Terveydenhoitajan työmenetelmätLaajuus (4 op)
Opintojakson tunnus: SX00GG80
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 4 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa soveltaa keskeisiä terveydenhoitajan työmenetelmiä asiakaslähtöisesti
- osaa terveyttä edistävän dialogisen ohjauskeskustelun teoreettiset perusteet
- osaa soveltaa vanhemman ja lapsen varhaista vuorovaikutusta tukevaa työskentelytapaa
- osaa toteuttaa asiantuntijatasoista terveysviestintää
- osaa toimia terveydenhoitajatyön asiantuntijana monialaisessa yhteistyössä
- ymmärtää asiakkaiden ja työyhteisön jäsenten moninaisuuden ja yhdenvertaisuuden merkityksen
- ymmärtää terveellisen ja turvallisen ympäristön merkityksen sekä osaa ehkäistä ympäristöön liittyviä terveysriskejä
- osaa hyödyntää terveyttä edistävän työn mittareiden tuottamaa tilastotietoa
- ymmärtää hyvinvointianalytiikan mahdollisuuksia terveyden edistämisessä.
Sisältö
Keskeiset ja ajankohtaiset työmenetelmät yksilön, perheen, ryhmän ja yhteisön terveydenhoitajatyössä?
Dialoginen terveyskeskustelu
Voimavaralähtöinen työote: asiakkaan osallisuuden ja voimavaraistumisen tukeminen terveytensä edistämisessä
Vanhemman ja lapsen varhaista vuorovaikutusta tukeva työmenetelmä
Terveysviestintä
Monialainen yhteistyö
Kulttuurisensitiivinen terveydenhoitajatyö
Terveyttä tukeva ympäristö sekä ympäristöön liittyvien riskien tunnistaminen
- Terveyttä edistävää työtä mittaavien tilastotietojen hyödyntäminen työn suunnittelussa ja arvioinnissa
- Hyvinvointianalytiikka terveyden edistämisen tukena
- Terveydenhoitajan lääkelaskut
- Eri ikäisten ravitsemusterveyden edistäminen
Esitietovaatimukset
Sairaanhoitotyön ammattiopintoihin sisältyvät teoriaopinnot ja vähintään harjoittelut sisätautien ja kirurgian toimintaympäristöissä, ellei opiskelijan HOPSissa ole toisin sovittu.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
- osaa riittävästi etsiä tietoa ja käyttää alan tietoperustaa toimintansa suunnittelussa
- omaa riittävät tiedot ja taidot ammatillisessa toiminnassa
- toimii asiakas-/potilaslähtöisesti ja huomioi turvallisuuden sekä eettiset periaatteet
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
- osaa hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa toimintansa suunnittelussa
- osaa toimia asiakas-/potilaslähtöisesti ja vastuullisesti
- osaa hyödyntää ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan, huomioiden turvallisuuden näkökulmat
- osaa toimia vuorovaikutuksessa moninaisuuden huomioiden
- tunnistaa omat vahvuudet sekä kehittymistarpeet
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- soveltaa laaja-alaisesti ja ammattialan tietoa näyttöön perustuen
- osaa toimia asiakas-/potilaslähtöisesti ja vastuullisesti sekä osaa arvioida toimintansa seurauksia
- toimii ammattieettisten periaatteiden mukaisesti, huomioiden turvallisuuden näkökulmat
- osaa toimia vuorovaikutuksessa moninaisuutta kunnioittaen
- tunnistaa omat vahvuudet sekä kehittymistarpeet ja osaa kehittää toimintaansa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
HYVÄKSYTTY
Opiskelija
- osaa riittävästi etsiä tietoa ja käyttää alan tietoperustaa toimintansa suunnittelussa
- omaa riittävät tiedot ja taidot ammatillisessa toiminnassa
- toimii asiakas-/potilaslähtöisesti ja huomioi turvallisuuden sekä eettiset periaatteet
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
HYLÄTTY
Opiskelija
- ei osaa riittävästi etsiä tietoa eikä osaa käyttää alan tietoperustaa toimintansa suunnittelussa
- ei omaa riittäviä tietoja ja taitoja ammatillisessa toiminnassa
- ei osaa toimia asiakas-/potilaslähtöisesti eikä osaa huomioida turvallisuus- eikä eettisiä periaatteita
- ei kykene arvioimaan omia vahvuuksiaan tai kehittymistarpeitaan