Siirry suoraan sisältöön

Gerontologinen hoiva- ja hoitotyö (15 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BM78-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2019 - 15.12.2019

Ajoitus

01.01.2020 - 31.07.2020

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Vanhustyön tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Mari Heitto
  • Saila Pakarinen
  • Sirpa Granö
  • Leena Piironen
  • Satu Vahaluoto
  • Mia Rosenström

Vastuuopettaja

Mari Heitto

Ryhmät

  • SXC19K2
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija soveltaa laaja-alaista gerontologista osaamistaan iäkkään ihmisen moniammatillisessa hoiva- ja hoitotyössä. Hän tunnistaa muistisairaan ihmisen ja hänen läheistensä kohtaamisen ja tukemisen lähtökohtia kuntouttavassa hoitotyössä. Opiskelija soveltaa keskeisiä hoitotyön menetelmiä iäkkäiden sairauksien hoidossa. Hän osaa laatia hoito- ja kuntoutussuunnitelman laatusuositusten mukaisesti. Hän tunnistaa toivon ja hengellisyyden merkityksen hoitotyössä. Hän soveltaa toiminnassaan ergonomista osaamistaan.
Opiskelija tunnistaa vanhustyön eettiset periaatteet. Hän soveltaa ja arvioi eettisten kysymysten ja periaatteiden merkitystä hyvän vanhuuden edistämisessä.

Sisältö

Projektityöskentely. Hoiva- ja hoitotyön keskeiset menetelmät ja periaatteet. Kuntouttava hoitotyö. Vanhustyön hoitoisuusluokitukset sekä hoito- ja kuntoutussuunnitelman laatiminen. Ergonominen työskentely. Toivo ja hengellisyys hoitotyössä. Saattohoidon perusteet. Kriisiteoria ja suruprosessin vaiheet. Vanhustyön ammattietiikka. Geronomin eettinen toiminta ja ammatillisuus vanhustyössä. Laboraatio.
Harjoittelu (7 op) ympärivuorokautisessa hoito- ja hoivayksikössä, esim. muistisairaiden ryhmäkodissa. Oman osaamisen ja ammatillisen kasvun arviointi.

Oppimateriaalit

* Itsenäiset kirjallisuushaut.

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento
Essee
Etäopetus
Harjoitustehtävät
Kenttätyöskentely
Laboraatio
Lähiopetus
Osallistavat / toiminnalliset menetelmät/ Yhteistoiminnallinen oppiminen
Projekti
Reflektointi
Työelämäharjoittelu

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Projekti tehdään työelämäyhteistyössä. Harjoittelu 7op projektin lopussa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Mahdollisista tenteistä ilmoitetaan opintojakson alkaessa

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

4 op teoriaopintoja sekä
4op projektityöskentelyä = 216h opiskelijan työtä. Tämän lisäksi 7op Harjoittelua viisi viikkoa 7h/pv.
Projektikokonaisuuteen yhdistetään myös 4op Muistisairaan toimintakyvyn tukemisen opintojaksosta. Tällöin opiskelijaryhmä tekee yhden 8op:n projektin, joka liittyy muistityöhön.

