Sosionomin työ ja toimintaympäristöt (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EO97-3016
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 06.05.2024 - 15.10.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 11.11.2024 - 17.12.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 45
- Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Leena Korhonen
- Päivi Eskelinen-Roos
- Ryhmät
-
SXH24S2VASosiaalialan tutkinto-ohjelma, Sosionomi (varhaiskasvatus), monimuoto
- Opintojakso
- SX00EO97
Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 14 t 45 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 11.11.2024 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Sosionomin työ ja toimintaympäristöt SX00EO97-3016 |
MPA4015
Luentosali
|
Ti 12.11.2024 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Sosionomin työ ja toimintaympäristöt SX00EO97-3016 |
MPA2022
Visuaalinen kulttuurikasvatus ja kuvataide
|
Ma 25.11.2024 klo 13:15 - 16:00 (2 t 45 min) |
Sosionomin työ ja toimintaympäristöt SX00EO97-3016 |
MPA4015
Luentosali
|
Ma 09.12.2024 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Sosionomin työ ja toimintaympäristöt SX00EO97-3016 |
MPA4015
Luentosali
|
Ti 10.12.2024 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Sosionomin työ ja toimintaympäristöt SX00EO97-3016 |
MPA4015
Luentosali
|
Tavoitteet
Opiskelija tuntee sosiaalialan erilaisia toimintaympäristöjä sekä erilaisia sosiaalialan työorientaatioita. Hän ymmärtää asiakastyön prosessinomaisuuden ja tunnistaa asiakasprosessin vaiheet. Opiskelija tuntee reflektion käsitteen ja ymmärtää sen merkityksen. Hän vahvistuu tiimityöskentelyn taidoissa ja ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen.
Sisältö
Sosionomin työn eri toimintaympäristöt. Ennaltaehkäisevän työn ja varhaisen tuen käytännöt, sosiaalinen kuntoutus, rakenteellinen työ. Asiakkaan toimijuus ja osallisuus sosiaalipedagogisessa työotteessa. Sosiaalihuollon asiakkaan asema ja oikeudet. Reflektio ja sen merkitys sosionomin työssä. Tiimityön periaatteet ja moniammatillinen yhteistyö sosiaalialalla.
Työmuodot
Aktivoivat luennot, osallistavat/ toiminnalliset menetelmät, tuntitehtävät/ryhmätehtävät.
Aika ja paikka
Myllypuron kampus
Tarkemmat tiedot kohdassa lisätietoja opiskelijoille.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Raatikainen E., Rahikka A., Saarnio T. ja Vepsä P. 2019. Ammattina sosionomi. SANOMA Pro OY. Helsinki
Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson orientaatiossa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Vierailijat
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Yksilötentti
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135h
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on tarkoitettu SXH24S2 opiskelijoille.
Opettaja Päivi Eskelinen-Roos
Lähiopetus, edellyttää läsnäoloa
11.11 9-12
12.11 9-12
25.11 13-16
9.12 9-12
10.12 13-16
17.12 Moodle-tentti (2 tuntia)
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista.
Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan (Päivi Eskelinen-Roos)
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojakson toteutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen läsnäolo, oppimistehtävät, yksilötentti
Arviointi:
Arviointikriteerit, ks. opetussuunnitelman liite
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.