Siirry suoraan sisältöön

Ruotsi toisena kotimaisena kielenä: työelämän ruotsiLaajuus (3 op)

Opintojakson tunnus: SX00AA81

Opintojakson perustiedot


Laajuus
3 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (352/2003 8§) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon. Opiskelija osaa viestiä oman alansa työympäristössä ruotsin kielellä sekä Suomessa että Pohjoismaissa ottaen huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia. Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot ovat vähintään Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1. Opiskelija osaan hankkia ammattialaansa liittyvää tietoa eri lähteistä ja välittää tietoa kirjallisesti ja suullisesti. Opintojen aikana opiskelijalle syntyy myönteinen ja realistinen käsitys kieli- ja viestintäosaamisestaan sekä kyky ja motivaatio kehittää kieli- ja viestintätaitojaan.

Sisältö

Opintojakson sisältö määräytyy koulutusohjelma- tai
suuntautumisehtovaihtokohtaisesti.
Sisältöinä on seuraaviin aihekokonaisuuksiin liittyviä, kullekin opiskelualalle
olennaisia suullisia ja kirjallisia harjoituksia:
- kieli- ja viestintätaidon itsearvionti ja oppimisstrategioiden kehittäminen
- koulutus ja ura
- alan organisaatioita, työympäristöjä, -tehtäviä, -prosesseja, -välineitä
- ammattialan tekstejä ja ammattiterminologian kartuttamista ja aktivoimista
- ammattialan keskeisiä vuorovaikutustilanteita: yksilö- ja ryhmäviestintää
Yksityiskohtaisempi sisältö on kuvattu opintojakson toteutussuunnitelmassa.

Esitietovaatimukset

Taitotaso B2 tai vastaavat valmentavat opinnot. Vanhassa OPS:issa vaade tukikurssille

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa:
Opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
Opiskelija osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa.
Opiskelija osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta.
Opiskelija hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa; epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
Opiskelija ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa:
Opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
Opiskelija osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin, jossa viesti välittyy.
Opiskelija osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa.
Opiskelija osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää.
Opiskelija ääntää ymmärrettävästi. Lauserytmin katkot eivät haittaa viestin perille menoa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa:
Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa.
Opiskelija osaa kirjoittaa selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla.
Opiskelija osallistuu aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin.
Opiskelija käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi.
Opiskelijan ääntämys on selkeää, lauserytmi luonteva.

Lisätiedot

Suullinen ja kirjallinen viestintätaito arvioidaan erikseen noudattaen valtakunnallisia taitotasokuvauksia (Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B2-C2)

Siirry alkuun