Siirry suoraan sisältöön

Ikääntyneiden ihmisten toimintaympäristöjen kehittäminen kumppanuudessa (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EQ58-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 10.12.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
08.01.2024 - 28.04.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Vanhustyön tutkinto-ohjelma
Opettajat
Marianne Roivas
Satu Vahaluoto
Anna Puustelli-Pitkänen
Vastuuopettaja
Satu Vahaluoto
Ryhmät
SXC21S2
Vanhustyön tutkinto-ohjelma monimuoto
Opintojakso
SX00EQ58

Toteutuksella on 2 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 10 t 30 min.

Aika Aihe Tila
To 25.01.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Ikääntyneiden ihmisten toimintaympäristöjen kehittäminen kumppanuudessa SX00EQ58-3002
MPA6009 Oppimistila
Ke 17.04.2024 klo 09:00 - 12:30
(3 t 30 min)
Ikääntyneiden ihmisten toimintaympäristöjen kehittäminen kumppanuudessa SX00EQ58-3002
MPA6012 Oppimistila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa arvioida, miten ympäristö vaikuttaa ikäihmisen mielekkään ja yksilöllisen toiminnan mahdollisuuksiin
- osaa selittää hankkeiden merkityksen ja mahdollisuudet ikäihmisten toimintaympäristöjen kehittämisessä
- löytää ratkaisuja digitaalisen osallisuuden edistämiseksi toiminta-, elin- ja asuinympäristöissä
- tunnistaa omat mahdollisuutensa edistää ikäihmisten asemaa ja osallistua ikäihmisiä koskevaan arvokeskusteluun
- osaa hyödyntää erilaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja

Sisältö

- iäkäs ihminen toimijana erilaisissa toimintaympäristöissä
- vanhustyön kehittäminen ja hanketoiminta
- käyttäjälähtöinen toimintaympäristöjen kehittäminen
- yhteiskunnallisen vaikuttamisen keskeiset keinot ja menetelmät, kuten mediaosaaminen ja viestintä

Aika ja paikka

Opintojakson aloitus 25.1. klo 9.00-16.00
Opintojakson päätös 17.4. klo 9.00-16.00

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan opintojakson alussa Moodlessa.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus
Oppimistehtävä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 tuntia

Sisällön jaksotus

3. ja 4. periodi

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso sisältää
1 op viestintä ja mediaosaaminen
4 op toimintaympäristöjen kehittäminen ja hanketoiminta

Opintojakson oppimistehtävä edellyttää soveltuvien lähteiden käyttöä.
Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan.
Opintojakson osasuoritukset (esim. kirjalliset tehtävät ja verkkokeskustelut) arvioidaan ja vaikuttavat kokonaisarvosanaan.
Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttaa arviointiin.
Opintojaksolla ei ole käytössä poissaolon korvaavaa tehtävää.



Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.

Metropolian tietosuojaseloste

https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät


Tyydyttävä (1-2)

osaa selittää, miten ympäristö vaikuttaa ikäihmisen yksilöllisen mielekkään toiminnan mahdollisuuksiin

tunnistaa hankkeiden merkityksen toimintaympäristöjen kehittämisessä

tunnistaa erilaisia ratkaisuja digitaalisen osallisuuden edistämiseksi

tunnistaa omat mahdollisuutensa edistää ikäihmisten asemaa ja osallistua ikäihmisiä koskevaan arvokeskusteluun

tunnistaa erilaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja



Hyvä (3-4)

osaa arvioida, miten ympäristö vaikuttaa ikäihmisen yksilöllisen mielekkään toiminnan mahdollisuuksiin

osaa perustella hankkeiden merkitystä toimintaympäristöjen kehittämisessä

löytää ratkaisuja digitaalisen osallisuuden edistämiseksi

osaa perustella keinoja edistää ikäihmisten asemaa ja osallistua ikäihmisiä koskevaan arvokeskusteluun

osaa määritellä erilaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja



Kiitettävä (5)

osaa analysoida, miten ympäristö vaikuttaa ikäihmisen yksilöllisen mielekkään toiminnan mahdollisuuksiin

osaa arvioida hankkeiden merkitystä toimintaympäristöjen kehittämisessä

osaa vertailla erilaisia ratkaisuja digitaalisen osallisuuden edistämiseksi

osaa kriittisesti analysoida keinoja edistää ikäihmisten asemaa ja osallistua ikäihmisiä koskevaan arvokeskusteluun

osaa hyödyntää erilaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja

Siirry alkuun