Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämistoiminta toimintaterapiassa (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EP79-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
14.08.2023 - 31.12.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettajat
Annariika Anundi
Marianne Roivas
Vastuuopettaja
Annariika Anundi
Ryhmät
SXI22K2
Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Opintojakso
SX00EP79

Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 13 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 14.08.2023 klo 13:00 - 14:30
(1 t 30 min)
ETÄ Tutkimus- ja kehittämistoiminta toimintaterapiassa SX00EP79-3001
Ti 15.08.2023 klo 12:00 - 15:15
(3 t 15 min)
ETÄOPETUS Tutkimus- ja kehittämistoiminta toimintaterapiassa SX00EP79-3001, Zoom https://metropolia.zoom.us/j/9060778907
To 31.08.2023 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Tutkimus- ja kehittämistoiminta toimintaterapiassa SX00EP79-3001
MPA5020 Oppimistila
To 19.10.2023 klo 09:30 - 11:00
(1 t 30 min)
ETÄOPETUS Tutkimus- ja kehittämistoiminta toimintaterapiassa SX00EP79-3001, Zoom https://metropolia.zoom.us/j/9060778907
Ti 24.10.2023 klo 12:00 - 15:45
(3 t 45 min)
ITSENÄINEN TYÖSKENTELY Tutkimus- ja kehittämistoiminta toimintaterapiassa SX00EP79-3001
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija hyödyntää toimintaterapian teoriaa, tutkimustietoa ja keinoja TKI-toiminnan suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Opiskelija tunnistaa toimintaterapian näkökulmasta ajankohtaisia tutkimus- ja kehittämistarpeita Suomessa ja valitsee tutkimus- ja kehittämiskohteen. Opiskelija perustelee tutkimukseen ja kehittämiseen liittyviä valintoja. Opiskelija tietää tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheet ja soveltaa niitä opinnäytetyöprosessiin. Opiskelija nimeää keskeisiä hankkeiden ja tutkimusten rahoituskanavia Suomessa ja laatii rahoittajan vaatimusten mukaisen hankeidean tiimityönä. Opiskelija viestii asiantuntijana erilaisissa tutkimus- ja kehittämistehtävissä ja -ympäristöissä.

Sisältö

- Tutkimusstrategiat, -asetelmat ja -prosessit TKI-toiminnassa ja opinnäytetyössä
- Tutkimus- ja kehittämisympäristön analyysimenetelmät
- Monialainen yhteistoiminta ja verkostoyhteistyö
- TKI-toiminnan rahoituskanavat sosiaali- ja terveysalalla
- Tieteellisen kirjoittamisen perusteet
- Viestintä tutkimus- ja kehittämistehtävissä sekä projekteissa

Esitietovaatimukset

Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavilta opintojaksoilta: Asiantuntijaviestintä suomeksi ja englanniksi, Terapeuttisen toiminnan perusteet, Ympäristötekijöiden vaikutus toiminnallisuuteen1, Minä toimintaterapeuttina, Toiminnallisuuden arviointi 2, Toiminnallisuuden mahdollistaminen 1

Työmuodot

3 op Näyttöön perustuva terveydenhuolto (opettaja Annariika Anundi)
2 op Tutkimusviestintä (opettaja Marianne Roivas)

Aktivoiva luennot, itsenäinen opiskelu, oppimistehtävät, ryhmä-ja parikeskustelut.

Aika ja paikka

Lähi- ja etäopetuksen toteutustapa on merkitty lukujärjestykseen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ilmoitetaan tarkemmin opintojakson aikana. Materiaali lisätään työtilaan.

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

Poissaoloihin ja korvattaviin opetuspäiviin liittyen tarkemmat tiedot opintojakson orientaatioissa: Annariika osuus (etä) 14.8 klo 13-14.30 ja Mariannen osuus 15.8. (etä). 12-15.15. Orientaatioon osallistumisella vahvistetaan opintojaksolle osallistuminen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson oppimistehtävät palautetaan orientaatiossa ilmoitetun aikataulun mukaisesti. Hyväksyttyä oppimistehtävää ei voi uusia, eikä korottaa.

Sisällön jaksotus

Poissaoloihin ja korvattaviin opetuspäiviin liittyen tarkemmat tiedot opintojakson orientaatioissa: Annariika osuus (etä) 14.8 klo 13-14.30 ja Mariannen osuus 15.8. (etä). 12-15.15.
Opettajan johdolla toteutuva opetus on merkitty lukujärjestykseen.
Ryhmätyöskentely toteutuu lähiopetusajan ulkopuolella.

Lisätietoja opiskelijoille

Poissaoloihin ja korvattaviin opetuspäiviin liittyen tarkemmat tiedot opintojakson orientaatioissa: Annariika osuus (etä) 14.8 klo 13-14.30 ja Mariannen osuus 15.8. (etä) 12-15.15.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät (0-5). Annariikan osuus NPT: tiivistystehtävä ryhmässä (esitys 31.8 kampuksella, palautus 31.8) ja oppimispäiväkirja itsenäisesti (palautus 3.9.23). Marianne osuus: blogikirjoitus.
Tehtävänannot arviointikriteereineen käydään läpi opintojakson alussa.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa perustella toimintaansa,
- toimii ammatillisesti työyhteisössä ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja ottaa huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään ammattilaisena.

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoperustaa sujuvasti ja monipuolisesti,
- yhdistää uusia oppimissisältöjä osaksi alan laajempia ilmiöitä,
- arvioi valitsemiaan lähteitä ja niiden käytettävyyttä sekä
- perustelee valintojaan aiemman tiedon avulla.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa vastuullisesti,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- ratkaisee erilaisia ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- perustelee esittämiään näkökulmia, arvioi toimintaansa ja toimintansa seurauksia ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa arvioida toimintaansa kriittisesti,
- osaa organisoida monenlaisten ryhmien toimintaa ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja huomioi turvallisuuden sekä
- kehittää itseään ammattilaisena ja tunnistaa työyhteisön kehittämistarpeita.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Hyväksytty/

Opiskelija:
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.

Hylätty/

Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei käytä alan käsitteitä tarkoituksenmukaisesti.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeistusten ja ohjauksen mukaisesti,
- ei reflektoi omaa toimintaansa.
- ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita tai suhtautuu niihin välinpitämättömästi,
- ei kykene toimimaan ryhmässä rakentavasti eikä kehitä ammatillisia taitojaan.

Siirry alkuun