Siirry suoraan sisältöön

Oivalluksia musiikin instrumenttiopettajuuteen (5 op)

Toteutuksen tunnus: KX00FT09-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
17.02.2024 - 17.03.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
18.03.2024 - 31.07.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Kulttuuripalvelut ja musiikki
Toimipiste
Hämeentie 135 D
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Musiikin tutkinto-ohjelma
Vastuuopettaja
Susanna Mesiä
Opintojakso
KX00FT09
Toteutukselle KX00FT09-3001 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija kykenee reflektoimaan musiikkipedagogista oppimistaan ja rakentamaan ammatillista osaamistaan. Hän tunnistaa omia vahvuuksiaan sekä musiikilliseen polkuunsa ja oppimiseensa vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija tunnistaa pedagogisen vuorovaikutuksen ilmiöitä sekä tutustuu erilaisiin soiton- ja laulunopetuksen toimintaympäristöihin. Opiskelija tietää eri-ikäisten ja moninaisten oppijoiden kohtaamiseen ja opettamiseen liittyviä näkökulmia ja kykenee aloittamaan opetusharjoittelun.

Sisältö

• oman pedagogisen polun reflektointi
• positiivinen pedagogiikka ja oppijan vahvuuksien tukeminen
• arvot
• musiikkipedagogin työvälineet
• kompetenssit ja työkenttä
• eri-ikäisten ja moninaisten oppijoiden kohtaaminen
• tunnetaidot
• opettajan etiikka
• ryhmätyö- ja vuorovaikutustaidot
• oman instrumentin opettamisen perustiedot

Opetusmenetelmät

Verkkokurssi on suunniteltu johdannoksi instrumenttipedagogiseen ajatteluun ja instrumentin opettamiseen. Aiempaa pedagogista osaamista ei tarvita, mutta ammattimainen tai useamman vuoden soittamisen tai laulamisen harrastuneisuus on edellytyksenä osassa moduuleista. Kurssi suoritetaan itsenäisesti. Opetusalusta Moodle.

Kenelle kurssi on tarkoitettu:
• Kurssin voi suorittaa avoimen amk:n kautta kuka tahansa aiheesta kiinnostunut muusikko, musiikkipedagogi, toisen asteen opiskelija tai musiikin harrastaja.
• Kurssin suorittamalla voi tehdä Metropolian musiikin tutkinto-ohjelman ensimmäisen vuoden pakollisen opintojakson soiton- ja laulun pääaineen opinnoissa.
• Metropolian musiikin tutkinto-opiskelijat voivat korvata moduuleilla poissaoloja (sovitaan opettajan kanssa).

Kurssin suorittaminen:

Kurssi on jaettu 15 moduuliin, jotka suositellaan tehtäväksi numeroidussa järjestyksessä, koska jotkut tehtävät edellyttävät edellisissä moduuleissa hankittua osaamista. Kaikkiin moduleihin sisältyy tehtäviä. Kurssin suorittamiseen (5 op) tarvitaan hyväksytty suoritus jokaisesta modulista. Tehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty.

Osaamistavoitteet:
Opiskelija kykenee reflektoimaan musiikkipedagogista oppimistaan ja rakentamaan ammatillista osaamistaan. Hän tunnistaa omia vahvuuksiaan sekä musiikilliseen polkuunsa ja oppimiseensa vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija tunnistaa pedagogisen vuorovaikutuksen ilmiöitä sekä tutustuu erilaisiin soiton- ja laulunopetuksen toimintaympäristöihin. Opiskelija tietää eri-ikäisten ja moninaisten oppijoiden kohtaamiseen ja opettamiseen liittyviä näkökulmia ja kykenee aloittamaan opetusharjoittelun.

Sisältö
Oman pedagogisen polun reflektointi, positiivinen pedagogiikka ja oppijan vahvuuksien tukeminen, arvot, musiikkipedagogin työvälineet, kompetenssit ja työkenttä, eri-ikäisten ja moninaisten oppijoiden kohtaaminen, ryhmätyö- ja vuorovaikutustaidot, oman instrumentin opettamisen perustiedot, sähköinen portfolio.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty/hylätty:
Opiskelija tunnistaa eri-ikäisten ja erilaisten oppijoiden kohtaamiseen ja vuorovaikutukseen liittyviä ilmiöitä sekä erilaisia soiton- ja laulunopetuksen oppimisympäristöjä. Hän huomioi toiminnassaan erilaisten oppijoiden oppimisprosessien monimuotoisuuden. Opiskelija ymmärtää opettajan eettisen toiminnan periaatteet sekä tunnetaitojen merkityksen opetuksessa ja oppimisessa. Hän tunnistaa omia vahvuuksiaan ja osaa reflektoida musiikkipedagogista oppimistaan, kehittymistään ja siihen liittyviä tekijöitä kirjallisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija tunnistaa eri-ikäisten oppijoiden kohtaamiseen ja vuorovaikutukseen liittyviä ilmiöitä sekä erilaisia soiton- ja laulunopetuksen oppimis-ympäristöjä. Hän tunnistaa omia vahvuuksiaan ja osaa reflektoida musiikkipedagogista oppimistaan, kehittymistään ja siihen liittyviä tekijöitä kirjallisesti.

Esitietovaatimukset

Kurssi on suunniteltu johdannoksi instrumenttipedagogiseen ajatteluun ja instrumentin opettamiseen. Aiempaa pedagogista osaamista ei tarvita, mutta ammattimainen tai useamman vuoden soittamisen tai laulamisen harrastuneisuus on edellytyksenä osassa moduuleista. Kurssi suoritetaan itsenäisesti Moodle-oppimisympäristössä.

Siirry alkuun