Siirry suoraan sisältöön

Lapsi, musiikki ja oppiminen, vamuka (5 op)

Toteutuksen tunnus: KX00DX23-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
20.10.2024 - 05.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2025 - 16.05.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Kulttuuripalvelut ja musiikki
Toimipiste
Hämeentie 135 D
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Sanna Vuolteenaho
Minna Lamppu
Hanna-Maija Aarnio
Vastuuopettaja
Minna Lamppu
Ryhmät
KXF24S1VA
Musiikin tutkinto-ohjelma, varhaisiän musiikkikasvatus ja taiteen soveltava käyttö
KXF24S1
Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Opintojakso
KX00DX23

Toteutuksella on 15 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 33 t 45 min.

Aika Aihe Tila
To 16.01.2025 klo 09:00 - 11:15
(2 t 15 min)
Lapsi, musiikki ja oppiminen, vamuka KX00DX23-3005
AS411 Monitoimitila Metropolia
To 23.01.2025 klo 09:00 - 11:15
(2 t 15 min)
Lapsi, musiikki ja oppiminen, vamuka KX00DX23-3005
AS411 Monitoimitila Metropolia
To 30.01.2025 klo 09:00 - 11:15
(2 t 15 min)
Lapsi, musiikki ja oppiminen, vamuka KX00DX23-3005
AS411 Monitoimitila Metropolia
To 06.02.2025 klo 09:00 - 11:15
(2 t 15 min)
Lapsi, musiikki ja oppiminen, vamuka KX00DX23-3005
AS411 Monitoimitila Metropolia
To 13.02.2025 klo 09:00 - 11:15
(2 t 15 min)
Lapsi, musiikki ja oppiminen, vamuka KX00DX23-3005
AS411 Monitoimitila Metropolia
To 27.02.2025 klo 09:00 - 11:15
(2 t 15 min)
Lapsi, musiikki ja oppiminen, vamuka KX00DX23-3005
AS411 Monitoimitila Metropolia
To 06.03.2025 klo 09:00 - 11:15
(2 t 15 min)
Lapsi, musiikki ja oppiminen, vamuka KX00DX23-3005
AS411 Monitoimitila Metropolia
To 20.03.2025 klo 09:00 - 11:15
(2 t 15 min)
Lapsi, musiikki ja oppiminen, vamuka KX00DX23-3005
AS411 Monitoimitila Metropolia
To 27.03.2025 klo 09:00 - 11:15
(2 t 15 min)
Lapsi, musiikki ja oppiminen, vamuka KX00DX23-3005
AS411 Monitoimitila Metropolia
To 03.04.2025 klo 09:00 - 11:15
(2 t 15 min)
Lapsi, musiikki ja oppiminen, vamuka KX00DX23-3005
AS411 Monitoimitila Metropolia
To 10.04.2025 klo 09:00 - 11:15
(2 t 15 min)
Lapsi, musiikki ja oppiminen, vamuka KX00DX23-3005
AS411 Monitoimitila Metropolia
To 17.04.2025 klo 09:00 - 11:15
(2 t 15 min)
Lapsi, musiikki ja oppiminen, vamuka KX00DX23-3005
AS411 Monitoimitila Metropolia
To 24.04.2025 klo 09:00 - 11:15
(2 t 15 min)
Lapsi, musiikki ja oppiminen, vamuka KX00DX23-3005
AS411 Monitoimitila Metropolia
To 08.05.2025 klo 09:00 - 11:15
(2 t 15 min)
Lapsi, musiikki ja oppiminen, vamuka KX00DX23-3005
AS411 Monitoimitila Metropolia
To 15.05.2025 klo 09:00 - 11:15
(2 t 15 min)
Lapsi, musiikki ja oppiminen, vamuka KX00DX23-3005
AS411 Monitoimitila Metropolia
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija osaa erotella ja selittää ryhmässä tapahtuvaa toimintaa kokonaisvaltaisesti sekä oppimisen kytkeytymistä osaksi elämänkulkua. Opiskelija osaa käyttää kehityspsykologista tietoa opetuksen suunnittelun lähtökohtana ja tunnistaa luovuuteen, musiikkiin ja taiteeseen liittyviä merkityksiä oppimisen taustalla. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa musiikkitoimintaa lapsiryhmässä ja kykenee tunnistamaan erilaisia pedagogisen toiminnan vaihtoehtoja näissä tilanteissa. Hän pystyy reflektoimaan omaa kehittymistään pedagogina. Opiskelija osaa toimia vuorovaikutustilanteissa joustavasti ja ryhmän päämäärää tukien. Opiskelija kykenee aktiivisesti kehittämään omaa muusikkouttaan osana pedagogisia projekteja ja tehtäviä.

Sisältö

Musiikin oppiminen ja elämänkulku, opetuksen suunnittelu, oppijalähtöisyys, vuorovaikutus, opetustilanteiden harjoitteleminen, työelämäyhteistyö, muusikkous pedagogin työvälineenä, reflektointi yksin ja yhdessä.

Aika ja paikka

Opetus vamukan 1. vuoden keväällä kaikissa opintojaksoissa (Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, 5 op, Lapsi, musiikki ja oppiminen, 5 op ja Luovuus ja hyvinvointi, 5 op) tapahtuu maanantaisin klo 9.15-11.30, torstaisin klo 9.00-11.15 ja perjantaisin klo 9.00-11.15 luokissa AS102 ja AS411. Lukuvuosi alkaa kaikkien yhteisellä Megapäivällä. Lisätietoja vamukalukkarista.

Oppimateriaalit

Opettajan ohjeistuksen mukaan; myös opettajan antama materiaali. Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan tammikuussa 2025.

Opetusmenetelmät

Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Työpaja
Ryhmäohjaus
Opintokäynti

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan tammikuussa 2025.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Pedagogiset sovellukset sovitaan vuosikurssivastuu-opettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2 (5 op), Lapsi, musiikki ja oppiminen (5 op) sekä Luovuus ja hyvinvointi (5 op) opintojaksot muodostavat vamukan 1. vuoden kevään kokonaisuuden, yhteensä 15 op, josta on kontaktiopetusta n. 135 tuntia ja oman työn osuus n. 270 tuntia.

Lisätietoja opiskelijoille

Opetus 1. vsk vamuka-aikoina ma ja pe (myös satunnaisesti to, lukkari-lakanan mukaan).

Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa suunnitella musiikkitoimintaa ottaen huomioon erilaisten ryhmien tilanteita ja tarpeita. Hän osaa reflektoida omaa oppimistaan sekä kokemiaan ja näkemiään opetustilanteita. Opiskelija osaa toimia työryhmän aktiivisena jäsenenä ja antaa rakentavaa palautetta muiden ryhmän jäsenten tuotoksista myös työelämäkonteksteissa tapahtuvissa projekteissa ja itselleen uusissa ympäristöissä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Portfolio
Essee

Esitietovaatimukset

Opiskelija kykenee erottelemaan musiikillisessa vuorovaikutuksessa ja oppimistilanteessa vaikuttavia tekijöitä sekä selittämään niiden merkitystä näkemissään oppimisympäristöissä. Hän osaa suunnitella lyhyitä opetustuokioita hyödyntäen musiikkikasvatuksen työtapoja yksin ja yhdessä. Opiskelija osaa tunnistaa ja selittää kokonaisvaltaisen ja elämyksellisen oppimisprosessin merkityksiä ja tapahtumia musiikillisessa vuorovaikutuksessa. Opiskelija osaa reflektoida omia kokemuksiaan osana musiikillista toimintaa ja hyödyntää tätä pedagogisessa kehittymisessään.

Siirry alkuun