Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen (5op)
Toteutuksen tunnus: SX00EQ42-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 27.11.2023 - 10.12.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 18.03.2024 - 19.04.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- TKI-osuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Eeva Tawast
- Merja Lahdenperä
- Heidi Oilimo
- Ryhmät
-
SXC22K2Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto
- Opintojakso
- SX00EQ42
Toteutuksella on 9 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 46 t 15 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 18.03.2024 klo 08:30 - 16:00 | Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3003 |
MPA6017
Oppimistila
|
Ma 25.03.2024 klo 08:30 - 11:45 | Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3003 |
MPA6017
Oppimistila
|
Ma 25.03.2024 klo 12:45 - 16:00 | Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3003 |
MPA6017
Oppimistila
|
Ti 02.04.2024 klo 08:30 - 16:00 | Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3003 |
|
Ke 03.04.2024 klo 08:30 - 11:45 | Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3003 |
MPA6019
Oppimistila
|
Ke 03.04.2024 klo 12:45 - 16:00 | Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3003 |
MPA6010
Oppimistila
|
Ti 09.04.2024 klo 08:30 - 16:00 | Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3003 |
|
Ti 16.04.2024 klo 08:30 - 16:00 | Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3003 |
|
Ke 17.04.2024 klo 08:30 - 11:45 | Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3003 |
MPA6019
Oppimistila
|
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa selittää ennaltaehkäisevän työn merkityksen ikääntyneen ihmisen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
- osaa kuvailla keinoja edistää ikääntyneen ihmisen hyvinvointia ja terveyttä
- suunnittelee ja toteuttaa ennaltaehkäisevää ikääntyneiden ihmisten terveyttä ja hyvinvointia tukevaa toimintaa teknologian mahdollisuudet huomioiden
- osaa selittää seksuaaliterveyden merkityksen ikääntyneelle ihmiselle
Sisältö
- ikääntyneiden terveyden, hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämisen perusteet
- terveyskäyttäytyminen ja terveysriskien ennaltaehkäisy
- ehkäisevän mielenterveystyön perusteet ja psykososiaalinen tukeminen
- ikääntyminen ja ravitsemus
- etäpalveluiden hyödyntäminen ohjauksessa
- seksuaalisuus ja seksuaaliterveys ikääntyessä
- motivoivat menetelmät terveyden edistämisessä
Työmuodot
Aktivoiva luento
Essee
Etäopetus
Kenttätyöskentely
Lähiopetus
Osallistavat / toiminnalliset menetelmät/ Yhteistoiminnallinen oppiminen
Projekti
Reflektointi
Aika ja paikka
Ks. lukujärjestys, muutokset vielä mahdollisia!
Opintojakson lähipäivät:
18.3. klo 8.30-11.45 Opintojakson aloitus, orientaatio
18.3. klo 12.45-16 Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen / Heidi Oilimo
25.3. klo 8.30-16 Mielen hyvinvointi / Eeva Tawast
3.4. klo 8.30-11.45 Hyvinvointiteknologia / Heidi Oilimo
3.4. klo 12.45-16 Ravitsemus / Merja Lahdenperä
17.4. klo 8.30-11.45 Opintojakson päätös
Lähiopiskelukerroilla käsitellään yleisesti ikäihmisten terveyden edistämisen teemoja ja teorioita - ei ainoastaan aivoterveyden edistämistä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Materiaalia Moodlessa. Myös itsenäisiä materiaalihakuja.
Mielenterveyden edistämisen suosituskirjallisuus (osin Moodlessa) oppimistehtävän tekemiseen osoitetaan viimeistään opetuksen alkaessa.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Projekti työelämäyhteistyössä
Mielen hyvinvoinnin- ja aivoterveyden edistämisen projektina voi olla mm. terveyden edistämisen kurssi tai terveyden edistämisen ohjausmateriaali ikäihmisille, teemana mielenhyvinvoinnin ja aivoterveyden edistäminen (kuhunkin projektiin 3-4 opiskelijaa). Jos projekti toteutetaan aivoterveyden ja mielenhyvinvoinnin edistämisen kurssina, toteutuskertoja on kolme: 2.4.,9.4. ja 16.4.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainväliset yhteydet
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
4. periodi
Lisätietoja opiskelijoille
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
-
Metropolian tietosuojaseloste
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnista ja tehtävistä
- Arviointiasteikko 0-5, jatkuva arviointi, ks. arviointikriteerit
- Arvioinnin pääpaino onnistuneessa projektioppimisessa ja hyvässä työelämäyhteistyössä (työelämäpalaute)
- Opintojakson kirjalliset tehtävät edellyttävät annettujen ja soveltuvien lähteiden käyttöä.
- Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan.
- Opintojakson osasuoritukset (esim. kirjalliset tehtävät ja verkkokeskustelut) arvioidaan ja vaikuttavat kokonaisarvosanaan.
- Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
- Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttaa arviointiin.
- Opintojaksolla ei ole käytössä poissaolon korvaavaa tehtävää.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.