Terveydenhoitotyö: SXQ24K1
Opetussuunitelman tunnus: SXQ24K1
- Tutkintonimike
- Terveydenhoitaja (AMK)
- Laajuus
- 240 op
- Kesto
- 4 vuotta (240 op)
- Aloituslukukausi
- Kevät 2024
- Opetuskieli
- suomi
Kuvaus
Opetussuunnitelma tarjoaa opiskelijalle oppijan polun, jolla voi edetä opinnoissaan joustavasti. Opetussuunnitelma palvelee tietolähteenä myös työelämää ja kansainvälisiä kumppaneita. Opetustarjonta koostuu vähintään viiden opintopisteen (op) laajuisista opintojaksoista, paitsi harjoittelujen osalta opintojaksojen laajuus voi vaihdella. Opinnoista 40 op on kaikille sosiaali- ja terveysalan tutkinto-ohjelmien opiskelijoille yhteisiä ja loput tutkinnon omia opintoja. Monialaisuus oppimisessa toteutuu myös siten, että opiskelija voi valita 15 op vapaasti valittavia opintoja esim. Metropolian tarjoamista yhteisistä valinnaisista opinnoista tai CampusOnlinen opinnoista. Opetustarjonta on suunniteltu siten, että opiskelijalla on mahdollisuus opiskella keskimäärin 30 op lukukautta kohden.
Oppimisen lähtökohtana käytetään ammatillisesta käytännöstä nousevia tilanteita ja ongelmia, joihin etsitään näyttöön perustuvia ratkaisuja. Opetus toteutuu soveltuvin osin projektityöskentelynä, johon kuuluvat oman alan työelämää kehittävät hankkeet ja projektit. Osaaminen syvenee ja laajenee erilaisissa oppimista tukevissa oppimisympäristöissä, mm. simulaatio-oppimisympäristöissä sekä innovaatiokeskittymämme kautta asiakkaille tarjottavissa hyvinvointi- ja terveyspalveluissa. Palvelut tuotetaan monialaisissa oppimisympäristöissä, joissa toimivat opettajien ohjauksessa eri alojen ja tutkintojen opiskelijat. Käytössä on myös itsenäisen opiskelun oppimisympäristöjä, jotka tarjoavat opiskelijalle erinomaisen mahdollisuuden harjaantua erilaisissa kliinisissä taidoissa.
Opetusta on kehitetty lisäämällä digitaalisen oppimisen mahdollisuuksia. Oppimisessa opiskelija on oman oppimisensa vastuunkantaja. Opiskelijan osaamista arvioidaan opintojen aikana seuraavilla osaamisalueilla: ammatillinen tietoperusta, ammatillinen taito ja toiminta, eettisyys, yhteistyö ja kehittäminen. Opiskelija saa valmiudet jatkuvaan osaamisensa kehittämiseen ja jatko-opintoihin.
Opetussuunnitelma vastaa tutkintovaatimuksia, työelämän osaamis- ja kehittämistarpeita sekä kansallisen ja kansainvälisen yhteistyön vaatimuksia. Siinä korostuu opiskelijalähtöinen sekä oppimis- ja osaamisperustainen ajattelu. Osaamistavoitteet kertovat opiskelijalle, minkälaista osaamista häneltä edellytetään sekä auttavat häntä arvioimaan omaa oppimistaan. Osaamistavoitteet on määritelty työelämän ja ammattikorkeakoulun yhteistyönä ja ne kuvaavat työelämälle opiskelijan osaamisen ja valmiudet erilaisiin työtehtäviin. Osaamisperustainen opetussuunnitelma mahdollistaa opiskelijaliikkuvuuden korkeakoulujen sisällä ja välillä. Lisäksi se helpottaa aiemmin hankitun osaamisen tunnistamista ja tunnustamista (AHOT) sekä eri maissa suoritettujen tutkintojen vertailua.
Kansainvälisyys kuuluu jokaisen oppijan polkuun kansainvälisenä opiskelijavaihtona, harjoitteluna tai kotikansainvälisinä opintoina, kuten englannin- ja suomenkielisten tutkinto-ohjelmien yhteisinä opintoina tai avointen kansainvälisten verkkoympäristöjen opintoina.
Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelman profiili on terveydenhoitajatyön laaja-alainen asiantuntija. Metropolia valmistaa terveydenhoitajia, jotka ovat laaja-alaisia eri-ikäisten terveydenhoitajatyön asiantuntijoita, ja heillä on vahva promotiivisen ja preventiivisen terveyden edistämisen osaaminen. Opintojen keskiössä on terveyden edistämisen, ennaltaehkäisevän työn, kansanterveystyön ja perusterveydenhuollon osaaminen.
