Master's Degree Programme in Health Business Management (ylempi AMK) (englanniksi): S1121S6
Opetussuunitelman tunnus: S1121S6
- Tutkintonimike
- Apuvälineteknikko (ylempi AMK)
- Bioanalyytikko (ylempi AMK)
- Fysioterapeutti (ylempi AMK)
- Geronomi (ylempi AMK)
- Jalkaterapeutti (ylempi AMK)
- Kätilö (ylempi AMK)
- Optometristi (ylempi AMK)
- Osteopaatti (ylempi AMK)
- Röntgenhoitaja (ylempi AMK)
- Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
- Sosionomi (ylempi AMK)
- Suuhygienisti (ylempi AMK)
- Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
- Toimintaterapeutti (ylempi AMK)
- Laajuus
- 90 op
- Kesto
- 2 vuotta (90 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2021
- Opetuskieli
- englanti
Kuvaus
Tämän maisteriohjelman erityispiirteenä on opiskelijoiden erilaiset kulttuuri-, koulutus- ja ammattitaustat. Tekniikan sekä liiketalouden ja suurimman opiskelijaryhmän, sosiaali- ja terveysalan, opiskelijat työskentelevät yhdessä ongelmanratkaisu- ja oppimistehtävien parissa. Jaettu monipuolinen kokemus tuo lisäarvoa opiskeluun. Tällä moninaisuutta ilmentävällä tutkinnolla on kiinteä ja luonteva yhteys Metropolian neljään innovaatiokeskittymään, erityisesti Asiakaslähtöiset hyvinvointi- ja terveyspalvelut- innovaatiokeskittymään.
Muiden liiketoiminnan toimintaympäristöjen tapaan terveysalakin kansainvälistyy. HBM alumneilla on erinomaiset valmiudet monikulttuurisisten ja kansainvälisten työryhmien ja verkostojen toiminnan johtamiseen ja kehittämiseen.
Syventävien ammattiopintojen ydin terveysalan liiketoiminnan johtamisen maisteriohjelmassa muodostuu palveluinnovaatiosta ja muotoilusta, turvallisuuden ja laatuprosessien hallinnasta, strategisesta johtamisesta sekä ihmisten johtamisesta. Lisäksi opiskellaan asiakkuuksien hallintaa ja terveysekonomiaa ja talouden johtamista.
Syventävien ammattiopintojen jälkeen opiskelija kykenee palvelumuotoilua ja innovaatioprosesseja hyödyntämäen luomaan kilpailuetua organisaatiolleen. Hän osaa analysoida liiketoimintaympäristössä vaikuttavia trendejä ja eteenpäin vieviä voimia sekä kehittää uusia liiketoimintamalleja. Hän kykenee myös johtamaan ja kehittämään terveysalan turvallisuuteen ja laadunhallintaan liittyviä prosesseja. Lisäksi hän pystyy suunnittelemaan toteuttamaan ja arvioimaan terveysalan yrityksen taloutta.
Tarvittava tutkimus- ja kehittämisosaaminen hankitaan opintojen alkuvaiheessa, jotta sitä pystytään hyödyntämään opintojen keskeisessä osassa, opinnäytetyössä (30 op). Useimmiten opinnäytetyön aihe tulee opiskelijan omalta työpaikalta ja siellä kehittämistyö myös yleisimmin toteutetaan. Opintojen päättyessä opiskelija kykenee johtamaan erilaisia tutimus- ja kehittämisprojekteja.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Opetussuunnitelmaa ja opetuksen toteutusta kehitetään yhteistyössä opiskelijoiden, alueen työnantajien ja opettajien kesken. Keskeistä on myös verkostoituminen alueellisten ja kansainvälisten kumppanikorkeakoulujen kanssa. Opetussuunnitelmaa on käsitelty ja se on hyväksytty terveysalan tutkimuspalvelut ja palvelujohtaminen -osaamisalueen YAMK-tutkintojen neuvottelukunnan kokouksessa 3.10.2019.
Lisätiedot
Opetussuunnitelma on kopioitu opetussuunnitelmasta S1120S6. Opetussuunnitelmaa on muutettu siten, että opintojakso S000ED55 Opinnäytetyö ja kypsyysnäyte 30 op on jaettu 3 uuteen opintojaksoon: 1) Opinnäytetyön ideointi ja suunnittelu , 2) Opinnäytetyön toteutus ja 3) Opinnäytetyön raportointi ja arviointi, joista on muodostettu uusi opintokokonaisuus Opinnäytetyö.
Opetussuunnitelman ylläpitäjä koulutussuunnittelija Arja H. Moilanen
Osaamistavoitteet
The skills and knowledge of students graduated from Metropolia University of Applied Sciences are described according to the NQF, National Qualifications Framework, and the recommendations of the Rectors' Conference of Finnish Universities of Applied Sciences.
