Sosiaaliturva arjen käytännöissä (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BZ87-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.05.2018 - 15.05.2018
Ajoitus
01.08.2018 - 31.12.2018
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2016-2018) Sosiaalinen hyvinvointi
Toimipiste
Sofianlehdonkatu 5 b
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Katja Ihamäki
Vastuuopettaja
Katja Ihamäki
Ryhmät
-
SXH16K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
-
SXH16S1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
-
SXH16S2Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa yleisimmät vakavat sosiaalisen syrjäytymisen riskit ja niiden vaikutukset ihmisten elämänhallinnan mahdollisuuksiin. Hän osaa soveltaa sosiaaliturvan mahdollisuuksia yksilöllisissä arjen tilanteissa.
Sisältö
Hyvinvointierojen kaventaminen. Sosiaaliturva elämänhallinnan riskitilanteissa: työttömyys, sairaudet, vammautuminen, maahanmuuttajuus, syrjäytymisvaarassa olevat nuoret.
Aika ja paikka
Lähiopetus Vanha viertotie 23, Metropolia amk
Oppimateriaalit
- Sosiaalibarometri. Ajankohtainen arvio kansalaisten hyvinvoinnista, palveluista ja palvelujärjestelmän muutoksesta. Soste ry. Helsinki.
-- Kelan etuudet pähkinänkuoressa. Opas asiantuntijoille. Kela 2014.
- Koskiaho, Briitta (2008): Hyvinvointipalvelujen tavaratalossa.
- Kuntoutus-lehti. Kuntoutussäätiö.
- Oivaltava kohtaaminen. Menetelmiä ihmissuhdetyöhön. Toim. Tuija Stranden-Mahlamäki ja Merja Reijonen. WSOYpro.
- Rakenteellinen sosiaalityö. Toim. Anneli Pohjola, Merja Laitinen ja Marjaana Seppänen. Sosiaalityön tutkimuksen vuosikirja 2014.
- Sosiaali- ja terveydenhuollon lakisääteiset palvelut - Sosiaali- ja terveysministeriön esitteitä 2005:7
- Sosiaalipolitiikka. Hukassa vai uuden jäljillä? Toim. Elina Palola ja Vappu Karjalainen. 2011.
- Sosiaalisen vaihtuvat vastuut. Toim. Merja Laitinen ja Anneli Pohjola. 2003. PS-Kustannus.
- Sosiaalityön haasteet. Tukea ammattilaisen arkeen. Toim. Minna Strömberg-Jakka ja Teija Karttunen. 2012.
- SOTE- sosiaali- ja terveydenhuollon reformi. STM.
- Suomalaisten hyvinvointi. Toim. Marja Vaarama, Pasi Moisio ja Sakari Karvonen. Helsinki: THL.
- Terveys ja sosiaalityö. Toim. Anna Metteri, Heli Valokivi ja Satu Ylinen. Jyväskylä: PS-kustannus
- Kuntoutus muutoksessa. 2011.Toim. Järvikoski A. ym. Lapin yliopistokustannus. Rovaniemi.
- Sosiaaliturvaopas pitkäaikaissairaille ja vammaisille henkilöille 2018. http://mtkl.fi/wp-content/uploads/2015/04/Sosiaaliturvaopas-2018.pdf
- Kooste henkilökohtaisesta budjetoinnin julkaisuista: http://henkilokohtainenbudjetointi.fi/wp-content/uploads/2017/12/Henkil%C3%B6kohtaisen-budjetoinnin-kehitt%C3%A4miseen-liittyvi%C3%A4-julkaisuja-lyhyt-kooste-marraskuu-2017.pdf
- Vastavuoroinen sosiaalityö. 2016. Gaudeamus. Toim. Marjatta Törrönen ym.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus ja työpaja tai vastaava.
Oppimistehtävä liittyy monialaiseen kehittämiseen hanketyössä. Työelämähaastattelut.
Tentti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Osa yhteistyössä työelämäprojektin kanssa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Uusintatenttipäivinä, tarkentuu myöhemmin.
Kansainvälisyys
Hanke on kansainvälinen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 16 t
Oppimistehtävä 69 t
Tentti 55 t
Lisätietoja opiskelijoille
Lähiopetus: Lehtori Katja Ihamäki
Ma 27.8. klo 12.30-15.45 Vanha Viertotie 23 (Metropolia amk) I358
Ma 3.9. klo 12.30-15.45 Vanha Viertotie 23 (Metropolia amk) I358
Ti 4.9. klo 9.-11.30 Varaus, opiskelija osallistuu työpajaan
Ma 10.9. klo 12.30-15.45 Vanha Viertotie 23 (Metropolia amk) I358
Ma 17.9. klo 12.30-15.45 Tentti Vanha Viertotie 23 (Metropolia amk) I248
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lähiopetus, oppimistehtävä, tentti. Tenttikirjallisuus:
- Hyvinvoinnin uusi politiikka – johdatus sosiaalisiin mahdollisuuksiin. Toim. Hiilamo, Heikki & Saari, Juho. (lukuunottamatta Yhteisötalous ja yhteiskunnalliset yritykset sivut 179-204). Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja A Tutkimuksia 27 - 2010.
- Kuntoutuminen. 2016. Toim. Autti-Rämä, Ilona; Salminen, Anna-Liisa; Rajavaara, Marketta ja Ylinen, Aarne. Duodecim. Kuntoutumisen hyvät käytännöt. Sivut 14-17. Kristiina Härkäpää, Jukka Valkonen ja Aila Järvikoski: Asiakkaan elämänprojektit kuntoutuksen suunnittelun pohjana. Pystyvyyden tunteen (self-efficacy) merkitys motivaation kannalta. Sivut 76-78. Outi Hietala: Kokemusasiantuntija kuntoutumisen tukena. Ammattilaisten rinnalla palveluita kehittämässä. Vastavuoroisuus luo edellytyksiä kuntoutumiselle. Sivut 388-392. Työn muutokset ja työkykykäsitykset kuntoutuksen lähtökohtana. Työkykyisten kuntoutumisen monialainen järjestelmä. Sivut 153-175. Kuntoutujan toimeentuloturva. Sivut 372-379.
Molemmat kirjat ovat saatavilla verkossa.
Sekä tentistä että oppimistehtävistä on saatava hyväksytyt suoritukset erikseen.
Aktiivinen osallistuminen opintojaksolle 10 %
Oppimistehtävä 2: 40 %
Tentti: 60 %
Oppimistehtävän arviointi:
Johdonmukaisuus, ymmärrettävyys / selkeys, asiasisältö, kieliasu, jäsentely, perustelujen monipuolisuus, kriittinen reflektio ja pohdinta.