Tutkinto antaa valmiudet toimia asiantuntijana perhettä suunnittelevien, raskaana olevien, vastasyntyneiden sekä lasten, nuorten, työikäisten ja ikääntyneiden sekä heidän perheidensä terveyden edistämiseksi. Tämän lisäksi valmistuvalla terveydenhoitajalla on vahva sairaanhoidollinen osaaminen.
Tutkinto on ammatillisesti suuntautunut Bachelor-tason korkeakoulututkinto. Terveydenhoitajan tutkinto on kaksoistutkinto, jossa opiskelija suorittaa sekä sairaanhoitajan että terveydenhoitajan ammattikorkeakoulututkinnon. Tutkinto vastaa Suomen kansallisen tutkintojärjestelmän ammattikorkeakoulututkinnolle asettamia kriteereitä sekä tutkintojen ja muun osaamisen eurooppalaisen viitekehystä. Koulutus täyttää Euroopan unionin direktiivin (2013/55/EU) vaatimukset ammattipätevyyden tunnustamisesta. Tutkinto antaa hakukelpoisuuden ylempään ammattikorkea-koulututkintoon tai maisteriopintoihin yliopistoissa ja muissa korkeakouluissa.
Tutkinnosta valmistuvat voivat työskennellä terveydenhoitajan ja sairaanhoitajan työtehtävissä. Valmistuvat terveydenhoitajat työllistyvät hyvin julkiselle ja yksityiselle terveydenhuollon sektorille sekä järjestöihin.
Työpaikkoja ovat äitiys- ja lastenneuvola, perhekeskus, koulu- tai opiskeluterveydenhuolto, työterveyshuolto, kotihoito, aikuisneuvonta, hyvinvointi- ja terveyskeskus ja päivystysvastaanotto. Terveydenhoitajan tutkinto mahdollistaa työskentelyn myös päihde- ja mielenterveystyössä, erilaisissa koulutus- ja projektitehtävissä, järjestöissä sekä itsenäisenä yrittäjänä.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelman opetussuunnitelman kehittämistyötä tehdään sekä alueellisesti että valtakunnallisesti. Valmistuvan terveydenhoitajan osaamiskuvaus (keskeiset osaamisalueet, tavoitteet ja sisällöt) on tuotettu valtakunnallisena yhteistyönä terveydenhoitajia kouluttavien ammattikorkeakoulujen kesken. Opetussuunnitelma on laadittu työelämän, neuvottelukunnan, opettajien ja opiskelijoiden kanssa yhteistyössä.
Lisätiedot
Kopioitu opetussuunnitelmasta SXQ23S1. Ei muutoksia.
Opetussuunnitelman vastuuhenkilö Sari Nyman
Opetussuunnitelman ylläpitäjä koulutussuunnittelija Katri Laamala
- Lataa liite AMK_ONT_ARVIOINTIKRITEERIT_terveysala2023 (pdf, 163.83 kt)
- Lataa liite AMK_THESIS_ASSESSMENT CRITERIA_Healthcare2023 (pdf, 272.61 kt)
- Lataa liite Framework for evaluation criteria of competence (pdf, 180.66 kt)
- Lataa liite Osaamisen arviointikehikko (pdf, 169.08 kt)
- Lataa liite Terveydenhoitotyo-osaamismatriisi_fi_eng (pdf, 74.03 kt)
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2023-2024 | 2024-2025 | 2025-2026 | 2026-2027 | 2027-2028 | Kevät 2024 | Syksy 2024 | Kevät 2025 | Syksy 2025 | Kevät 2026 | Syksy 2026 | Kevät 2027 | Syksy 2027 | 3. / 2024 | 4. / 2024 | 1. / 2024 | 2. / 2024 | 3. / 2025 | 4. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2025 | 3. / 2026 | 4. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2026 | 3. / 2027 | 4. / 2027 | 1. / 2027 | 2. / 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
SXQ24K1-1010 |
Kliininen osaaminen
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00DZ87 | Oppimisen ja opiskelun valmiudet | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00DZ81 | Anatomia, fysiologia ja patofysiologia | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00DZ82 | Lääkehoito 1 | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00DZ83 | Lääkehoito 2 | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00DZ84 | Kliinisen hoitotyön perusharjoittelu 1 | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00DZ85 | Kliinisen hoitotyön perusharjoittelu 2 | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SXQ24K1-1011 |
Päätöksenteko-osaaminen
(Valitaan kaikki ) |
15 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00DZ86 | Sisätautipotilaan hoitotyö | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00DZ88 | Kirurgisen ja perioperatiivisen potilaan hoitotyö | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00DZ89 | Päivystys- ja valvontapotilaan hoitotyö | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SXQ24K1-1012 |
Ohjausosaaminen
(Valitaan kaikki ) |
15 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00DZ90 | Lasten ja nuorten hoitotyö | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00DZ92 | Seksuaali- ja lisääntymisterveys ja englanti | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00DZ91 | Terveyden edistäminen | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SXQ24K1-1013 |
