Siirry suoraan sisältöön

Sosiaaliturva arjen käytännöissä (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BZ87-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2018 - 15.05.2018

Ajoitus

01.08.2018 - 31.12.2018

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

(2016-2018) Sosiaalinen hyvinvointi

Toimipiste

Sofianlehdonkatu 5 b

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Katja Ihamäki

Vastuuopettaja

Katja Ihamäki

Ryhmät

  • SXH16K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
  • SXH16S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
  • SXH16S2
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa yleisimmät vakavat sosiaalisen syrjäytymisen riskit ja niiden vaikutukset ihmisten elämänhallinnan mahdollisuuksiin. Hän osaa soveltaa sosiaaliturvan mahdollisuuksia yksilöllisissä arjen tilanteissa.

Sisältö

Hyvinvointierojen kaventaminen. Sosiaaliturva elämänhallinnan riskitilanteissa: työttömyys, sairaudet, vammautuminen, maahanmuuttajuus, syrjäytymisvaarassa olevat nuoret.

Aika ja paikka

Lähiopetus Vanha viertotie 23, Metropolia amk

Oppimateriaalit

- Sosiaalibarometri. Ajankohtainen arvio kansalaisten hyvinvoinnista, palveluista ja palvelujärjestelmän muutoksesta. Soste ry. Helsinki.
-- Kelan etuudet pähkinänkuoressa. Opas asiantuntijoille. Kela 2014.
- Koskiaho, Briitta (2008): Hyvinvointipalvelujen tavaratalossa.
- Kuntoutus-lehti. Kuntoutussäätiö.
- Oivaltava kohtaaminen. Menetelmiä ihmissuhdetyöhön. Toim. Tuija Stranden-Mahlamäki ja Merja Reijonen. WSOYpro.
- Rakenteellinen sosiaalityö. Toim. Anneli Pohjola, Merja Laitinen ja Marjaana Seppänen. Sosiaalityön tutkimuksen vuosikirja 2014.
- Sosiaali- ja terveydenhuollon lakisääteiset palvelut - Sosiaali- ja terveysministeriön esitteitä 2005:7
- Sosiaalipolitiikka. Hukassa vai uuden jäljillä? Toim. Elina Palola ja Vappu Karjalainen. 2011.
- Sosiaalisen vaihtuvat vastuut. Toim. Merja Laitinen ja Anneli Pohjola. 2003. PS-Kustannus.
- Sosiaalityön haasteet. Tukea ammattilaisen arkeen. Toim. Minna Strömberg-Jakka ja Teija Karttunen. 2012.
- SOTE- sosiaali- ja terveydenhuollon reformi. STM.
- Suomalaisten hyvinvointi. Toim. Marja Vaarama, Pasi Moisio ja Sakari Karvonen. Helsinki: THL.
- Terveys ja sosiaalityö. Toim. Anna Metteri, Heli Valokivi ja Satu Ylinen. Jyväskylä: PS-kustannus
- Kuntoutus muutoksessa. 2011.Toim. Järvikoski A. ym. Lapin yliopistokustannus. Rovaniemi.
- Sosiaaliturvaopas pitkäaikaissairaille ja vammaisille henkilöille 2018. http://mtkl.fi/wp-content/uploads/2015/04/Sosiaaliturvaopas-2018.pdf
- Kooste henkilökohtaisesta budjetoinnin julkaisuista: http://henkilokohtainenbudjetointi.fi/wp-content/uploads/2017/12/Henkil%C3%B6kohtaisen-budjetoinnin-kehitt%C3%A4miseen-liittyvi%C3%A4-julkaisuja-lyhyt-kooste-marraskuu-2017.pdf
- Vastavuoroinen sosiaalityö. 2016. Gaudeamus. Toim. Marjatta Törrönen ym.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus ja työpaja tai vastaava.
Oppimistehtävä liittyy monialaiseen kehittämiseen hanketyössä. Työelämähaastattelut.
Tentti

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Osa yhteistyössä työelämäprojektin kanssa

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Uusintatenttipäivinä, tarkentuu myöhemmin.

Kansainvälisyys

Hanke on kansainvälinen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 16 t
Oppimistehtävä 69 t
Tentti 55 t

Lisätietoja opiskelijoille

Lähiopetus: Lehtori Katja Ihamäki
Ma 27.8. klo 12.30-15.45 Vanha Viertotie 23 (Metropolia amk) I358
Ma 3.9. klo 12.30-15.45 Vanha Viertotie 23 (Metropolia amk) I358
Ti 4.9. klo 9.-11.30 Varaus, opiskelija osallistuu työpajaan
Ma 10.9. klo 12.30-15.45 Vanha Viertotie 23 (Metropolia amk) I358
Ma 17.9. klo 12.30-15.45 Tentti Vanha Viertotie 23 (Metropolia amk) I248

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lähiopetus, oppimistehtävä, tentti. Tenttikirjallisuus:
- Hyvinvoinnin uusi politiikka – johdatus sosiaalisiin mahdollisuuksiin. Toim. Hiilamo, Heikki & Saari, Juho. (lukuunottamatta Yhteisötalous ja yhteiskunnalliset yritykset sivut 179-204). Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja A Tutkimuksia 27 - 2010.

- Kuntoutuminen. 2016. Toim. Autti-Rämä, Ilona; Salminen, Anna-Liisa; Rajavaara, Marketta ja Ylinen, Aarne. Duodecim. Kuntoutumisen hyvät käytännöt. Sivut 14-17. Kristiina Härkäpää, Jukka Valkonen ja Aila Järvikoski: Asiakkaan elämänprojektit kuntoutuksen suunnittelun pohjana. Pystyvyyden tunteen (self-efficacy) merkitys motivaation kannalta. Sivut 76-78. Outi Hietala: Kokemusasiantuntija kuntoutumisen tukena. Ammattilaisten rinnalla palveluita kehittämässä. Vastavuoroisuus luo edellytyksiä kuntoutumiselle. Sivut 388-392. Työn muutokset ja työkykykäsitykset kuntoutuksen lähtökohtana. Työkykyisten kuntoutumisen monialainen järjestelmä. Sivut 153-175. Kuntoutujan toimeentuloturva. Sivut 372-379.
Molemmat kirjat ovat saatavilla verkossa.
Sekä tentistä että oppimistehtävistä on saatava hyväksytyt suoritukset erikseen.
Aktiivinen osallistuminen opintojaksolle 10 %
Oppimistehtävä 2: 40 %
Tentti: 60 %
Oppimistehtävän arviointi:
Johdonmukaisuus, ymmärrettävyys / selkeys, asiasisältö, kieliasu, jäsentely, perustelujen monipuolisuus, kriittinen reflektio ja pohdinta.