Sisällön jaksotus

koko lukukausi

Lisätietoja opiskelijoille

mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
.
.
Gerontologinen hoiva- ja hoitotyö
Opintojaksoon liittyy sekä teoriaopintoja ja laborointeja 4op, projektiopintoja 4op että harjoittelu 7op.
.
Projektissa kaksi opintojaksoa integroituna:
• Gerontologinen hoiva- ja hoitotyö SX00BM78 (jonka sisällä 7op harjoittelua) 4op:n osuus
• Muistisairaan ihmisen päivittäisen toimintakyvyn tukeminen SX00BM85 4op:n osuus
=8 op projektiopintoja
.
Opettajat:
Teoriaopinnot ja laboroinnit:
• Ergonomia: Leena Piironen
• Geronomin ja vanhustyön ammattietiikka: Mia Rosenström
• Hoitotyön auttamismenetelmät: Mia Rosenström
• Saattohoito: Mia Rosenström
• Ikäihmisten suunhoito: Saila Pakarinen
Projektiopinnot:
• Projektin ohjaajat Mia Rosenström ja Mari Heitto
Harjoittelu:
• Harjoittelun ohjaus: xx
.
Opettajien vapaajakso vko 8.
.
Oppimisteot teoriaopinnoissa ja laboroinneissa:
• Ergonomia -tehtävän tekeminen ja niihin liittyviin laboraatiopajoihin osallistuminen
• Saattohoitokeskustelu ja saattohoitopäivä
• Ammattietiikka -tehtävä ja etiikkapäivään osallistuminen
• Hoitotyön auttamismenetelmiin liittyvään opetukseen ja laborointeihin osallistuminen
.
Oppimisteot projektissa:
• Projektisuunnitelma teoreettisilla perusteluilla ja toteutus
• Projektin tuotoksen esittely messuilla JA projektin tilaajan toimintaympäristössä sekä markkinointi/ tiedon jakaminen toimintaympäristöihin/yksiköihin.
• Projektin loppuraportti
• Projektista ja sen tuotoksesta viestiminen tiedotusvälineissä/somessa
• Itsearvio
• Vertaisarvio
• Tuntikirjanpito
• Jokainen tuottaa tiedotteen tekemästään/videon tekemästään voi valita
.
Oppimisteot harjoittelussa:
• Harjoittelu ja siihen liittyvät viikkotehtävät, pienryhmään ja purkuun osallistuminen ja harjoitteluraportin kirjoittaminen
.
Coaching! (Koskee molemmista opintojaksoista AHOTin saaneita opiskelijoita)
• Kaikki AHOToijat mukaan aloitukseen: Mia Rosenström, Mari Heitto. Jos ei pääse paikalle, AHOToijalle osoitetaan ohjattavat ryhmät.
• Projektiryhmillä on mahdollisuus hyödyntää opiskelijakollegoiden asiantuntijuutta projektissa coachauksen kautta.
• Ohjaava opettaja on ensisijainen linkki oppimisen tukemiseen, teoreettiseen ohjaukseen, työelämäyhteistyöhön liittyvissä kysymyksissä, ryhmän toimintaan liittyvissä asioissa sekä projektikokonaisuuden läpi viemisen tuki.
• Coachin näkökulma: käytännöt, kokemusperäinen tieto ja ajankohtainen näkemys työelämään
• 2-3 ohjauskertaa/ ryhmä, jokaisen ohjauskerran sisällöstä lähetetään yhteenveto sähköpostitse ohjaaville opettajille.
.
Aikataulu:
Lähiopiskelussa on Pakollisia opintoja, joita ei voi korvata, ja sellaisia lähiopiskelukertoja, jotka voi korvata erillisellä tehtävällä.
P= Pakollinen läsnäolo
K=Korvaava tehtävä poissaolosta
TUTKINTO-OPISKELIJOIDEN PROJEKTISTA SAATAVA ARVOSANA TULEE OPINTOREKISTERISSÄ SEKÄ MUISTISAIRAAN...OPINTOJAKSOLLE ETTÄ GERONTOLOGINEN HOIVA- JA HOITOTYÖ OPINTOJAKSOLLE.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden vanhustyön ja gerontologian tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin vanhustyön turvallisuuskäytänteisiin
- toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön

Arviointikriteerit, hyvä (3)

TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- käyttää vanhustyön ja gerontologian käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- soveltaa vanhustyön ja gerontologian tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa vanhustyön ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia vanhustyön ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- käyttää vanhustyön ja gerontologian käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

TIETOPERUSTA
- ei riittävästi hallitse tai arvosta vanhustyötä ja gerontologista tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää vanhustyön ja gerontologian käsitteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
- riittämätön vanhustyön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
- suhtautuu piittaamattomasti vanhustyön turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Oppimistehtävä
Osallistuminen / läsnäolovaatimus
Työelämäpalaute

Esitietovaatimukset

Edellinen harjoittelu pitää olla hyväksytysti suoritettu ennen seuraavaa harjoittelua.

Lisätiedot

Opiskelija ja opettaja-tutor käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.