Siirry suoraan sisältöön

Asiakas- ja potilasohjaus digitalisissa palveluissa (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000FF72-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
05.09.2025 - 28.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
englanti
Paikat
10 - 50
Koulutus
Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
Opettajat
Heini Maisala-McDonnell
Vastuuopettaja
Heini Maisala-McDonnell
Ryhmät
S3124S6
Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla, ylempi
Opintojakso
S000FF72

Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 23 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Pe 05.09.2025 klo 14:00 - 16:00
(2 t 0 min)
Asiakas- ja potilasohjaus digitalisissa palveluissa / Guiding clients and counselling patients in digital servicesS000FF72-3002
ZOOM
Pe 03.10.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Asiakas- ja potilasohjaus digitalisissa palveluissa / Guiding clients and counselling patients in digital servicesS000FF72-3002
ZOOM
To 27.11.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Asiakas- ja potilasohjaus digitalisissa palveluissa / Guiding clients and counselling patients in digital servicesS000FF72-3002
ZOOM
Pe 28.11.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Asiakas- ja potilasohjaus digitalisissa palveluissa / Guiding clients and counselling patients in digital servicesS000FF72-3002
ZOOM
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan osaamista digitaalisten palvelujen hyödyntämisessä osana asiakaslähtöistä potilasohjausta sekä kansallisissa että kansainvälisissä yhteyksissä.

Opiskelija syventää osaamistaan digitaalisten palvelujen hyödyntämisessä laadukkaassa asiakas- ja potilasohjauksessa. Opiskelija osaa käyttää vuorovaikutteisia, digitaalisia ohjausmuotoja tarvelähtöisesti ja arvoa tuottaen. Opiskelija ymmärtää asiakkaan yksilöllisiä palvelu- ja ohjaustarpeita ja syventää osaamistaan asiakasosallisuuden hyödyntämisessä. Opiskelija osaa yhdistää digitaalisten palvelujen hyödyntämisen kestävän kehityksen periaatteisiin.

Opiskelija tunnistaa monialaisia sidosryhmiä palvelujen järjestämisessä ja osaa toimia kansainvälisessä kehitysprojektissa.

Sisältö

- Laadukkaan potilasohjauksen kansalliset ja kansainväliset periaatteet
- Kestävien palvelujen arviointi ja hyödyntäminen ohjauksessa
- Asiakaslähtöinen ja vuorovaikutteinen ohjaaminen
- Asiakasosallisuus ohjauksen kehittämisessä
- Asiantuntijaviestintä ja esiintymisvalmiudet englanniksi

Aika ja paikka

Etäopetus/-oppiminen
Zoom https://metropolia.zoom.us/j/5038588495
Webinaarit ja seminaarit toteutetaan yhteistyössä Tallinn Health Care Collegen kanssa
Pe 5.9.2025 klo 14-16 Orientaatio, luento, tehtävän 1 ja 2 alustus ja ohjeistus
Pe 3.10.2025 klo 9-16 Tehtävän 1 seminaari, esitykset; luento, tehtävän 2 kertaus (kirjallisen työn palautus seminaarin jälkeen)
To 27.11.2025 klo 9-16 Tehtävän 2 seminaari, esitykset
Pe 28.11.2025 klo 9-16 Tehtävän 2 seminaari, esitykset; päätös

Oppimateriaalit

Alan ajankohtainen kirjallisuus (vapaaehtoinen)

Oheiskirjallisuus:

Bastable S. 2019. Nurse as educator : principles of teaching and learning for nursing practice. 5. painos (tai aiempi). Jones & Bartlett Learning.

Pohjola, A., Kairala, M., Niskala, A. & Lyly, H. (2019). Asiakkaasta kehittäjäksi ja vaikuttajaksi: Asiakkaiden osallisuuden muutos sosiaali- ja terveyspalveluissa. Tampere: Vastapaino.

Armanto, A. & Helminen, J. (2017). Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa (1. painos). Helsinki: Edita.