Vuorovaikutusosaaminen
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 20) |
20 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00DZ93 | Mielenterveys- ja päihdehoitotyö | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00DZ94 | Gerontologinen hoitotyö | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00DZ95 | Erityistukea tarvitsevan hoitotyö | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00DZ96 | Kliininen mikrobiologia, laboratoriotutkimukset ja ruotsi | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00DZ97 | Kliininen mikrobiologia, laboratoriotutkimukset ja suomi toisena kielenä | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SXQ24K1-1014 |
Kehittämis- ja johtamisosaaminen
(Valitaan kaikki ) |
35 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00DZ98 | Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
XX00DZ39 | Monialainen innovaatioprojekti | 10 | |||||||||||||||||||||||||||||
XX00EL75 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
XX00EL76 | Opinnäytetyön toteutus | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
XX00EL77 | Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00EA03 | Yrittäjyys ja johtaminen sosiaali- ja terveysalalla | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SXQ24K1-1015 |
Kliinisen hoitotyön harjoittelut
(Valitaan kaikki ) |
50 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00EA08 | Kliinisen hoitotyön harjoittelu 1 | 8 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00EA09 | Kliinisen hoitotyön harjoittelu 2 | 8 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00EA10 | Kliinisen hoitotyön harjoittelu 3 | 8 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00EA11 | Kliinisen hoitotyön harjoittelu 4 | 8 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00EA79 | Kliinisen hoitotyön harjoittelu 5 | 8 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00EA97 | Väestön terveyden edistäminen -harjoittelu | 10 | |||||||||||||||||||||||||||||
SXQ24K1-1016 |
Vapaasti valittavat opinnot 15 op
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 | |||||||||||||||||||||||||||||
SXQ24K1-1017 |
Terveydenhoitajatyön asiantuntijuusosaaminen
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00EB00 | Terveyden edistämisen työmenetelmät | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00EB01 | Lasta odottavien ja synnyttävien perheiden terveydenhoitajatyö | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00EB02 | Lasten ja perheiden terveydenhoitajatyö | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00EB03 | Kouluikäisten ja nuorten terveydenhoitajatyö | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00EB04 | Työikäisten ja yhteisön terveydenhoitajatyö | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00EB05 | Terveydenhoitajatyön asiantuntijuus | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SXQ24K1-1018 |
Terveydenhoitajatyön harjoittelu
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00EB06 | Äitiys- ja lastenneuvola/perhekeskus -harjoittelu | 8 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00EB07 | Perhevalmennus ja ryhmätoiminta -harjoittelu | 2 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00EB08 | Lapsivuodeosasto -harjoittelu | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00EB09 | Koulu- tai opiskeluterveydenhuolto -harjoittelu | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00EB10 | Työterveyshuolto -harjoittelu | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
SX00EB11 | Terveydenhoitajatyön kehittämistyö | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
Yhteensä | 240 | 30 | 67 | 58 | 45 | 30 | 30 | 31 | 36 | 33 | 25 | 20 | 25 | 30 | 15 | 15 | 15.5 | 15.5 | 18 | 18 | 16.5 | 16.5 | 12.5 | 12.5 | 10 | 10 | 12.5 | 12.5 | 15 | 15 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
amk::amk-tutkintojen kieliopinnot
AMK-tutkintoon johtavien opintojen tavoitteena on, että tutkinnon suorittaneella on riittävä viestintä- ja kielitaito oman alansa tehtäviin sekä kansainväliseen toimintaan ja yhteistyöhön. (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakoulusta 1129/2014, 4 §).
RAKENNE AMK-koulutus (A18.12.2014/1129)
Asetuksen 18.12.2014/1129 mukainen rakenne. 2 § Opintojen rakenne Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; 4) opinnäytetyö.
ARENE 2022:: Ammattikorkeakoulujen yhteiset kompetenssit::AMK-tutkinto
Korvaa ”Metropolian yhteiset osaamiset::AMK-koulutus” -jäsentelyn. Heidi Rontu/31.8.2022