Pelifysiikka (5 op)
Toteutuksen tunnus: TX00EW60-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2024 - 14.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
17.03.2025 - 11.05.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) ICT ja tuotantotalous
- Toimipiste
- Karaportti 2
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 0 - 35
- Koulutus
- Degree Programme in Information Technology
Toteutuksella on 15 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 45 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 17.03.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Game Physics TX00EW60-3002 |
KME761
Oppimistila
|
Ke 19.03.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Game Physics TX00EW60-3002 |
KMD758
Oppimistila
|
Ma 24.03.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Game Physics TX00EW60-3002 |
KME761
Oppimistila
|
Ke 26.03.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Game Physics TX00EW60-3002 |
KMD758
Oppimistila
|
Ma 31.03.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Game Physics TX00EW60-3002 |
KME761
Oppimistila
|
Ke 02.04.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Game Physics TX00EW60-3002 |
KMD758
Oppimistila
|
Ma 07.04.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Game Physics TX00EW60-3002 |
KME761
Oppimistila
|
Ti 08.04.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Game Physics TX00EW60-3002 |
KMD758
Oppimistila
|
Ma 14.04.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Game Physics TX00EW60-3002 |
KME761
Oppimistila
|
Ke 16.04.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Game Physics TX00EW60-3002 |
KMD758
Oppimistila
|
Ke 23.04.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Game Physics TX00EW60-3002 |
KMD758
Oppimistila
|
Ma 28.04.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Game Physics TX00EW60-3002 |
KME761
Oppimistila
|
Ke 30.04.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Game Physics TX00EW60-3002 |
KMD758
Oppimistila
|
Ma 05.05.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Game Physics TX00EW60-3002 |
KME761
Oppimistila
|
Ke 07.05.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Game Physics TX00EW60-3002 |
KMD550
Oppimistila
|
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on laajentaa ensimmäisen vuoden opintoteemojen fysiikan sisältöjä siten, että opiskelija
- ymmärtää fysiikan merkityksen peliohjelmoinnille olennaisen realistisen liikkeen kuvaamisen kannalta
- tuntee peliohjelmoinnissa käytettyjen yleisimpien fysiikkamoottorien hyödyntämän käsitteistön ja niiden taustalla olevat lainalaisuudet
- osaa itse mallintaa kappaleiden liikeratoja ja törmäyksiä fysiikan lakien avulla
- osaa realistisesti arvioida fysiikkalaskennan edellyttämää muisti- ja suorituskykyresurssien tarvetta
Sisältö
- erilaiset voimatyypit ja niiden mallintaminen
- partikkelien liike voimakentässä
- törmäysten käsittely
- pyörimisliikkeen peruskäsitteistö
- jäykän kappaleen dynamiikka
- liikeratojen ja erilaisten animaatioiden numeerinen laskenta
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee aihepiirin keskeisimmät käsitteet ja liikelait, ja osaa hyödyntää niitä yksinkertaisten liiketilanteiden analysoinnissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija kykenee yhdistelemään eri asiakokonaisuuksista omaksumaan tietoja, ja pystyy tältä pohjalta toteuttamaan myös vaativampia liikeanimaatioita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa opintojakson sisältöjen perusteellisen hallinnan lisäksi myös kykyä ja motivaatiota hyödyntää tietojaan osaamisensa itsenäiseen kehittämiseen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija tuntee aihepiirin keskeisimmät käsitteet ja liikelait, ja osaa hyödyntää niitä yksinkertaisten liiketilanteiden analysoinnissa.
Esitietovaatimukset
Ensimmäisen vuoden opinnot (Orientaatio tieto- ja viestintätekniikkaan) tai vastaavat tiedot.