Kauppila, T. Kiiski, K. & Lehtonen, M. ( 2018). Sähköhelmenkalastus - Sosiaalihuollon sähköisten palvelujen nykytila ja kehittämistarpeet. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 14/2018. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3914-1

Personalised care and support planning handbook: The journey to person-centred care. 2015. (Soveltuvin osin).
Linkki: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwikiez-8YPsAhVilosKHUjrD94QFjAAegQIBBAB&url=https%3A%2F%2Fwww.england.nhs.uk%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2Fcore-info-care-support-planning-1.pdf&usg=AOvVaw1mpsbdfCgeKkDS5FPU3prE

Digitalisaatio terveyden ja hyvinvoinnin tukena - Sosiaali- ja terveysministeriön digitalisaatiolinjaukset 2025.
LInkki: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwiP4sS_9JLsAhXCBhAIHb00A5EQFjA
GegQIDxAC&url=https%3A%2F%2Fjulkaisut.valtioneuvosto.fi%2Fbitstream%2Fhandle%2F
10024%2F75526%2FJUL2016-5-hallinnonalan-ditalisaation-linjaukset-2025.pdf%3Fsequence%3D1&usg=AOvVaw2FU0_N-0BJ6mbH5CAZaUFf

Granholm, C. (2016). Social work in digital transfer – blending services for the next
generation. Academic Dissertation.
Linkki: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjmoMbS-JLsAhWjmIsKHbmpDSAQFjALegQIHRAC&url=https%3A%2F%2Fresearchportal.helsinki.fi%
2Ffiles%2F97998279%2FGranholmSlutlig210316.pdf&usg=AOvVaw32ODfsGAKPhSycTrP_MXFE

Opetusmenetelmät

Luennot englanniksi (tallenteet)
Ryhmä ja itsenäinen työskentely: työskentelykieli suomi/englanti (Tallinn Health Care College viro/englanti)
Oppimistehtävät: tehtävä 1. suomi/englanti (Tallinn Health Care College viro/englanti), tehtävä 2. englanti
Seminaarit englanniksi
Virtuaalivaihto

Orientaatio ja luento-osuudet tallennetaan ja ne on katsottavissa Moodle-oppimisympäristössä kurssin opiskelijoille vielä kuukauden ajan opintojakson päättymisestä. Tietosuojaseloste: Metropolilan opiskelija- ja opintotietorekisteri https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

--

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

--

Kansainvälisyys

Opintojakso toteutetaan vituaalivaihtona Tallinn Health Care College terveysalan maisteritutkintojen kanssa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoinen suoritustapa laajana kirjallisena tehtävänä (Mikäli valitset tämän toteutustavan, ota yhteys jakson vastuuopettajaan.)

Tavoite:
-saavuttaa jakson osaamistavoitteet itsenäisenä opiskeluna

Tehtävän anto
- Yksilötehtävä
- Tehtävä perustuu jakson osaamistavoitteisiin ja lähtökohtana on näyttöön perustuva toiminta
- Tehtävän rakenne osaamistavoitteiden mukainen
- Määrittele osaamistavoitteissa (ja sisällöissä) olevat keskeiset käsitteet.
- Perehdy kuhunkin käsitteeseen myös mielenkiintosi mukaisesta näkökulmasta.
- Laadi em käsitteisiin tutkimuskysymykset ja hae niihin vastaukset tutkimuskirjallisuudesta.
- Raportoi vastaukset tutkimuskysymyksittäin ja pohdi niitä kriittisesti käytännön näkökulmasta.
- Tehtävässä käytetään Metropolian laajan kirjallisen työn pohjaa ja noudatetaan kirjallisen työn ohjeita.
- Laajuus: kirjallisuutta noin 150-200 sivua/ opintopiste, työssä tulee näkyä 5 op:n (135 tunnin työmäärä).
- Palautus Word-tiedostona oheiseen kansioon viimeistään 2.12.2025
- Kirjallinen työ esitetään englanniksi, esim. PowerPoint, ohjaajan kanssa sovittavalla tavalla
- Suullinen keskustelu ohjaajan kanssa englanniksi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op. = 135 tuntia opiskelijan työtä

Työ koostuu luennoille osallistumisesta tai tallenteiden katsomisesta, ryhmätyöskentelystä ja itsenäisestä työskentelystä tehtävien 1. ja 2. suorittamiseksi, seminaareissa esittämisestä sekä osallistumisesta seminaareihin.

Orientaatio. 2 tuntia
1. seminaari 8 tuntia
2. seminaari 16 tuntia

1. tehtävä sisältäen orientaation ja 1. seminaarin 2 op., 54 tuntia
2. tehtävä sisältäen 2. seminaarin 3op., 81 tuntia
***
27 h = 1 op.
135 h= 5 op.
YHTEENSÄ 135 h opiskelijan työtä.