General competences: competence descriptions
Learning competence
- lifelong learning competence: is able to self-evaluate and develop one's expertise in a versatile and focused way
- is able to retrieve, analyse and produce information and evaluate it critically from the viewpoint of different fields
- is able to supervise and mentor others and to share one's expertise
- is capable of taking responsibility for collaborative learning in a target-oriented way
Ethical competence
- is able to take responsibility for the actions of a community and their consequences as well as to
evaluate the effects of the actions
- is able to apply the ethical principles of the subject field as an expert and as a developer of working life
- is able to make responsible and sustainable decisions, considering an individual and the community
- is able to contribute to the principles of equality in working life
- is able to contribute to the principles of sustainable development and social responsibility
- is able to leading socially influential activities based on ethical values
Working community competence
- is able to develop and lead the operation of a diverse and multidisciplinary work community and to improve its wellbeing and productivity
- is able to develop working life communication and interaction in a participatory way, taking diversity
into account
- is able to apply technological possibilities in working life communication and interaction
- is able to create and lead networks and partnerships
- is capable of managing and supervising tasks and improving activities in complicated and
unpredictable environments
- is capable of working in demanding expert, entrepreneur, management and supervision tasks. as an expert or entrepreneur, and has abilities for management and supervision tasks
Innovation competence
- is able to create new knowledge and improve existing working methods by combining expertise from different fields
- is capable of managing projects
- is able to manage research, development and innovation projects and masters the methods of research and development work
- is able to develop innovative, customer-oriented, sustainable and cost-effective solutions
Multicultural competence
- is capable of managing and developing multicultural, international networks and working communities
- is able to predict the effects of and opportunities for global development and phenomena in one’s own field
- is capable of demanding international communication and interaction
Technological competence
- is able to apply technological opportunities in management, expert and development work
- is able to predict the effects of technological development on one's field, work and operating environment
- is capable of promoting technological development and its utilisation in one's field
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2021-2022 | 2022-2023 | Syksy 2021 | Kevät 2022 | Syksy 2022 | Kevät 2023 | 1. / 2021 | 2. / 2021 | 3. / 2022 | 4. / 2022 | 1. / 2022 | 2. / 2022 | 3. / 2023 | 4. / 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
S1121S6-1001 |
Tutkimus- ja kehittämistyön taidot
(Valitaan kaikki ) |
10 | ||||||||||||||
XX00EJ16 | Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet | 5 | ||||||||||||||
S000DK75 | Liiketoiminnan kehittämismenetelmät | 5 | ||||||||||||||
S1121S6-1002 |
Liiketoiminnan johtaminen terveysalalla
(Valitaan kaikki ) |
20 | ||||||||||||||
S000CF70 | Palveluinnovaatiot ja muotoilu | 5 | ||||||||||||||
S000DK77 | Turvallisuus- ja laatuprosessien hallinta sosiaali- ja terveysalalla | 5 | ||||||||||||||
S000DR75 | Strateginen johtaminen ja johtajuus terveysalalla | 5 | ||||||||||||||
S000DR76 | Henkilöstöjohtaminen muuttuvassa organisaatiossa | 5 | ||||||||||||||
S1121S6-1003 |
Liiketoiminnan kompetenssit
(Valitaan kaikki ) |
20 | ||||||||||||||
S000CF69 | Terveydenhuollon toimintaympäristö ja liiketoimintamallit | 5 | ||||||||||||||
S000DK45 | Talouden johtaminen sosiaali- ja terveysalalla | 5 | ||||||||||||||
S000DR77 | Markkinointiprosessit ja -ratkaisut terveysalalla | 5 | ||||||||||||||
S000DR78 | Digitalisaatio terveysalan liiketoiminnassa ja toiminnanohjausjärjestelmissä | 5 | ||||||||||||||
S1121S6-1006 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki ) |
30 | ||||||||||||||
S000EM83 | Opinnäytetyön ideointi ja suunnittelu | 10 | ||||||||||||||
S000EM84 | Opinnäytetyön toteutus | 10 | ||||||||||||||
S000EM85 | Opinnäytetyön raportointi ja arviointi | 10 | ||||||||||||||
S1121S6-1005 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
10 | ||||||||||||||
Yhteensä | 90 | 45 | 35 | 20 | 25 | 25 | 10 | 10 | 10 | 12.5 | 12.5 | 12.5 | 12.5 | 5 | 5 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
RAKENNE Ylempi AMK-koulutus (A18.12.2014/1129)
Asetuksen 18.12.2014/1129 mukainen rakenne. 2 § Opintojen rakenne Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) syventäviä ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) opinnäytetyö.