Hahmoanimaation perusteet Maya:llaLaajuus (10 op)
Opintojakson tunnus: KD00DO37
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 10 op
- Opetuskieli
- suomi
- Vastuuhenkilö
- Olli Vihma
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää animaation peruslainalaisuudet sekä osaa soveltaa niitä 3D-hahmoanimaatioon. Opiskelija hallitsee animaation työskentelyprosessin ja kykenee tuottamaan animoitua materiaalia perustasolla. Opiskelija osaa rigata ja skinnata animoitavan hahmon.
Sisältö
Opintojakso on kokonaan suoritettavissa etäopiskeluna. Opintojakson alkuvaiheessa on tarjolla muutama vapaaehtoinen lähiopetuspäivä, joiden avulla opiskelija saa tukea opintojakson aloittamiseen. Animaatiotyöskentely Maya:alla käydään läpi perusteista alkaen, eikä aiempaa kokemusta animaatiotyöskentelystä vaadita. Opintojakson puitteissa käydään läpi animaation perusteet, joita opiskelija soveltaa portaittain etenevillä harjoitustöillä. Osana opintojaksoa on myös hahmon riggaaminen ja skinnaaminen perustasolla. Riggaamisessa käytetään pääosin valmistyökaluja, joiden avulla hahmoista saadaan animoituvia. Myös kasvojen riggaaminen käydään läpi. Käytettävä ohjelmisto on saatavilla verkon kautta ilmaisella opiskelijalisenssillä ohjelmiston tuottajalta (Autodesk).
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojakson suorittaminen hyväksytysti edellyttää pakollisten harjoitustehtävien palauttamista ajallaan.
Lisätiedot
Opintojakso arvioidaan palautettujen harjoitustehtävien avulla. Vaativin harjoitustehtävänä on rigata ja animoida vapaavalintainen tai itse luotu yksinkertainen hahmo.