyö
- muistikoti yhteisönä ja muistiasiakas yhteisönsä jäsenenä
- keskeiset kognitiivisen toimintakyvyn arviointimenetelmät
Aika ja paikka
18.09.2025 12.00 - 16.00 ETÄ
19.09.2025 08.30 - 16.00 Myllypuron kampus
30.09.2025 08.30 - 16.00 Myllypuron kampus
01.10.2025 08.30 - 11.45 Myllypuron kampus
04.11.2025 12.00 - 15.30 Projektin päätös työelämän tiloissa
05.11.2025 08.30 - 16.00 Myllypuron kampus
Oppimateriaalit
Pakolliset teokset:
Katso kirjalista osoitteesta: https://metropolia.finna.fi/List/579493
Lisäksi pakollisena: Muistisairaudet – Käypä hoito -suositus
Lisämateriaali:
Paljon materiaalia Moodlessa
Opiskelijat tekevät myös itsenäisiä materiaalihakuja
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento
Projektityöskentely
Essee
Harjoitustehtävät
Lähiopetus
Osallistavat / toiminnalliset menetelmät/ Yhteistoiminnallinen oppiminen
Reflektointi
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksosta 4 op tehdään työelämäyhteistyössä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hyväksyttyä kirjallista työtä ei ole mahdollista korottaa.
Opintojakson opetukseen on osallistuttava ja poissaolo korvataan kirjallisella tehtävällä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op = 135h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
1.-2. periodi
Lisätietoja opiskelijoille
Metropolian tietosuojaseloste:
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Tekoälyn käyttö opintojaksolla:
- Huomioithan, että oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson tavoitteisiin soveltuvia ja/tai määriteltyjä lähteitä ja tekoäly voi toimia tukena omalle ajattelulle. Oppimistehtävien tekstiä ei siis voi muodostaa tekoälyllä. Mikäli hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, tulee se kirjata selkeästi esille.
- Ohjeistus löytyy OMA:sta kohdasta Työkalut > Opettajan työkalut > Oppimistoiminta > Linjaukset ja ohjeet > Ohjeet > Tekoälyn käyttö opetus- ja oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä - Työohje opettajille, ohjaajille ja opiskelijoille?(8.8.2024) (pdf-tiedosto)
AHOT
Hakemukset osoitetaan opintojakson vastuuopettajalle, joka tunnistaa osaamisen (käsittelee hakemuksen). Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen toteutuu Metropolian ohjeiden, tutkintosäännön ja opiskeluohjeiden, mukaisesti kaksivaiheisesti. Käsiteltyään hakemuksen opintojakson vastuuopettaja siirtää opiskelijan hakemuksen tutkintovastaavalle osaamisen tunnustamiseksi (tekee päätöksen).
***
Mikäli opiskelijalla on AHOT-päätös opintojaksolta, toimii hän tällöin coachina 1-2:lle projsktiryhmälle.
* Riippuen lukukaudesta ja coachien määrästä joillakin tai kaikilla projektiryhmillä on mahdollisuus hyödyntää opiskelijakollegoiden asiantuntijuutta projektissa coachauksen kautta.
* Coachilla on 1-2 projektiryhmää – coachit sopivat keskenään, miten jakavat projektiryhmien ohjauksen. Mielenkiinto ohjaa valintaa.
* Ohjaava opettaja on ensisijainen linkki työelämäyhteistyöhön liittyvissä kysymyksissä, ryhmän toimintaan liittyvissä asioissa sekä projektikokonaisuuden läpi viemisen tuki. Tietysti myös sisällöllisesti.
* Coachin näkökulma: käytännöt, kokemusperäinen tieto ja ajankohtainen näkemys työelämään
* 2-3 ohjauskertaa/ ryhmä, jokaisen ohjauskerran sisällöstä koutsi lähettää yhteenvedon sähköpostitse opettajalle
****
Opintojaksosta 4op tehdään muistityön projektina.
Opintojaksosta 1op on lähiopiskelua ja ennakkotehtäviä.
Tutkinto-opiskelijat tekevät projektin.
Avoimen opiskelijalla oppimistekona lähiopiskelu sekä laaja kirjallinen tehtävä.
****
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Oppimistehtävä
Osallistuminen / läsnäolovaatimus
Työelämäpalaute
Arviointikriteerit
Tyydyttävä (1-2)
tunnistaa keinoja muistiasiakkaan elämänlaadun tukemiseksi
tunnistaa muistiasiakkaan hoito- ja kuntoutussuunnitelman perusperiaatteet
tunnistaa muistiasiakkaan ja hänen läheistensä tuen tarpeita sekä ohjauksen ja yhteistyön merkityksiä hyvän elämän tukemisessa
luettelee muistiasiakkaan käyttäytymisen muutosten syitä ja nimeää psykososiaalisia/ lääkkeettömiä menetelmiä muistiasiakkaan tukemiseksi
osaa kuvailla muistiasiakkaan kohtaamisessa tarvittavaa osaamista
tunnistaa keskeisimpiä käyttäytymisen muutosten ja kognitiivisen toimintakyvyn arviointimenetelmiä sekä hyödyntää ja osaa kertoa tuloksista yleisellä tasolla
Hyvä (3-4)
löytää ratkaisuja muistiasiakkaan elämänlaadun tukemiseksi
osaa kuvailla muistiasiakkaan hoito- ja kuntoutussuunnitelman perusperiaatteet
tunnistaa muistiasiakkaan ja hänen läheistensä yksilöllisiä tuen tarpeita sekä selittää ohjauksen ja yhteistyön merkityksiä hyvän elämän tukemisessa
osaa arvioida muistiasiakkaan käyttäytymisen muutosten syitä ja kuvailee psykososiaalisia/ lääkkeettömiä menetelmiä muistiasiakkaan tukemiseksi
osaa kuvailla monipuolisesti muistiasiakkaan kohtaamisessa tarvittavaa osaamista
selittää keskeisimpiä käyttäytymisen muutosten ja kognitiivisen toimintakyvyn arviointimenetelmien käyttötarkoituksia sekä hyödyntää ja osaa tulkita niiden tuloksia
Kiitettävä (5)
löytää analyyttisesti perusteltuja ratkaisuja muistiasiakkaan elämänlaadun tukemiseksi
osaa selittää ja arvioida muistiasiakkaan yksilöllisen hoito- ja kuntoutussuunnitelman perusperiaatteet
Tunnistaa ja arvioi muistiasiakkaan ja hänen läheistensä yksilöllisiä tuen tarpeita sekä perustelee ohjauksen ja yhteistyön merkityksiä hyvän elämän tukemisessa
osaa arvioida muistiasiakkaan käyttäytymisen muutosten syitä ja perustelee psykososiaalisten/ lääkkeettömien menetelmien käyttöä muistiasiakkaan tukemiseksi
perustelee analyyttisesti ja monipuolisesti muistiasiakkaan kohtaamisessa tarvittavaa osaamista
perustelee keskeisimpiä käyttäytymisen muutosten ja kognitiivisen toimintakyvyn arviointimenetelmien käyttötarkoituksia sekä hyödyntää ja osaa arvioida niiden tuloksia
Arviointi: Tyydyttävä-Kiitettävä