Siirry suoraan sisältöön

Monialainen innovaatiopedagogiikka – ammattikorkeakoulun opettajan täydennyskoulutus (10 op)

Toteutuksen tunnus: K000EX14-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 07.03.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
13.03.2023 - 29.05.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Hämeentie 135 D
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 10
Opettajat
Laura-Maija Hero
Vastuuopettaja
Leena Björkqvist
Opintojakso
K000EX14
Toteutukselle K000EX14-3003 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opintokokonaisuuden suoritettuaan opettaja ymmärtää monialaisen innovaatiopedagogiikan tavoitteen Metropoliassa ja opetussuunnitelman ohjeena toteutukselle. Opettaja osaa soveltaa innovaatiopedagogiikan teoriaa ja käytäntöjä ohjauksen suunnittelussa. Hän ymmärtää monialaisuuden mahdollisuudet ja haasteet sekä monialaisten tiimien ohjauksen hyvät käytännöt. Hän osaa rakentaa työelämäyhteistyötä ja soveltaa innovoinnin työvälineitä ohjauksessa. Hän ymmärtää innovaatioprosessien vaiheita ja osaa organisoida esittelytilaisuuksia. Opettaja ymmärtää innovaatiokompetenssin määritelmiä, innovaatioprosessien vaiheita ja vaiheistettua oppimista ja monialaisia toimintajärjestelmiä. Hän osaa fasilitoida itse-, vertais- ja vaikutusarviointia ja auttaa työelämäkumppania arvioinnissa.

Sisältö

- Johdatus monialaiseen innovaatiopedagogiikkaan: Teoria ja käytännöt Metropoliassa
- Työelämäyhteistyö, avoimet haasteet ja opettajan rooli
- Innovaatioprosessit ja vaiheistettu oppiminen
- Innovaatiokompetenssi
- Monialaisuuden hyödyt ja monialaisten tiimien ohjaus
- Innovoinnin työkalut eri vaiheisiin
- Monialaisen innovaatioprojektin ohjaaminen käytännössä (työssäoppimisjakso)
- Arvioinnin työkalut itse-, vertais- ja vaikutusarviointiin

Esitietovaatimukset

Metropoliassa lehtorina vähintään kaksi lukukautta. Maisteritasoinen tutkinto. Opettajan pedagogiset opinnot suoritettu.

Työmuodot

Verkko-oppimisalusta Moodlessa, etäluentoja, tehtäviä, monialaista yhteistyötä, työssäoppimista.

Moodle: https://moodle.metropolia.fi/course/view.php?id=3990§ion=9#tabs-tree-start

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on opettajille vapaaehtoinen. Opintojakso on suunniteltu opettajan työn ohella suoritettavaksi ammattitaitoa ylläpitäväksi täydennyskoulutukseksi. Oman esimiehen kanssa voidaan sopia täydennyskouluttautumisesta samoin kuin muustakin opettajan ammattitaidon kehittämisestä todetun tarpeen mukaan (esim. jokaisen Metropolian opettajan työajassa on itsensä kehittämisen resurssi). Osallistuvalle opettajalle varataan vähintään työaikaresurssi Monialainen innovaatioprojekti 10 op -opintojakson ohjaajana joko pariopetukseen tai yksin (vastaa kurssin työssäoppimisjaksoa). Tästä on ennakkoon sovittava oman esimiehen kanssa.

