Siirry suoraan sisältöön

Iloa ja hyvinvointia ruoasta - lapsilähtöinen ruokakasvatus (5 op)

Toteutuksen tunnus: KO00EU70-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.05.2021 - 16.05.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
03.09.2021 - 15.10.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Degree Programme in Social Services
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
Toteutukselle KO00EU70-3001 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

- Opiskelija ymmärtää, mitä on varhaiskasvatuksen ruokakasvatus ja sen eri ulottuvuudet.
- Opiskelija ymmärtää suositeltavan ruokakasvatuksen periaatteet ja niiden merkityksen lapsen kokonaisvaltaiselle kasvulle, hyvinvoinnille, terveydelle ja suun terveydelle.
- Opiskelija ymmärtää ravitsemuksellisesti riittävän ja terveyttä edistävän ravitsemuksen perusperiaatteet.
- Opiskelija osaa toimia varhaiskasvatuksen ruokakasvatusta koskevan lainsäädännön ja siihen liittyvien määräysten ja suositusten mukaisesti.
- Opiskelija osaa soveltaa ruokakasvatuksen keskeistä sisältöä ja menetelmiä omassa toiminnassaan.
- Opiskelija osaa etsiä näyttöön perustuvaa tutkimustietoa valintojensa tueksi.
- Opiskelija osaa arvioida ruokakasvatusta ja kehittää siihen liittyvää toimintaa.

Sisältö

- Ruokakasvatus, sen tausta, tavoitteet ja periaatteet.
- Terveyttä ja iloa tuottavan ruokakasvatuksen vaikutukset ja seuraukset lapsen hyvinvoinnille ja terveydelle.
- Terveyttä ja iloa tuottava ruokakasvatus ja suun terveys.
- Monialaisuus ruokakasvatuksessa.
- Lasta kunnioittavan ruokakasvatuksen menetelmiä ja käytännöllisiä keinoja ruokakasvatuksen toteuttamiseen.
- Lapsilähtöisyys, kulttuuriset erot, ympäristö ja tuen tarpeen huomiointi ruokakasvatuksessa.
- Ruokakasvatuksen toteuttaminen moniammatillisessa yhteistyössä ja yhdessä vanhempien kanssa.
- Ruokakasvatuksen arviointi ja kehittäminen.

Työmuodot

Opintojakso suoritetaan Moodlessa, mutta se sisältää kaksi kaikille yhteistä etätapaamista, joissa läsnäolovelvoite. Opintojaksolle pääsy edellyttää aiheeseen orientoivan ennakkotehtävän palautuksen 3.9. mennessä sekä osallistumisen orientaatioon kyseisenä päivänä klo 14-15.30. Loppuseminaariin (etänä) tulee osallistua 15.10. klo 9-12.

Moodlessa tehdään itseohjautuvasti oppimistehtäviä (yksilö ja/tai ryhmätehtäviä, dialogia sekä vertaisarviointia). Tehtävien aikataulutus ohjeellisilla palautuspäivillä. Tarkentuu myöhemmin. Loppuseminaarissa esitettävää ruokakasvatustapahtuma-tehtävää voidaan käyttää myöhemmin hyödyksi Metropolian HyMy-kylän toiminnassa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Syömisen ilo - varhaiskasvatuksen ruokailusuositus 2018
Sydänliiton Neuvokas ruokakasvattaja -materiaali

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 t (1 op = 27 t)

Lisätietoja opiskelijoille

Orientaatiossa 3.9. läsnäolovelvoite.
Tutkintosääntö: "Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen."
Opintojaksolle pääsy edellyttää myös orientoivan ennakkotehtävän palautuksen ja hyväksytyn tekemisen määräaikaan 3.9. mennessä. Lisätietoja opintojaksosta sekä ohjeet ennakkotehtävään Moodlen työtilassa. Moodle avataan 30.8.2021. Opintojaksolle ilmoittautuneet tulevat saamaan tästä tarkemmat ohjeet.

Kyseessä on opintojakso, joka on laadittu yhteistyössä Suomen Sydänliiton kanssa Sydänliiton koordinoimassa ruokakasvatushankkeessa. Jotta opintojakson sisältöä voidaan kehittää edelleen eteenpäin, sisältyy siihen opiskelijan itsearviointi omasta oppimisestaan sekä palaute käytetystä materiaalista.
Opettajilla on 4 viikkoa aikaa antaa arvosana toteutuksen päättymisen jälkeen.

Opettajan laatimat tehtävät ja materiaalit ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Näitä tehtäviä ja materiaaleja ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

Opiskelija osaa:
- etsiä näyttöön perustuvaa tietoa monipuolisesti
- käyttää alan käsitteitä laaja-alaisesti
- perustella toimintaansa johdonmukaisesti
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

Opiskelija osaa:
- käyttää ja arvioida kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa
- soveltaa alan käsitteitä ja tietoa laaja-alaisesti
- arvioida ja soveltaa vaihtoehtoisia ratkaisuja päätöksenteossaan
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet

Siirry alkuun