Siirry suoraan sisältöön

Pelifysiikka (5 op)

Toteutuksen tunnus: TX00EW60-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 14.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
17.03.2025 - 11.05.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) ICT ja tuotantotalous
Toimipiste
Karaportti 2
Opetuskielet
englanti
Paikat
0 - 35
Koulutus
Degree Programme in Information Technology
Opettajat
Juha Kopu
Ryhmät
ICT23-G
Game Development
tivivaihto_k25
Tivi-vaihto, kevät 2025
Opintojakso
TX00EW60

Toteutuksella on 15 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 45 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 17.03.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Game Physics TX00EW60-3002
KME761 Oppimistila
Ke 19.03.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Game Physics TX00EW60-3002
KMD758 Oppimistila
Ma 24.03.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Game Physics TX00EW60-3002
KME761 Oppimistila
Ke 26.03.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Game Physics TX00EW60-3002
KMD758 Oppimistila
Ma 31.03.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Game Physics TX00EW60-3002
KME761 Oppimistila
Ke 02.04.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Game Physics TX00EW60-3002
KMD758 Oppimistila
Ma 07.04.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Game Physics TX00EW60-3002
KME761 Oppimistila
Ti 08.04.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Game Physics TX00EW60-3002
KMD758 Oppimistila
Ma 14.04.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Game Physics TX00EW60-3002
KME761 Oppimistila
Ke 16.04.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Game Physics TX00EW60-3002
KMD758 Oppimistila
Ke 23.04.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Game Physics TX00EW60-3002
KMD758 Oppimistila
Ma 28.04.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Game Physics TX00EW60-3002
KME761 Oppimistila
Ke 30.04.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Game Physics TX00EW60-3002
KMD758 Oppimistila
Ma 05.05.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Game Physics TX00EW60-3002
KME761 Oppimistila
Ke 07.05.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Game Physics TX00EW60-3002
KMD550 Oppimistila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opintojakson tavoitteena on laajentaa ensimmäisen vuoden opintoteemojen fysiikan sisältöjä siten, että opiskelija

- ymmärtää fysiikan merkityksen peliohjelmoinnille olennaisen realistisen liikkeen kuvaamisen kannalta
- tuntee peliohjelmoinnissa käytettyjen yleisimpien fysiikkamoottorien hyödyntämän käsitteistön ja niiden taustalla olevat lainalaisuudet
- osaa itse mallintaa kappaleiden liikeratoja ja törmäyksiä fysiikan lakien avulla
- osaa realistisesti arvioida fysiikkalaskennan edellyttämää muisti- ja suorituskykyresurssien tarvetta

Sisältö

- erilaiset voimatyypit ja niiden mallintaminen
- partikkelien liike voimakentässä
- törmäysten käsittely
- pyörimisliikkeen peruskäsitteistö
- jäykän kappaleen dynamiikka
- liikeratojen ja erilaisten animaatioiden numeerinen laskenta

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee aihepiirin keskeisimmät käsitteet ja liikelait, ja osaa hyödyntää niitä yksinkertaisten liiketilanteiden analysoinnissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kykenee yhdistelemään eri asiakokonaisuuksista omaksumaan tietoja, ja pystyy tältä pohjalta toteuttamaan myös vaativampia liikeanimaatioita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa opintojakson sisältöjen perusteellisen hallinnan lisäksi myös kykyä ja motivaatiota hyödyntää tietojaan osaamisensa itsenäiseen kehittämiseen.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tuntee aihepiirin keskeisimmät käsitteet ja liikelait, ja osaa hyödyntää niitä yksinkertaisten liiketilanteiden analysoinnissa.

Esitietovaatimukset

Ensimmäisen vuoden opinnot (Orientaatio tieto- ja viestintätekniikkaan) tai vastaavat tiedot.

Siirry alkuun