Sisällön jaksotus

16.1.2023 klo 14-16 Johdatus monialaiseen innovaatiopedagogiikkaan: Teoriaa perustuen tutkimuksiin ja käytännöt Metropoliassa. Ideointi ja konseptointi. Opeparien ja -tiimien muodostaminen: Tehkää innovaatio!
23.1.2023 klo 14-16 Työelämäyhteistyö, avoimet haasteet ja opettajan rooli, innovaatioprosessit ja vaiheistettu oppiminen. Leijonanluola -menetelmä, asiakkaan ja tuomariston työ, valmentava arviointi.
30.1.2023 klo 14-16 30 Innovaatiokompetenssi ja sen arvioinnin metodit, monialaisuuden hyödyt ja monialaisten tiimien ohjaus.
6.2.2023 klo 14-16. Leijonanluola. Tiimien valmennus. Kohti protoja ja testausta. Kuukauden kehitystyö alkaa.
13.2 Tiimien omaa työtä
20.2 Tiimien omaa työtä
27.2 Tiimien omaa työtä
6.3.2023 klo 14-16 Tiimien valmennus. Implementoinnin suunnittelu, yrittäjyyden koeponnistaminen. Tiimien valmennus.
13.3.2023 klo 14-16 Lukupiiri, opetiimien tuotteiden ja palvelujen, toimintamallien esittelyt. Vertaisarviointi, yhteiskunnallisten vaikutusten selvittäminen, asiakasyhteistyön jatkuminen ja innovaatiotoiminnan tutkimus.

Lisäksi tiimien omaa innovaatiotyötä tiimin sopimina aikoina.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ymmärtää monialaisen innovaatiopedagogiikan tavoitteen Metropoliassa ja opetussuunnitelman ohjeena toteutukselle. Osaa soveltaa innovaatiopedagogiikan teoriaa ja käytäntöjä ohjauksen suunnittelussa. Ymmärtää monialaisuuden mahdollisuudet ja haasteet sekä monialaisten tiimien ohjauksen hyvät käytännöt. Osaa rakentaa työelämäyhteistyötä ja soveltaa innovoinnin työvälineitä ohjauksessa. Ymmärtää innovaatioprosessien vaiheita ja osaa organisoida esittelytilaisuuksia. Ymmärtää innovaatiokompetenssin määritelmiä, innovaatioprosessien vaiheita ja vaiheistettua oppimista ja monialaisia toimintajärjestelmiä. Osaa fasilitoida itse-, vertais- ja vaikutusarviointia ja auttaa työelämäkumppania arvioinnissa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Opettaja ymmärtää monialaisen innovaatiopedagogiikan tavoitteen Metropoliassa ja opetussuunnitelman ohjeena toteutukselle. Hän osaa soveltaa innovaatiopedagogiikan teoriaa ja käytäntöjä ohjauksen suunnittelussa. Opettaja ymmärtää monialaisuuden mahdollisuudet ja haasteet sekä monialaisten tiimien ohjauksen hyvät käytännöt. Opettaja osaa rakentaa työelämäyhteistyötä ja soveltaa innovoinnin työvälineitä ohjauksessa. Hän ymmärtää innovaatioprosessien vaiheita ja osaa organisoida esittelytilaisuuksia. Hän ymmärtää innovaatiokompetenssin määritelmiä, innovaatioprosessien vaiheita ja vaiheistettua oppimista ja monialaisia toimintajärjestelmiä. Opettaja osaa fasilitoida itse-, vertais- ja vaikutusarviointia ja auttaa työelämäkumppania arvioinnissa.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Opettaja ymmärtää monialaisen innovaatiopedagogiikan tavoitteen Metropoliassa ja opetussuunnitelman ohjeena toteutukselle. Hän osaa soveltaa innovaatiopedagogiikan teoriaa ja käytäntöjä ohjauksen suunnittelussa. Opettaja ymmärtää monialaisuuden mahdollisuudet ja haasteet sekä monialaisten tiimien ohjauksen hyvät käytännöt. Opettaja osaa rakentaa työelämäyhteistyötä ja soveltaa innovoinnin työvälineitä ohjauksessa. Hän ymmärtää innovaatioprosessien vaiheita ja osaa organisoida esittelytilaisuuksia. Hän ymmärtää innovaatiokompetenssin määritelmiä, innovaatioprosessien vaiheita ja vaiheistettua oppimista ja monialaisia toimintajärjestelmiä. Opettaja osaa fasilitoida itse-, vertais- ja vaikutusarviointia ja auttaa työelämäkumppania arvioinnissa.

Siirry alkuun