Lapsi, musiikki ja oppiminen, vamuka (5 op)
Toteutuksen tunnus: KX00DX23-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
20.10.2024 - 05.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2025 - 16.05.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Kulttuuripalvelut ja musiikki
- Toimipiste
- Hämeentie 135 D
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 20
- Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Sanna Vuolteenaho
- Minna Lamppu
- Hanna-Maija Aarnio
- Vastuuopettaja
- Minna Lamppu
- Ryhmät
-
KXF24S1VAMusiikin tutkinto-ohjelma, varhaisiän musiikkikasvatus ja taiteen soveltava käyttö
-
KXF24S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- KX00DX23
Toteutuksella on 15 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 33 t 45 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 16.01.2025 klo 09:00 - 11:15 (2 t 15 min) |
Lapsi, musiikki ja oppiminen, vamuka KX00DX23-3005 |
AS411
Monitoimitila Metropolia
|
To 23.01.2025 klo 09:00 - 11:15 (2 t 15 min) |
Lapsi, musiikki ja oppiminen, vamuka KX00DX23-3005 |
AS411
Monitoimitila Metropolia
|
To 30.01.2025 klo 09:00 - 11:15 (2 t 15 min) |
Lapsi, musiikki ja oppiminen, vamuka KX00DX23-3005 |
AS411
Monitoimitila Metropolia
|
To 06.02.2025 klo 09:00 - 11:15 (2 t 15 min) |
Lapsi, musiikki ja oppiminen, vamuka KX00DX23-3005 |
AS411
Monitoimitila Metropolia
|
To 13.02.2025 klo 09:00 - 11:15 (2 t 15 min) |
Lapsi, musiikki ja oppiminen, vamuka KX00DX23-3005 |
AS411
Monitoimitila Metropolia
|
To 27.02.2025 klo 09:00 - 11:15 (2 t 15 min) |
Lapsi, musiikki ja oppiminen, vamuka KX00DX23-3005 |
AS411
Monitoimitila Metropolia
|
To 06.03.2025 klo 09:00 - 11:15 (2 t 15 min) |
Lapsi, musiikki ja oppiminen, vamuka KX00DX23-3005 |
AS411
Monitoimitila Metropolia
|
To 20.03.2025 klo 09:00 - 11:15 (2 t 15 min) |
Lapsi, musiikki ja oppiminen, vamuka KX00DX23-3005 |
AS411
Monitoimitila Metropolia
|
To 27.03.2025 klo 09:00 - 11:15 (2 t 15 min) |
Lapsi, musiikki ja oppiminen, vamuka KX00DX23-3005 |
AS411
Monitoimitila Metropolia
|
To 03.04.2025 klo 09:00 - 11:15 (2 t 15 min) |
Lapsi, musiikki ja oppiminen, vamuka KX00DX23-3005 |
AS411
Monitoimitila Metropolia
|
To 10.04.2025 klo 09:00 - 11:15 (2 t 15 min) |
Lapsi, musiikki ja oppiminen, vamuka KX00DX23-3005 |
AS411
Monitoimitila Metropolia
|
To 17.04.2025 klo 09:00 - 11:15 (2 t 15 min) |
Lapsi, musiikki ja oppiminen, vamuka KX00DX23-3005 |
AS411
Monitoimitila Metropolia
|
To 24.04.2025 klo 09:00 - 11:15 (2 t 15 min) |
Lapsi, musiikki ja oppiminen, vamuka KX00DX23-3005 |
AS411
Monitoimitila Metropolia
|
To 08.05.2025 klo 09:00 - 11:15 (2 t 15 min) |
Lapsi, musiikki ja oppiminen, vamuka KX00DX23-3005 |
AS411
Monitoimitila Metropolia
|
To 15.05.2025 klo 09:00 - 11:15 (2 t 15 min) |
Lapsi, musiikki ja oppiminen, vamuka KX00DX23-3005 |
AS411
Monitoimitila Metropolia
|
Tavoitteet
Opiskelija osaa erotella ja selittää ryhmässä tapahtuvaa toimintaa kokonaisvaltaisesti sekä oppimisen kytkeytymistä osaksi elämänkulkua. Opiskelija osaa käyttää kehityspsykologista tietoa opetuksen suunnittelun lähtökohtana ja tunnistaa luovuuteen, musiikkiin ja taiteeseen liittyviä merkityksiä oppimisen taustalla. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa musiikkitoimintaa lapsiryhmässä ja kykenee tunnistamaan erilaisia pedagogisen toiminnan vaihtoehtoja näissä tilanteissa. Hän pystyy reflektoimaan omaa kehittymistään pedagogina. Opiskelija osaa toimia vuorovaikutustilanteissa joustavasti ja ryhmän päämäärää tukien. Opiskelija kykenee aktiivisesti kehittämään omaa muusikkouttaan osana pedagogisia projekteja ja tehtäviä.
