Terveyden edistäminen SHK14K1 (3 op)
Toteutuksen tunnus: SH00AA14-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 14.12.2015 - 31.01.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2016 - 11.02.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2016-2018) Terveyden edistämisen palvelut
- Toimipiste
- Tukholmankatu 10
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Kätilötyön tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Kati Ylikahri
- Vastuuopettaja
- Kati Ylikahri
- Ryhmät
-
SHK14K1Hoitotyön koulutusohjelma, Kätilötyön suuntautumisvaihtoehto
- Opintojakso
- SH00AA14
Tavoitteet
Opiskelija osaa selittää terveyden edistämisen keskeiset käsitteet, lähestymistavat ja terveyden edistämisen lähtökohdat.
Opiskelija osaa soveltaa asiakas- ja voimavaralähtöistä terveyskeskustelua tukiessaan asiakasta elintapamuutoksessa. Hän osaa kuvata elintapamuutoksen muutosprosessin ja antaa esimerkkejä siitä.
Opiskelija osaa hyödyntää asiakaslähtöisesti terveyttä edistävässä ohjauksessa erilaisia terveyden edistämisen materiaaleja ja aineistoja.
Opiskelija tunnistaa väestön terveyshaasteet ja osaa kuvata väestöryhmittäisiä terveyseroja. Hän tietää työmenetelmiä, joilla vastataan väestön keskeisiin terveyshaasteisiin.
Opiskelija osaa nimetä väestön terveyden edistämiseen liittyvät keskeiset lait ja selittää keskeiset strategiat, kansalliset ja kansainväliset ohjelmat. Hän osaa toteuttaa rokotusohjelmaa.
Sisältö
Terveyden edistämisen keskeiset käsitteet ja lähestymistavat
Terveyden edistämisen lähtökohdat
Asiakas- ja voimavaralähtöiset keskustelumenetelmät
Muutosvaihemalli elintapamuutokseen tukemisessa
Terveyden edistämisen aineistot ja materiaalit
Väestön terveys ja väestöryhmittäiset terveyserot
Keskeiset työmenetelmät väestön terveystarpeiden tunnistamisessa ja terveyshaasteisiin vastaamisessa
Yhteiskunta ja terveyden edistäminen; terveyden edistämistyöhön liittyvät keskeiset lait, strategiat, kansalliset ja kansainväliset ohjelmat
Rokottaminen
Oppimateriaalit
Koskinen S, Lundqvist A & Ristiluoma A.(toim.)2012. Terveys, toimintakyky ja hyvinvointi Suomessa. THL:n raportti 68/2012. (internetissä)
Haarala ym. (toim.) 2015. Terveydenhoitajan osaaminen. Edita Prima. soveltuvin osin.
Rokottaminen verkkosivut- THL.
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento
Suullinen ryhmätentti
Harjoitukset
Seminaarityöskentely ja -esitys
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Suullinen ryhmätentti
Kirjatentti
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa
Lisätietoja opiskelijoille
Läsnäolovelvoite orientaatiokerralla, suullisessa tentissä ja rokotusseminaarissa.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa selittää osittain terveyden edistämisen keskeiset käsitteet, lähestymistavat ja terveyden edistämisen lähtökohdat.
Opiskelija osaa kuvata osittain elintapamuutokseen liittyvän muutosprosessin vaiheita.
Opiskelija käyttää asiakas- ja voimavaralähtöistä terveyskeskustelun menetelmää tukiessaan asiakasta terveysmuutoksessa.
Opiskelija hyödyntää terveyttä edistävässä ohjaamisessa erilaisia terveyden edistämisen materiaaleja ja aineistoja.
Opiskelija tunnistaa osittain väestön terveyshaasteet ja väestöryhmittäiset terveyserot.
Opiskelija osaa valita työmenetelmiä, joilla vastataan väestön keskeisiin terveyshaasteisiin.
Opiskelija osaa nimetä joitakin väestön terveyden edistämiseen liittyviä keskeisiä lakeja ja selittää osittain strategioita, kansallisia ja kansainvälisiä ohjelmia.
Opiskelija osaa toteuttaa rokotusohjelmaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa selittää keskeiset terveyden edistämisen käsitteet, lähestymistavat ja terveyden edistämisen lähtökohdat.
Opiskelija osaa kuvata elintapamuutokseen liittyvän muutosprosessin vaiheet.
Opiskelija käyttää tarkoituksenmukaisesti asiakas- ja voimavaralähtöistä terveyskeskustelua tukiessaan asiakasta terveysmuutoksessa.
Opiskelija hyödyntää asiakaslähtöisesti terveyttä edistävässä ohjaamisessa erilaisia terveyden edistämisen materiaaleja ja aineistoja.
Opiskelija tunnistaa keskeiset väestön terveyshaasteet ja väestöryhmittäiset terveyserot.
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia työmenetelmiä, joilla vastataan väestön keskeisiin terveyshaasteisiin.
Opiskelija osaa nimetä useimmat väestön terveyden edistämiseen liittyvät keskeiset lait ja selittää strategiat, kansalliset ja kansainväliset ohjelmat.
Opiskelija toteuttaa rokotusohjelmaa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa selittää monipuolisesti terveyden edistämisen keskeiset käsitteet, lähestymistavat ja terveyden edistämisen lähtökohdat.
Opiskelija osaa kuvata kokonaisuudessaan elintapamuutokseen liittyvän muutosprosessin vaiheet ja antaa niistä esimerkkejä
Opiskelija käyttää asiakaslähtöisesti ja tilannekohtaisesti asiakas- ja voimavaralähtöistä terveyskeskustelua tukiessaan asiakasta terveysmuutoksessa.
Opiskelija hyödyntää asiakaslähtöisesti ja tilannekohtaisesti terveyttä edistävässä ohjaamisessa erilaisia terveyden edistämisen materiaaleja ja aineistoja.
Opiskelija tunnistaa monipuolisesti väestön terveyshaasteita ja väestöryhmittäisiä terveyseroja.
Opiskelija osaa valita tilannekohtaisesti tarkoituksenmukaisia työmenetelmiä, joilla vastataan väestön keskeisiin terveyshaasteisiin.
Opiskelija osaa nimetä kattavasti väestön terveyden edistämiseen liittyvät keskeiset lait ja selittää monipuolisesti strategiat, kansalliset ja kansainväliset ohjelmat.
Opiskelija toteuttaa rokotusohjelmaa asiakaslähtöisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjatentti ja suullinen ryhmätentti
Rokotusosaaminen (tentti)