Siirry suoraan sisältöön

Pelisovellusten taustajärjestelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: TX00CG90-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 20.08.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
21.08.2023 - 15.10.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) ICT ja tuotantotalous
Toimipiste
Karaportti 2
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
Tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Antti Laiho
Ryhmät
TVT21-PE
Pelisovellukset
Opintojakso
TX00CG90

Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 49 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 21.08.2023 klo 09:00 - 15:30
(6 t 30 min)
Pelisovellusten taustajärjestelmät TX00CG90-3009
Online
Ti 22.08.2023 klo 09:00 - 15:30
(6 t 30 min)
Pelisovellusten taustajärjestelmät TX00CG90-3009
Online. Katso päivä videolta.
Ke 23.08.2023 klo 10:30 - 15:30
(5 t 0 min)
Pelisovellusten taustajärjestelmät TX00CG90-3009
Online
Pe 25.08.2023 klo 09:00 - 15:30
(6 t 30 min)
Pelisovellusten taustajärjestelmät TX00CG90-3009
Online
Ma 28.08.2023 klo 09:00 - 12:30
(3 t 30 min)
Pelisovellusten taustajärjestelmät TX00CG90-3009
Online
Ti 29.08.2023 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Pelisovellusten taustajärjestelmät TX00CG90-3009
Online
Pe 01.09.2023 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Osallistuminen Games Helsinki -tapahtumaan
Pe 15.09.2023 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Pelisovellusten taustajärjestelmät TX00CG90-3009
Online
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
-Osaa määritellä ja rakentaa pelien taustajärjestelmiä.
- Osaa työskennellä vakaiden ja turvallisten teknologioiden kanssa, joilla tehdään pelien taustajärjestelmiä.
- Osaa rakentaa REST-arkkitehtuuriin pohjautuvan web servicen pelille.
- Osaa luoda NoSQL-tietokannan ja osaa käyttää MongoDB-tietokantaa skaalautuvien pelien tiedon säilömiseen ja hakemiseen
- Osaa laajentaa Photon Serveriä omalla web servicellä ja omilla plugineilla

Sisältö

Opintojaksolla käydään läpi pelien taustajärjestelmien rakentamiseen olennaisesti liittyviä asioita kuten periaatteet skaalautuvien ja vakaiden järjestelmien rakentamiseen, pilvipalveluiden hyödyntäminen, asiaan liittyvä tietoturva sekä erilaisia esimerkkitapauksia tyypillisistä pelien taustajärjestelmien arkkitehtuuriratkaisuista. Opintojaksolla luodaan myös katsaus NoSQL-tietokantoihin ja käydään tarkemmin läpi MongoDB-tietokannan käyttöä. Opintojakson aikana rakennetaan peliä varten REST-arkkitehtuuria käyttävä web service, joka tallentaa ja hakee tietoa MongoDB-tietokannasta sekä toimii laajennuksena Photon Serverille.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

- Opiskelija ymmärtää perusteet pelien taustajärjestelmien rakentamisesta
- Opiskelija on ollut läsnä ja osallistunut aktiivisesti luennoilla

Arviointikriteerit, hyvä (3)

- Opiskelijalla on hyvät tiedot pelien taustajärjestelmien rakentamisesta ja osaa ratkaista käytännön ongelmia tietoja hyväksi käyttäen
- Opiskelija on ratkaissut riittävän määrän perustason tehtäviä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- Opiskelija on omaksunut kiitettävän hyvin opintojaksolla käydyt asiat
- Opiskelija on osoittanut että pystyy ratkaisemaan haastavia tehtäviä opintojaksolla opittuja taitoja ja työkaluja hyödyntäen

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

- Opiskelija ymmärtää perusteet pelien taustajärjestelmien rakentamisesta
- Opiskelija on ollut läsnä ja osallistunut aktiivisesti luennoilla

Esitietovaatimukset

Tietokannat ja pelipalvelimet, tietorakenteet ja algoritmit, ohjelmistoarkkitehtuurit ja -mallit

Siirry alkuun