Siirry suoraan sisältöön

Jalkaterveyden edistäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00FP74-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 15.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.01.2025 - 16.03.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
5 - 35
Koulutus
Jalkaterapian tutkinto-ohjelma
Opettajat
Anni Anttila
Mona Liljegren
Elina Wasenius
Tuomas Leisti
Vastuuopettaja
Anni Anttila
Ryhmät
SXD24S2
Jalkaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Opintojakso
SX00FP74

Toteutuksella on 13 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 29 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Ke 15.01.2025 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
ETÄ / Jalkaterveyden edistäminen SX00FP74-3001
To 16.01.2025 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
ETÄ: Psykologia / Jalkaterveyden edistäminen SX00FP74-3001

Pe 24.01.2025 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
ETÄ / Jalkaterveyden edistäminen SX00FP74-3001
Ti 28.01.2025 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
Jalkaterveyden edistäminen SX00FP74-3001
MPB2003 Anatomia
Pe 31.01.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Jalkaterveyden edistäminen SX00FP74-3001
MPB2003 Anatomia
Pe 07.02.2025 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Etä / Jalkaterveyden edistäminen SX00FP74-3001
To 13.02.2025 klo 12:30 - 15:00
(2 t 30 min)
ETÄ: Psykologia / Jalkaterveyden edistäminen SX00FP74-3001

Ti 25.02.2025 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
Jalkaterveyden edistäminen SX00FP74-3001
MPB6005 Oppimistila
Pe 28.02.2025 klo 09:00 - 11:00
(2 t 0 min)
KOE / Jalkaterveyden edistäminen SX00FP74-3001
MPC5014 Oppimistila
Ke 05.03.2025 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
ETÄ: Psykologia / Jalkaterveyden edistäminen SX00FP74-3001

Pe 14.03.2025 klo 09:00 - 10:00
(1 t 0 min)
ETÅ / Jalkaterveyden edistäminen SX00FP74-3001
Ti 08.04.2025 klo 15:00 - 17:00
(2 t 0 min)
EXAM / 1. uusintatentti / Jalkaterveyden edistäminen SX00FP74-3001
Ti 20.05.2025 klo 15:00 - 17:00
(2 t 0 min)
EXAM 2. uusintatentti / Jalkaterveyden edistäminen SX00FP74-3001
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata terveyden edistämisen moniulotteisena ilmiönä ja jatkuvana prosessina. Opiskelija osaa tunnistaa asiakkaaseen liittyvän ohjauksellisen tarpeen ja ohjata asiakasta hänen voimavarojaan ja osallistumistaan vahvistavalla tavalla. Opiskelija osaa kuvata terveyden edistämiseen liittyvät kansalliset ja kansainväliset suositukset ja sitoumukset. Opiskelija tuntee terveyden edistämisen prosessin ja mallit yksilö- ja yhteisötasolla sekä tunnistaa promotiivisen ja preventiivisen näkökulma osana terveyden edistämistä. Opiskelija tunnistaa ohjauksen osana asiakastyötä ja osaa soveltaa motivoivan haastattelun periaatteita asiakastyössä.

Opiskelija tuntee perinnöllisyyden, iän, elämäntapojen ja sairauksien yhteydet jalkaterveyteen. Opiskelija osaa kuvata jalkojen omahoidon osa-alueet ja hallitsee omahoitotottumusten kartoittamisen sekä kenkien ja kivun arvioinnin. Opiskelija osaa ohjata asiakkaita oikeanlaisten jalkineiden ja sukkien käyttöön ja hankintaan erilaisia käyttötarkoituksia ja tilanteita varten.

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa jalkojen omahoitoa tukevia ja sitä edistäviä ohjaustilanteita asiakkaille ja ryhmille käyttäen tarkoituksenmukaisia didaktisia ratkaisuja. Hän osaa valmistaa asiakkaan tarpeisiin soveltuvaa laadukasta ohjauksen oheismateriaalia.

Opiskelija ymmärtää nykykäsityksen mielenterveydestä ja psyykkisestä toimintakyvystä, hahmottaa ihmisen psykofyysisenä kokonaisuutena ja ymmärtää psyykkisten voimavarojen merkityksen ihmisen sopeutumiselle sekä hyvinvoinnille. Opiskelijalla on perusvalmiuksia psyykkisesti oireilevan asiakkaan hyvään kohtaamiseen. Hän tunnistaa yleisimpiä mielenterveyden häiriöitä, osaa arvioida oman osaamisensa riittävyyden asiakkaan hoidossa sekä ohjata tarpeen mukaisiin mielenterveyspalveluihin.

