Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämistoiminta toimintaterapiassa (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EP79-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
14.08.2023 - 31.12.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettajat
Annariika Anundi
Marianne Roivas
Vastuuopettaja
Annariika Anundi
Ryhmät
SXI22K2
Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Opintojakso
SX00EP79

Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 13 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 14.08.2023 klo 13:00 - 14:30
(1 t 30 min)
ETÄ Tutkimus- ja kehittämistoiminta toimintaterapiassa SX00EP79-3001
Ti 15.08.2023 klo 12:00 - 15:15
(3 t 15 min)
ETÄOPETUS Tutkimus- ja kehittämistoiminta toimintaterapiassa SX00EP79-3001, Zoom https://metropolia.zoom.us/j/9060778907
To 31.08.2023 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Tutkimus- ja kehittämistoiminta toimintaterapiassa SX00EP79-3001
MPA5020 Oppimistila
To 19.10.2023 klo 09:30 - 11:00
(1 t 30 min)
ETÄOPETUS Tutkimus- ja kehittämistoiminta toimintaterapiassa SX00EP79-3001, Zoom https://metropolia.zoom.us/j/9060778907
Ti 24.10.2023 klo 12:00 - 15:45
(3 t 45 min)
ITSENÄINEN TYÖSKENTELY Tutkimus- ja kehittämistoiminta toimintaterapiassa SX00EP79-3001
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija hyödyntää toimintaterapian teoriaa, tutkimustietoa ja keinoja TKI-toiminnan suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Opiskelija tunnistaa toimintaterapian näkökulmasta ajankohtaisia tutkimus- ja kehittämistarpeita Suomessa ja valitsee tutkimus- ja kehittämiskohteen. Opiskelija perustelee tutkimukseen ja kehittämiseen liittyviä valintoja. Opiskelija tietää tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheet ja soveltaa niitä opinnäytetyöprosessiin. Opiskelija nimeää keskeisiä hankkeiden ja tutkimusten rahoituskanavia Suomessa ja laatii rahoittajan vaatimusten mukaisen hankeidean tiimityönä. Opiskelija viestii asiantuntijana erilaisissa tutkimus- ja kehittämistehtävissä ja -ympäristöissä.

Sisältö

- Tutkimusstrategiat, -asetelmat ja -prosessit TKI-toiminnassa ja opinnäytetyössä
- Tutkimus- ja kehittämisympäristön analyysimenetelmät
- Monialainen yhteistoiminta ja verkostoyhteistyö
- TKI-toiminnan rahoituskanavat sosiaali- ja terveysalalla
- Tieteellisen kirjoittamisen perusteet
- Viestintä tutkimus- ja kehittämistehtävissä sekä projekteissa

Aika ja paikka

Lähi- ja etäopetuksen toteutustapa on merkitty lukujärjestykseen.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan tarkemmin opintojakson aikana. Materiaali lisätään työtilaan.

Opetusmenetelmät

3 op Näyttöön perustuva terveydenhuolto (opettaja Annariika Anundi)
2 op Tutkimusviestintä (opettaja Marianne Roivas)

Aktivoiva luennot, itsenäinen opiskelu, oppimistehtävät, ryhmä-ja parikeskustelut.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson oppimistehtävät palautetaan orientaatiossa ilmoitetun aikataulun mukaisesti. Hyväksyttyä oppimistehtävää ei voi uusia, eikä korottaa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Poissaoloihin ja korvattaviin opetuspäiviin liittyen tarkemmat tiedot opintojakson orientaatioissa: Annariika osuus (etä) 14.8 klo 13-14.30 ja Mariannen osuus 15.8. (etä). 12-15.15. Orientaatioon osallistumisella vahvistetaan opintojaksolle osallistuminen.

Sisällön jaksotus

Poissaoloihin ja korvattaviin opetuspäiviin liittyen tarkemmat tiedot opintojakson orientaatioissa: Annariika osuus (etä) 14.8 klo 13-14.30 ja Mariannen osuus 15.8. (etä). 12-15.15.
Opettajan johdolla toteutuva opetus on merkitty lukujärjestykseen.
Ryhmätyöskentely toteutuu lähiopetusajan ulkopuolella.

Lisätietoja opiskelijoille

Poissaoloihin ja korvattaviin opetuspäiviin liittyen tarkemmat tiedot opintojakson orientaatioissa: Annariika osuus (etä) 14.8 klo 13-14.30 ja Mariannen osuus 15.8. (etä) 12-15.15.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa perustella toimintaansa,
- toimii ammatillisesti työyhteisössä ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja ottaa huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään ammattilaisena.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoperustaa sujuvasti ja monipuolisesti,
- yhdistää uusia oppimissisältöjä osaksi alan laajempia ilmiöitä,
- arvioi valitsemiaan lähteitä ja niiden käytettävyyttä sekä
- perustelee valintojaan aiemman tiedon avulla.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa vastuullisesti,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- ratkaisee erilaisia ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- perustelee esittämiään näkökulmia, arvioi toimintaansa ja toimintansa seurauksia ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa arvioida toimintaansa kriittisesti,
- osaa organisoida monenlaisten ryhmien toimintaa ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja huomioi turvallisuuden sekä
- kehittää itseään ammattilaisena ja tunnistaa työyhteisön kehittämistarpeita.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Hyväksytty/

Opiskelija:
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.

Hylätty/

Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei käytä alan käsitteitä tarkoituksenmukaisesti.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeistusten ja ohjauksen mukaisesti,
- ei reflektoi omaa toimintaansa.
- ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita tai suhtautuu niihin välinpitämättömästi,
- ei kykene toimimaan ryhmässä rakentavasti eikä kehitä ammatillisia taitojaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät (0-5). Annariikan osuus NPT: tiivistystehtävä ryhmässä (esitys 31.8 kampuksella, palautus 31.8) ja oppimispäiväkirja itsenäisesti (palautus 3.9.23). Marianne osuus: blogikirjoitus.
Tehtävänannot arviointikriteereineen käydään läpi opintojakson alussa.

Esitietovaatimukset

Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavilta opintojaksoilta: Asiantuntijaviestintä suomeksi ja englanniksi, Terapeuttisen toiminnan perusteet, Ympäristötekijöiden vaikutus toiminnallisuuteen1, Minä toimintaterapeuttina, Toiminnallisuuden arviointi 2, Toiminnallisuuden mahdollistaminen 1

Lisätiedot

Opintojakso sisältää Toimintaterapian tutkimus- ja kehittämistoiminnan opintoja 3 op ja tutkimusviestinnän opintoja 2 op.

Siirry alkuun