Neuroanatomia ja -fysiologia (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00FR47-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.05.2025 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
18.08.2025 - 22.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Osteopatian tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Jouni Arffman
- Eva-Kristina Nyström
- Vastuuopettaja
- Jouni Arffman
- Ryhmät
-
SXF24S1Osteopatian tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- SX00FR47
Toteutuksella on 17 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 44 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 21.10.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Neuroanatomia ja -fysiologia SX00FR47-3001 |
MPB2029
Anatomian opetustila
|
Ke 22.10.2025 klo 13:00 - 15:30 (2 t 30 min) |
Neuroanatomia ja -fysiologia SX00FR47-3001 |
MPB2030
Anatomian opetustila
|
Pe 24.10.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Neuroanatomia ja -fysiologia SX00FR47-3001 |
MPB2030
Anatomian opetustila
|
Ma 27.10.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Neuroanatomia ja -fysiologia SX00FR47-3001 |
MPB2029
Anatomian opetustila
|
Ti 28.10.2025 klo 13:00 - 15:30 (2 t 30 min) |
Neuroanatomia ja -fysiologia SX00FR47-3001 |
MPB2030
Anatomian opetustila
|
Pe 31.10.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Neuroanatomia ja -fysiologia SX00FR47-3001 |
MPB2030
Anatomian opetustila
|
Ti 04.11.2025 klo 13:00 - 15:30 (2 t 30 min) |
Neuroanatomia ja -fysiologia SX00FR47-3001 |
MPB2030
Anatomian opetustila
|
Ke 05.11.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Neuroanatomia ja -fysiologia SX00FR47-3001 |
MPB2029
Anatomian opetustila
|
Pe 07.11.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Neuroanatomia ja -fysiologia SX00FR47-3001 |
MPB2030
Anatomian opetustila
|
Ma 10.11.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Neuroanatomia ja -fysiologia SX00FR47-3001 |
MPB2029
Anatomian opetustila
|
Ti 11.11.2025 klo 13:00 - 15:30 (2 t 30 min) |
Neuroanatomia ja -fysiologia SX00FR47-3001 |
MPB2030
Anatomian opetustila
|
Pe 14.11.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Neuroanatomia ja -fysiologia SX00FR47-3001 |
MPB2030
Anatomian opetustila
|
Ti 18.11.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Neuroanatomia ja -fysiologia SX00FR47-3001 |
MPB2030
Anatomian opetustila
|
Ke 19.11.2025 klo 13:00 - 15:00 (2 t 0 min) |
Koe / Neuroanatomia ja -fysiologia SX00FR47-3001 |
MPA3010
Digitila
|
To 20.11.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Neuroanatomia ja -fysiologia SX00FR47-3001 |
MPB2030
Anatomian opetustila
|
Ti 25.11.2025 klo 13:00 - 15:30 (2 t 30 min) |
Neuroanatomia ja -fysiologia SX00FR47-3001 |
MPB2030
Anatomian opetustila
|
Pe 28.11.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Neuroanatomia ja -fysiologia SX00FR47-3001 |
MPB2030
Anatomian opetustila
|
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa keskushermoston keskeiset rakenteet. Hän osaa kuvata keskushermoston toiminnan peruspiirteet motorisissa, sensorisissa ja autonomisissa toiminnoissa. Opiskelija osaa selittää ääreishermojen muodostumisen, kulun ja hermotuskohteet siten, että hän pystyy opintojen edetessä käyttämään tietämystään osteopaattisen diagnoosin tekemiseen ja osteopaattisen hoidon suunnitteluun.
Sisältö
Aivojen osat ja niiden tärkeimmät tehtävät
Selkäytimen rakenne, radat ja selkäydinhermojen muodostuminen
Aivo-selkäydinkalvot ja likvori
Keskushermoston tärkeimmät verisuonet
Motoriikan säätelyn perusteet
Sensoriset toiminnot
Limbinen järjestelmä
Selkäydinhermojen segmentaalisuus
Selkäydinhermoista muodostuvat hermopunokset ja niistä lähtevät ääreishermot
Kallonpohja, tärkeimmät verisuonet ja aivohermot
Autonominen hermosto: sympaattinen ja parasympaattinen hermosto
Keskeinen ammatillinen terminologia
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
· Opiskelija erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelijaosaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
· Opiskelija pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
· Opiskelija osaa toimia työryhmän jäsenenä
· Opiskelija kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 50 % kysytystä.
Opiskelija käyttää systemaattisesti vierasperäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja toistaa niiden merkityksen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija osaa toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
· Opiskelijaosaa toimia asiakaslähtöisesti
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osaa toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa
· Opiskelija kehittää itseään
Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 70 % kysytystä.
Opiskelija käyttää asiantuntevasti vierasperäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija tunnistaa ja osaa kuvata anatomiset rakenteet ja löytää rakenteen ja toiminnan välisiä yhteyksiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
· Opiskelija hyödyntää alan tietoperustaa
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa ja toimii vastuullisesti
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa ja jakaa osaamistaan
· Opiskelija kehittää itseään
Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 90 % kysytystä.
Opiskelija käyttää laaja-alaisesti ja asiantuntevasti vierasperäisiä ammattikäsitteitä esimerkiksi essee-kysymyksiin vastatessaan.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja osaa selittää niiden toimintaa analysoimalla rakenteen ja toiminnan välisiä yhteyksiä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
HYVÄKSYTTY: Katso arviointikriteeri tyydyttävä.
HYLÄTTY:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· käyttää alan tietoperustaa yksipuolisesti eikä riittävästi tunne alan tietolähteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja
· Opiskelija ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseen
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseenallistumiseen
Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 50 % kysytystä.
Opiskelija käyttää systemaattisesti vierasperäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja toistaa niiden merkityksen.
Esitietovaatimukset
Anatomia ja fysiologia –opintojaksojen osaaminen - teemana selkä, rintakehä, yläraajat
Osaamistavoitteet
Opiskelija tunnistaa keskushermoston keskeiset rakenteet. Hän osaa kuvata keskushermoston toiminnan peruspiirteet motorisissa, sensorisissa ja autonomisissa toiminnoissa. Opiskelija osaa selittää ääreishermojen muodostumisen, kulun ja hermotuskohteet siten, että hän pystyy opintojen edetessä käyttämään tietämystään osteopaattisen diagnoosin tekemiseen ja osteopaattisen hoidon suunnitteluun.
Sisältö
Aivojen osat ja niiden tärkeimmät tehtävät
Selkäytimen rakenne, radat ja selkäydinhermojen muodostuminen
Aivo-selkäydinkalvot ja likvori
Keskushermoston tärkeimmät verisuonet
Motoriikan säätelyn perusteet
Sensoriset toiminnot
Limbinen järjestelmä
Selkäydinhermojen segmentaalisuus
Selkäydinhermoista muodostuvat hermopunokset ja niistä lähtevät ääreishermot
Kallonpohja, tärkeimmät verisuonet ja aivohermot
Autonominen hermosto: sympaattinen ja parasympaattinen hermosto
Keskeinen ammatillinen terminologia
Esitietovaatimukset
Anatomia ja fysiologia –opintojaksojen osaaminen - teemana selkä, rintakehä, yläraajat