Sosiaaliala, sosiaaliohjaus (verkkototeutus): Sosiaaliala
Opetussuunitelman tunnus: SXH24S2VE
- Tutkintonimike
- Sosionomi (AMK)
- Laajuus
- 210 op
- Kesto
- 3.5 vuotta (210 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2024
- Opetuskieli
- suomi
Kuvaus
OPISKELU SOSIAALIALAN TUTKINTO-OHJELMASSA, VERKKOTOTEUTUS
Verkko-opinnoissa opiskellaan koko sosionomitutkinto pääasiassa verkossa. Sosionomikoulutus antaa laaja-alaiset valmiudet toimia sosiaalialalla erilaisissa työtehtävissä, sektoreilla ja asiakasryhmien parissa.
Opinnot sisältävät viikoittaista lukujärjestyksen mukaista opiskelua verkossa, jolloin osallistutaan opetukseen etäyhteyksiä hyödyntäen. Lisäksi opintoihin kuuluu sekä itsenäistä että tiimityöskentelyä verkko-oppimisympäristössä.
Sosionomitutkinnon verkkototeutus avaa mahdollisuuden suorittaa opintoja myös aidoissa työympäristöissä sekä erilaisissa työelämän kanssa yhteistyössä tehtävissä kehittämishankkeissa. Verkko-opintojen lisäksi opetussuunnitelmaan sisältyy neljä harjoittelujaksoa käytännön työssä. Harjoittelut suoritetaan kokopäiväisenä työskentelynä yksilöllisten osaamistavoitteiden ohjaamana.
Ensimmäisen lukukauden lukujärjestys ja verkkotapaamisten aikataulut julkaistaan opintojen alussa. Opiskelu on päätoimista ja aikataulutetut lukujärjestyksen mukaiset opinnot toteutuvat päiväsaikaan. Opintojen kulku ja opintojaksojen aikataulut ovat tiedossa aina lukukausi kerrallaan. Tutkinnon suorittamista tukee HOPS-ohjaaja ja opintojen alussa laaditaan henkilökohtainen opintosuunnitelma.
Verkko-opinnot soveltuvat erityisesti itseohjautuvalle oppijalle. Opintojen edistymistä helpottaa vastuun ottaminen opintojen suunnittelusta ja etenemisestä sekä kiinnostus hakea tietoa ja yhdistää tutkittua tietoa kokonaisuuksiksi.
SOSIONOMI (AMK) -KOULUTUKSEN PERUSTEHTÄVÄ
Metropolian sosionomi (AMK) -koulutus tuottaa sosiaalipedagogista osaamista ja sosiaalialan asiantuntijuutta, joka vastaa yhteiskunnan ja metropolialueen muuttuviin tarpeisiin. Sosionomi (AMK)-koulutuksen tavoitteena on kouluttaa sosiaalialan asiantuntijoita, jotka tukevat ja edistävät ihmisten hyvinvointia, elämänhallintaa ja osallisuutta sekä ehkäisevät työssään huono-osaisuutta ja syrjäytymistä. Sosionomi myös kehittää omaa ammattialaansa sekä vaikuttaa yhteiskunnallisesti sosiaalisissa kysymyksissä.
TUTKINTO-OHJELMASSA TAVOITELTU SOSIONOMIN (AMK) ASIANTUNTIJUUS
Sosionomin (AMK) ammattitaidon perustana on eettinen osaaminen ja sosiaalipedagoginen työote. Sosiaalipedagogiikka yhdistää sosiaalisen ja pedagogisen näkökulman työssä: se tarkastelee ihmisen sosiaalista kasvua osaksi yhteisöjä ja yhteiskuntaa. Sosiaalipedagogisen työn lähtökohtana on ihmisten ja yhteisöjen hyvinvoinnin, elämänhallinnan, osallisuuden ja toimijuuden edistäminen sekä yhteiskunnalliseen eriarvoisuuteen ja syrjäytymiseen vaikuttaminen. Sosionomin työ perustuu moninaisuuden huomiointiin ja ihmisen kokonaisvaltaiseen ja voimavaralähtöiseen dialogiseen kohtaamiseen. Sosionomilla on taitoa kohdata asiakkaita elämänkaaren eri vaiheissa, lisäksi hänellä on monipuolista tietoa asiakasryhmien erityistarpeista, erilaisista työmenetelmistä sekä lainsäädännöstä ja palvelujärjestelmästä. Työtä tehdään eri-ikäisten ihmisten ja yhteisöjen arjessa ja moninaisissa toimintaympäristöissä. Sosionomi osaa analysoida kriittisesti yhteiskunnallisia ilmiöitä ja ymmärtää niiden vaikutukset ihmisten ja yhteisöjen elämään ja hyvinvointiin, lisäksi hän osaa toimia yhteiskunnallisena vaikuttajana. Sosionomi osaa tunnistaa ja tehdä kestävää kehitystä tukevia ratkaisuja sosiaalisen kestävyyden näkökulmasta. Sosionomilla on työyhteisöosaamista ja hän osaa toimia kehittämisen ja johtamisen tehtävissä. Sosionomi edustaa sosiaalialan asiantuntijuutta erilaisissa työympäristöissä ja verkostoissa.
