Tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EQ81-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.05.2022 - 15.05.2022
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 15.08.2022 - 31.12.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- englanti
- Koulutus
- Degree Programme in Social Services
- Opettajat
- Jyrki Konkka
- Vastuuopettaja
- Jyrki Konkka
- Ryhmät
-
SXG21S1Degree Programme in Social Services päivä
- Opintojakso
- SX00EQ81
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida työelämän ja palveluja käyttävien asiakkaiden kannalta tärkeitä tutkimus- ja kehittämistarpeita. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan yleiset lähtökohdat ja perusteet sekä kykenee soveltamaan niitä oman koulutusalansa työelämän kehittämisessä.
Opiskelija osaa hakea, arvioida ja perustella kriittisesti tutkimukseen perustuvaa oman alansa tietoa ja ammatillisia käytänteitä. Opiskelija hallitsee kriittisen ajattelun sekä käsitteen ja teorianmuodostuksen perusteet, ja hän ymmärtää tiedonkäsityksen merkityksen kehittämistoiminnassa.
Opiskelija perustaa toimintansa hyvään tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaan sekä ymmärtää tietosuojan merkityksen. Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelun perusteet sekä tutkimussuunnitelman sisällön, ja hän ymmärtää tutkimussuunnitelman tekemisen merkityksen.
Sisältö
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat, luonne ja prosessi. Tieto ja informaation haku. Kriittinen ajattelu ja perustelu. Käsitteen ja teorianmuodostuksen periaatteet. Tiedonkäsitys. Oman alan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tuotetun tiedon ja ammatillisten käytäntöjen arviointi. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikka ja tietosuoja.
Aika ja paikka
A preliminary plan (changes to the program will happen)
27.10.2022 am Orientation and Information Search (Library) Myllypuro
1.11.2022 pm Research process and knowledge
3.11.2022 am Critical thinking
8.11.2022 pm Social research and theory
10.11.2022 am Ethics and values
15.11.2022 am Planning a research
24.11.2022 am feedback
Possible exams
Oppimateriaalit
For the exam (if needed):
Lecture material
Alexandrova, Anna: A Philosophy for the Science of Well-Being: Chapters: Introduction; ch. 3 How to Build A Theory (skim); ch. 4 Can the Science of Well-Being Be Objective?; Appendix B
Browne, M. Neil & Keeley, Stuart M.: Asking the Right Questions
Cartwright, N. & Runhardt R.: Measurement, in (eds.) Cartwright & Montuschi: Philsophy of Social Science - a new introduction
Frascati Manual ch. 2: Identifying R&D (pdf)
TENK: Responsible Conduct
TENK: Ethical Principles for Human Sciences
Opetusmenetelmät
Contact teaching
Literature
Learning assignment
Self-directed learning
Learning assignment (+ possibly exam)
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Exam dates will be announced later.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mandatory participation is required. If a student cannot participate to a lecture, the student must attend to an exam covering the topic of corresponding lecture. In any case, whether participating to lectures or not, the learning assignment must be done.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135 hrs
Contact 24 h
Feedback 3 h
Self-directed learning and learning-assignment 108 h
Approximately 3,5 working week's work load / student
Lisätietoja opiskelijoille
Participation to the contact teaching is mandatory. In case of not being able to participate to contact teaching, a student must take an exam on the topic of missed contact teaching. The date of the exam will be announced later.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Active participation in the course and producing a learning assignement.