Sisältö

- Terveyden edistämiseen liittyvät kansalliset ja kansainväliset suositukset
- Terveyden edistämisen prosessi ja mallit
- Promotiivinen ja preventiivinen näkökulma
- Sairauksien vaikutus jalkaterveyteen
- Motivoiva haastattelu
- Elämäntavat ja jalkaterveys
- Perinnöllisyyden yhteys jalkaterveyteen
- Jalkojen omahoidon osa-alueet
- Jalkojen omahoitotottumusten kartoittaminen
- Kenkien ominaisuudet ja valinta
- Kenkien ja sukkien arviointi
- Omahoitoa tukevat ratkaisut
- Ohjaustilanteiden suunnittelu ja toteutus
- Mielenterveys ja psyykkinen toimintakyky
- Holistinen näkemys ihmisen hyvinvoinnista
- Kriisit ja kriisissä olevan asiakkaan kohtaaminen
- Psyykkiset voimavarat

Aika ja paikka

Myllypuron kampus
Zoom
Teams

Oppimateriaalit

tunneilla jaettu materiaali
Stolt, Flink, Saarikoski, Väyrynen 2017: Jalkaterveys - uusittu painos vuodesta 2023

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento
Itsenäinen opiskelu
Ohjatut harjoitukset
Ryhmätyöt

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

New Feet kenkä-esittelijä, Perjantaina 31.1.2025 (läsnäolopakko, kyseessä intensiiviviikko)

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimistehtävät koskien jalkaterapian osuutta:
- omahoitotehtävä ryhmätehtävänä - läpikäyminen tunneilla 25.2.2024 (läsnäolopakko)
- motivoiva haastattelu - verkkokurssin suorittaminen 16.3.2025 mennessä

Teoriakoe jalkaterapian osuudesta perjantaina 28.2.2025 klo 9-11 Teams-tenttinä luokkahuoneessa lukujärjestyksen mukaisesti.
Kokeen palautus 14.3.2025 Zoomissa: https://metropolia.zoom.us/my/annianttila

1.uusinta 8.4.2025 klo 15-17 Exam-koetilassa
2.uusinta 20.5.2025 klo 15-17 Exam-koetilassa
Opiskelija varaa uusintakoetta varten itselleen kyseiselle ajalle Exam-koetilan, jossa suorittaa uusinnan.

Oppimistehtävien palauttaminen myöhässä laskee automaattisesti yhden numeron verran opintojakson kokonaisarviointia.

Kansainvälisyys

Ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27t opiskelijan työtä
Koko opintojakson kuormittavuus 5op = 135 t, tämä jakaantuu etäopetukseen, intensiiviviikkojen lähiopetukseen sekä itsenäiseen opiskeluun.

Sisällön jaksotus

1op Psykologia / Tuomas Leisti
4op jalkaterveyden edistäminen / Anni Anttila

Lisätietoja opiskelijoille

Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
- osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta

AMMATILLINEN TAITO JA TOIMINTA
Opiskelija
- osaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa

EETTISYYS, YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- osaa toimia työryhmän jäsenenä
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan

AMMATILLINEN TAITO JA TOIMINTA
Opiskelija
- osaa toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti

EETTISYYS, YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
- osaa toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa toimia työryhmässä ja projektissa
- kehittää itseään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
- hyödyntää alan tietoperustaa

AMMATILLINEN TAITO JA TOIMINTA
Opiskelija
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa ja toimii vastuullisesti
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia

EETTISYYS, YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
- perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa toimia työryhmässä ja projektissa ja jakaa osaamistaan
- kehittää itseään

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
- käyttää alan tietoperustaa yksipuolisesti eikä riittävästi tunne alan tietolähteitä

AMMATILLINEN TAITO JA TOIMINTA
Opiskelija
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti

EETTISYYS, YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
- ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
- ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmä ja kehittämistyöhön osallistumiseen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva opiminen
oppimistehtävät
Kirjatentti

Siirry alkuun