SOSIONOMI (AMK) -TUTKINNON KOMPETENSSIT
Tutkinto-ohjelman opetussuunnitelma perustuu seuraaviin sosionomin osaamisalueisiin (Sosiaalialan AMK -verkosto 2023):
1. Sosiaalialan eettinen osaaminen
2. Sosiaalialan asiakastyön osaaminen
3. Sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen
4. Kriittinen ja osallisuutta edistävä yhteiskuntaosaaminen
5. Tutkimuksellinen kehittämis- ja innovaatio-osaaminen
6. Työyhteisö-, johtamis- ja yrittäjyysosaaminen
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Opetussuunnitelmaa ja oppimista kehitetään suunnitelmallisesti yhteistyössä keskeisimpien työelämäkumppanien kanssa, jotka edustavat niin julkista kuin kolmattakin sektoria. Työelämäyhteistyötä ja opetuksen kehittämistä tapahtuu opetuksen lisäksi myös kansallisissa ja kansainvälisissä hankkeissa.
Sosiaalialan tutkinto-ohjelman opettajat ja opiskelijat osallistuvat opetussuunnitelman kehittämiseen.
Opetussuunnitelma on uusittu kokonaisuudessaan vuoden 2020 aikana. Työskentelyyn ovat osallistuneet sekä työelämäyhteistyökumppanit että sosiaalialan tutkinto-ohjelman opettajat ja opiskelijat.
Lisätiedot
Kopioitu hyväksytystä opetussuunitelmasta SXH24K1
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2024-2025 | 2025-2026 | 2026-2027 | 2027-2028 | Syksy 2024 | Kevät 2025 | Syksy 2025 | Kevät 2026 | Syksy 2026 | Kevät 2027 | Syksy 2027 | 1. / 2024 | 2. / 2024 | 3. / 2025 | 4. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2025 | 3. / 2026 | 4. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2026 | 3. / 2027 | 4. / 2027 | 1. / 2027 | 2. / 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
SXH24S2VE-1001 |
Orientaatio sosiaalialaan ja korkeakouluopintoihin
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EN92 | Orientaatio opintoihin | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EO94 | Asiantuntijaviestintä ja tieteellinen kirjoittaminen | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EO95 | Johdanto sosiaalipedagogiikkaan | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EO96 | Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EO97 | Sosionomin työ ja toimintaympäristöt | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EO98 | Harjoittelu vapaaehtois- ja kansalaistoiminnan ympäristöissä | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXH24S2VE-1002 |
Osallisuus ja elämänkulun tukeminen
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 30) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EO99 | Ihmisen kasvu ja kehitys | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP00 | Yksilö- ja ryhmänohjauksen perusteet | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP01 | Sosiaalinen osallisuus ja huono-osaisuus | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP03 | Elämänkulun tukeminen sosionomin työssä ja ammatillinen englanti | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP04 | Harjoittelu 1 – Sosionomin työ ja asiakkaan arki | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXH24S2VE-1003 |
Sosionomin ammatillisuuden kehittyminen
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 30) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP05 | Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EQ85 | Työelämän ruotsi | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EQ80 | Työelämän suomi sosiaalialalla | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP06 | Sosiaalipalvelutyö | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EQ81 | Tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXH24S2VE-1004 |
Sosiaalipedagoginen asiakastyö
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 30) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP08 | Lastensuojelu | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP09 | Mielenterveys ja päihteet | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP10 | Vammaisuus | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP12 | Harjoittelu 2 – Ammatillinen asiakastyö sosiaalialalla | 15 | |||||||||||||||||||||||||
SXH24S2VE-1005 |
Ammatillinen kehittäminen ja yhteistyö
(Valitaan kaikki ) |
20 | |||||||||||||||||||||||||
XX00DZ39 | Monialainen innovaatioprojekti | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EQ83 | Tutkimus- ja kehittämistoiminnan syventävät opinnot | 5 | |||||||||||||||||||||||||
XX00EL75 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXH24S2VE-1006 |
Syventyvä asiantuntijuus
(Valitaan kaikki ) |
20 | |||||||||||||||||||||||||
XX00EL76 | Opinnäytetyön toteutus | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP23 | Traumat, kriisit ja väkivalta sosiaalialan työssä | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EA03 | Yrittäjyys ja johtaminen sosiaali- ja terveysalalla | 5 | |||||||||||||||||||||||||
XX00EL77 | Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXH24S2VE-1007 |
Osaava sosiaalialan ammattilainen
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP20 | Harjoittelu 3 – Sosionomin ammatillisuuden vahvistuminen | 20 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP21 | Työyhteisön johtaminen ja kehittäminen | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EQ84 | Opinto- ja urasuunnittelu sekä ammattilaiseksi kehittyminen | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXH24S2VE-1008 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 20) |
20 | |||||||||||||||||||||||||
Yhteensä | 210 | 61.4 | 66.4 | 26.4 | 25.7 | 30.7 | 30.7 | 35.7 | 30.7 | 15.7 | 10.7 | 25.7 | 15.36 | 15.36 | 15.36 | 15.36 | 17.86 | 17.86 | 15.36 | 15.36 | 7.86 | 7.86 | 5.36 | 5.36 | 12.86 | 12.86 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
amk::amk-tutkintojen kieliopinnot
AMK-tutkintoon johtavien opintojen tavoitteena on, että tutkinnon suorittaneella on riittävä viestintä- ja kielitaito oman alansa tehtäviin sekä kansainväliseen toimintaan ja yhteistyöhön. (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakoulusta 1129/2014, 4 §).
RAKENNE AMK-koulutus (A18.12.2014/1129)
Asetuksen 18.12.2014/1129 mukainen rakenne. 2 § Opintojen rakenne Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; 4) opinnäytetyö.
ARENE 2022:: Ammattikorkeakoulujen yhteiset kompetenssit::AMK-tutkinto
Korvaa ”Metropolian yhteiset osaamiset::AMK-koulutus” -jäsentelyn. Heidi Rontu/31.8.2022