Hoitotyön suomi 3 (B1.2)Laajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: XX00FI53
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa viestiä perushoitotilanteissa itsenäisesti ja pystyy ohjailemaan tilanteita
- osaa antaa tietoa, pyytää, ohjata ja selostaa toimintaansa myös joissain erikoishoiton tilanteissa
- osaa keskustella ammatillisista ja yleisistä aiheista ja perustella näkemyksensä
- osaa kommunikoida hoitotilanteissa potilaan, omaisen ja työyhteisön kanssa
- ymmärtää puhekielisiä ilmauksia
- ymmärtää pääkohdat terveydenhuollon asiakirjojen teksteistä kuten potilastiedoista ja yleisimmistä hoito-ohjeista
- osaa kirjata potilastietoja ja hoitotapahtumia sekä tehdä hoitosuunnitelman
Sisältö
Kielen vahvistaminen terveysalan ja sairaanhoitajan näkökulmasta
- Hoitotyön jokapäiväisiä suullisia ja kirjallisia vuorovaikutustilanteita, esimerkiksi
Potilaan kotiuttaminen: hoitopolut, kotiutusohjeet
Omaisten kanssa keskusteleminen
Potilaiden ohjaaminen liikkumisessa
- Hoitoalan rutiininomaisissa tarvittavat keskeiset kieliopilliset rakenteet, esimerkiksi
Monikon partitiivi, konditionaalin kertaus
- Omaan ammattialaan liittyvän sanaston laajentaminen, esimerkiksi
Sydän- ja verisuonitaudit; kansansairaudet, EKG
Diabetes
Lasten ja nuorten hoitotyö
Mielenterveys- ja päihdehoito
Tuki- ja liikuntaelinsairaudet
Lääkehoito ja lääkkeetön hoito
- Ammattialan tekstien pääkohtien ymmärtäminen ja osittainen tuottaminen
Terveysalan tekstien keskeiset rakenteet
Hoitosuunnitelman laatiminen
- Kielen opiskelustrategioiden vahvistaminen
Ääntämisen selkeys
Puhe-esityksen suunnittelu ja pitäminen ammatillisesta aiheesta
Esitietovaatimukset
Hoida suomeksi 2 opintojakso tai vastaavat tiedot
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Hän pyrkii selviytymään terveydenhuollon vuorovaikutustilanteissa niin kirjallisesti kuin suullisestikin. Hän tuntee oman alansa sanastoa ja kieliopillisia rakenteita. Hän osallistuu perushoitotilanteiden keskusteluihin suomen kielellä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin. Hän selviytyy terveydenhuoltoalan vuorovaikutustilanteissa kirjallisesti ja suullisesti. Hän osaa keskeiset alan fraasit ja ilmaisut sekä sanastoa. Opiskelija tuntee alalla tarvittavat keskeiset kielenkäytön rakenteet ja pyrkii soveltamaan niitä käytäntöön. Opiskelija toimii aktiivisesti kehittäen ammatillista kielitaitoaan. Hän osallistuu keskusteluihin aktiivisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Hän toimii alansa vuorovaikutustilanteissa sekä suullisesti että kirjallisesti. Opiskelija käyttää alan fraaseja ja ilmauksia sekä sanastoa erilaisissa tilanteissa. Hän käyttää kielen rakenteita sujuvasti sekä suullisessa että kirjallisessa ilmaisussa. Opiskelija kehittää aktiivisesti ammatillista suomen kielen taitoaan kaikessa toiminnassaan.
Lisätiedot
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen oppitunneille, oppimistehtävien tekeminen ja palauttaminen ajoissa ja opintojakson loppuarviointiin osallistuminen. Opintojaksolla on jatkuva arviointi, joka tarkoittaa sitä, että opiskelijoiden osallistuminen ja aktiivisuus on tärkeää. Oppimistilanteissa arvioidaan oppijoiden suullisia ja kirjallisia tehtäviä. Opintojakson lopussa on opintojakson koe. Opintojakso arvioidaan numeerisesti 1–5.