Siirry suoraan sisältöön

Aikuissosiaaliohjaus (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BZ86-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2018 - 15.05.2018

Ajoitus

01.08.2018 - 31.12.2018

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

(2016-2018) Sosiaalinen hyvinvointi

Toimipiste

Sofianlehdonkatu 5 b

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Katja Ihamäki
  • Mervi Nyman

Vastuuopettaja

Katja Ihamäki

Ryhmät

  • SXH16K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
  • SXH16S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
  • SXH16S2
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Tavoitteet

Opiskelija osaa tukea ja ohjata ihmisiä vaativissa elämänhallinnan tilanteissa tavoitteellisesti ja mahdollistaen heidän subjektiutensa ja voimavarojensa vahvistumisen.

Sisältö

Tilannearviointi ja asiakassuunnitelmat. Subjektiuden tukeminen. Muutostyö. Pitkäaikaisasiakkuus. Viimesijainen toimeentuloturva. Voimavarat ja verkostot. Taiteen keinot.

Aika ja paikka

Sofianlehdonkatu 5 B, lähiopetus
Ryhmäprosessit toteutetaan yhdessä eri työelämätahojen kanssa kentällä.

Oppimateriaalit

-Tarja Juvonen 2015. Sosiaalisesti kontrolloitu, hauraasti autonominen.Akateeminen väitöskirja, Hgin yliopisto
- Huono-osaisten hyvinvointi Suomessa. 2013. Toim. Mikko Niemelä ja Juho Saari. Kela.
- Sosiaalityö aikuisten parissa. Toim. Kirsi Juhila ym. 2008
- Uudistuva ja voimaannuttava aikuissosiaalityö.Visio vahvasta aikuissosiaalityöstä -henkkeen loppuraportti.2009 Toim. Päivi Jouttimäki
- Kaiken keskellä yksin. Yksinäisyyden syyt, seuraukset ja hallintakeinot. 2011. Toim. Tarja Heiskanen ja Liisa Saaristo. PS-kustannus.
- Kivipelto-Blomgren-Karjalainen-Saikkonen (toim.)2013 Vaikuttavaa aikuissosiaalityötä -arviointimalleista mittareihin. Tutkimus- ja kehittämishankkeen loppuraportti.THL. Helsinki
- Lehtonen, Leena ja Salonen, Jari (2008): Asunnottomuuden monet kasvot. Suomen ympäristö 3/2008. Ympäristöministeriö.
- Pohjola, Anneli - Kemppainen Tarja - Väyrynen Sanna 2012. Sosiaalityön vaikuttavuus.Lapin yliopistokustannus.Rovaniemi
- Kuivalainen, Susan(toim.)2013 Toimeentulotuki 2010 -luvulla.Tutkimus toimeentulotuen asiakkuudesta ja myöntämiskäytännöistä. THL. Helsinki
- Nummela, Tuija 2011. Asiakkaan asema ja oikeuksien toteutuminen aikuissosiaalityössä.Publications of the University of Eastern Finland. Dissertations in Social Sciences adn Business Studies N:o 17. Kuopio: Itä-Suomen yliopisto, Yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunta.
- Terveys ja sosiaalipolitiikka. 2014. Toim. Anna Metteri, Heli Valokivi ja Satu Ylinen. Jyväskylä: PS-kustannus
- Trotter, Chris 1999 Working with involuntary clients.London etc Sage Publications
- Peavy R. Vance 1997SocioDynamic Counselling. A Constructivist Perspective.Trafford. Victoria BC. Canada
- Keskitalo, Elsa (2008): Balancing Social Citizenship and New Paternalism. Finnish activation policy and street-level practice in a comparative perspective. Stakes.
- Metteri, Anna (2012): Hyvinvointivaltion lupaukset, kohtuuttomat tapaukset ja sosiaalityö. Tampere.
http://www.aikuissosiaalityo.fi/aikuissosiaalityo
- Rakenteellinen sosiaalityö. Toim. Anneli Pohjola, Merja Laitinen ja Marjaana Seppänen. Sosiaalityön tutkimuksen vuosikirja 2014.
- Hyvinvointivaltio ylittää jälkensä. toim Sakari Hänninen & Paula Saikkonen.2017.THL
- Saari, Juho (2010): Yksinäisten yhteiskunta. SanomaPro.
- Saari, Juho (2015)Huono-osaisuus. Elämän edellytykset yhteiskunnan pohjalla.Gaudeamus.
- Vastavuoroinen sosiaalityö. 2016. Toim. Maritta Törrönen jne. Gaudeamus.
- Yksilöksi ryhmässä. Toim. Heidi Lindroos ja Ulrika Segergrantz. 2009. Palmenia.
Seuraavien aikakausjulkaisujen ajankohtaiset, aiheeseen ja omaan ammatilliseen kiinnostukseen liittyvät artikkelit: Janus, YP, European Journal of Social Work yms.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus
Opintokäynti
Pienryhmäharjoitukset
Ryhmänohjausprosessi

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ryhmäprosessit yhdessä työelämätahojen kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimistehtävät, kaksi: yksilöllinen ja ryhmässä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ahot

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 38 h
Itsenäinen opiskelu ja ryhmätoiminta 97 h

Sisällön jaksotus

Lähiopetus kuten aikataulussa.
Ryhmien ohjaus syyslukukauden ajalla

Lisätietoja opiskelijoille

Aikataulu
Ke 3.10 klo 12.30-15.45 Orientaatio MN aluksi & KI (S402)
To 4.10. klo 8.30-11.45 MN (S402)
Pe 5.10. klo12.30-15.45 KI (S402)
Ti 9.10. klo 12.30-15.45 KI (S402) ja klo 14.30-15.45. Vierailu HeTyssä, Katajanokanlaituri 4 A K6, 2. krs, 00160, Helsinki
To 11.10.klo12.30-15.45MN (S402)
To 18.10.klo 8.30-11.45MN(S402)
Ti 23.10. klo 12.30-15.45 KI ja MN (S402) Ryhmän ohjauksen reflektio
Ma 29.10. klo 9.-11. Miessakit. Paikka ilmoitetaan myöhemmin.
To 15.11. klo 12.30-15.45 MN ja KI (S402) Ryhmän tuotosten esitykset

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen.
Oppimispäiväkirja 60%
Ryhmäprosessien raportit 40%