Sisältö
Musiikin oppiminen ja elämänkulku, opetuksen suunnittelu, oppijalähtöisyys, vuorovaikutus, opetustilanteiden harjoitteleminen, työelämäyhteistyö, muusikkous pedagogin työvälineenä, reflektointi yksin ja yhdessä.
Aika ja paikka
Opetus vamukan 1. vuoden keväällä kaikissa opintojaksoissa (Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, 5 op, Lapsi, musiikki ja oppiminen, 5 op ja Luovuus ja hyvinvointi, 5 op) tapahtuu maanantaisin klo 9.15-11.30, torstaisin klo 9.00-11.15 ja perjantaisin klo 9.00-11.15 luokissa AS102 ja AS411. Lukuvuosi alkaa kaikkien yhteisellä Megapäivällä. Lisätietoja vamukalukkarista.
Oppimateriaalit
Opettajan ohjeistuksen mukaan; myös opettajan antama materiaali. Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan tammikuussa 2025.
Opetusmenetelmät
Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Työpaja
Ryhmäohjaus
Opintokäynti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan tammikuussa 2025.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Pedagogiset sovellukset sovitaan vuosikurssivastuu-opettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2 (5 op), Lapsi, musiikki ja oppiminen (5 op) sekä Luovuus ja hyvinvointi (5 op) opintojaksot muodostavat vamukan 1. vuoden kevään kokonaisuuden, yhteensä 15 op, josta on kontaktiopetusta n. 135 tuntia ja oman työn osuus n. 270 tuntia.
Lisätietoja opiskelijoille
Opetus 1. vsk vamuka-aikoina ma ja pe (myös satunnaisesti to, lukkari-lakanan mukaan).
Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa suunnitella musiikkitoimintaa ottaen huomioon erilaisten ryhmien tilanteita ja tarpeita. Hän osaa reflektoida omaa oppimistaan sekä kokemiaan ja näkemiään opetustilanteita. Opiskelija osaa toimia työryhmän aktiivisena jäsenenä ja antaa rakentavaa palautetta muiden ryhmän jäsenten tuotoksista myös työelämäkonteksteissa tapahtuvissa projekteissa ja itselleen uusissa ympäristöissä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Portfolio
Essee
Esitietovaatimukset
Opiskelija kykenee erottelemaan musiikillisessa vuorovaikutuksessa ja oppimistilanteessa vaikuttavia tekijöitä sekä selittämään niiden merkitystä näkemissään oppimisympäristöissä. Hän osaa suunnitella lyhyitä opetustuokioita hyödyntäen musiikkikasvatuksen työtapoja yksin ja yhdessä. Opiskelija osaa tunnistaa ja selittää kokonaisvaltaisen ja elämyksellisen oppimisprosessin merkityksiä ja tapahtumia musiikillisessa vuorovaikutuksessa. Opiskelija osaa reflektoida omia kokemuksiaan osana musiikillista toimintaa ja hyödyntää tätä pedagogisessa kehittymisessään.