Sisällön jaksotus

Orientaatio, luento ja ohjeet 5.9.2025

Oppimistehtävät:

Osa 1. Digitaaliset sosiaali- ja terveyspalvelut (2op)
Suoritustapa: ryhmätyö (4-5 jäsentä)
• digitaalisten palvelun/menetelmän kuvaaminen, arviointi ja kehittäminen

Tässä tehtävässä tarkoituksena kuvata, arvioida ja kehittää olemassa olevaa digitaalista palvelua tai menetelmää. Valitse työelämälähtöinen aihe potilasohjaukseen, palveluohjaukseen tai asiakkaan osallisuuden alalta digitaalisissa palveluissa.
Tuotos on lyhyt raportti suomeksi tai englanniksi (Tallinn Health Care College viroksi tai englanniksi) ja englanninkielinen seminaariesitys 3.10.2025.


Osa 2. Tapaustehtävä Digitaaliset ratkaisut potilaan hoitopolussa / Asiakkaan palveluketjussa (3 op)

Suoritustapa: Monikansallinen ryhmätyö (3 jäsentä)

Ryhmä laatii tapausesimerkin potilaan hoitopolussa tai asiakkaan palveluketjussa. Ryhmä kuvaa erilaisia olemassa olevia digitaalisia ratkaisuja hoidossa / palvelussa näyttöön perustuen. Tuotos on englanninkielinen esitys seminaaripäivinä 27.-28.2025.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson varsinainen suorittamistapa edellyttää sitoutumista opintojakson aikatauluun ja läsnäoloa seminaareissa, tarvittaessa yhteys Metropolian ohjaajaan.

Vaihtoehtoisen suorittamistavan voi tehdä joustavamman aikataulun mukaan. Englanninkielisen PowerPoint-esityksen sekä englanninkielisen opettajan kanssa keskustelun ajankohta sovitaan Metropolian ohjaajan kanssa.

Opintojaksolla työskennellään monikielisesti: englanti, suomi (Metropolia), (englanti, viro Tallinn Health Care College). Orientaatio, luennot ja seminaarit ovat englanniksi.
Tarvittaessa annetaan kielellisistä apua.

Tekoälyn käyttö on sallittua tuotoksen ideoinnissa ja tekstiasun tarkastuksessa, mutta tekoälyä ei voi käyttää sisällöllisenä lähteenä. Tekoälyn käyttö pitää ilmoittaa selkeästi tehtävässä. Tekoälyn käytön ilmoittamatta jättäminen tulkitaan vilpiksi.
Tekijät ovat vastuussa teostensa tarkkuudesta, oikeellisuudesta, eheydestä ja omaperäisyydestä, mukaan lukien tekoälyn käyttö.

Erityisen tuen päätökset: Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön hyvin. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua käytännössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön monipuolisesti ja laajasti. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä ja vastuullisuutta. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa käytäntöön osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa käytäntöön, on puutteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu oppimistehtäviin ja vertaisarviointiin. Ohjaajat antavat palautetta seminaareissa ja kirjallisen työn arvioi Metropolian ohjaaja.

Vaihtoehtoisen suorittamisen kirjallisen työn sekä englanninkielinen esityksen arvioi Metropolian ohjaaja.

Lisätiedot

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksi lukea aiemmin suoritetuilla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisilla opinnoilla, joiden sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä tai muuten hankittu sisällöllisesti vastaava vahva osaaminen.

Osaamistavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan osaamista digitaalisten palvelujen hyödyntämisessä osana asiakaslähtöistä potilasohjausta sekä kansallisissa että kansainvälisissä yhteyksissä.

Opiskelija syventää osaamistaan digitaalisten palvelujen hyödyntämisessä laadukkaassa asiakas- ja potilasohjauksessa. Opiskelija osaa käyttää vuorovaikutteisia, digitaalisia ohjausmuotoja tarvelähtöisesti ja arvoa tuottaen. Opiskelija ymmärtää asiakkaan yksilöllisiä palvelu- ja ohjaustarpeita ja syventää osaamistaan asiakasosallisuuden hyödyntämisessä. Opiskelija osaa yhdistää digitaalisten palvelujen hyödyntämisen kestävän kehityksen periaatteisiin.

Opiskelija tunnistaa monialaisia sidosryhmiä palvelujen järjestämisessä ja osaa toimia kansainvälisessä kehitysprojektissa.

Sisältö

- Laadukkaan potilasohjauksen kansalliset ja kansainväliset periaatteet
- Kestävien palvelujen arviointi ja hyödyntäminen ohjauksessa
- Asiakaslähtöinen ja vuorovaikutteinen ohjaaminen
- Asiakasosallisuus ohjauksen kehittämisessä
- Asiantuntijaviestintä ja esiintymisvalmiudet englanniksi

Lisätiedot

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksi lukea aiemmin suoritetuilla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisilla opinnoilla, joiden sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä tai muuten hankittu sisällöllisesti vastaava vahva osaaminen.

Siirry alkuun