Siirry suoraan sisältöön

Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen (5op)

Toteutuksen tunnus: SX00EQ42-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 10.12.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
18.03.2024 - 19.04.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Vanhustyön tutkinto-ohjelma
Opettajat
Eeva Tawast
Merja Lahdenperä
Heidi Oilimo
Ryhmät
SXC22K2
Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto
Opintojakso
SX00EQ42

Toteutuksella on 9 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 46 t 15 min.

Aika Aihe Tila
Ma 18.03.2024 klo 08:30 - 16:00 Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3003
MPA6017 Oppimistila
Ma 25.03.2024 klo 08:30 - 11:45 Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3003
MPA6017 Oppimistila
Ma 25.03.2024 klo 12:45 - 16:00 Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3003
MPA6017 Oppimistila
Ti 02.04.2024 klo 08:30 - 16:00 Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3003
Ke 03.04.2024 klo 08:30 - 11:45 Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3003
MPA6019 Oppimistila
Ke 03.04.2024 klo 12:45 - 16:00 Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3003
MPA6010 Oppimistila
Ti 09.04.2024 klo 08:30 - 16:00 Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3003
Ti 16.04.2024 klo 08:30 - 16:00 Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3003
Ke 17.04.2024 klo 08:30 - 11:45 Ikääntyneiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen SX00EQ42-3003
MPA6019 Oppimistila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa selittää ennaltaehkäisevän työn merkityksen ikääntyneen ihmisen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
- osaa kuvailla keinoja edistää ikääntyneen ihmisen hyvinvointia ja terveyttä
- suunnittelee ja toteuttaa ennaltaehkäisevää ikääntyneiden ihmisten terveyttä ja hyvinvointia tukevaa toimintaa teknologian mahdollisuudet huomioiden
- osaa selittää seksuaaliterveyden merkityksen ikääntyneelle ihmiselle

Sisältö

- ikääntyneiden terveyden, hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämisen perusteet
- terveyskäyttäytyminen ja terveysriskien ennaltaehkäisy
- ehkäisevän mielenterveystyön perusteet ja psykososiaalinen tukeminen
- ikääntyminen ja ravitsemus
- etäpalveluiden hyödyntäminen ohjauksessa
- seksuaalisuus ja seksuaaliterveys ikääntyessä
- motivoivat menetelmät terveyden edistämisessä

Työmuodot

Aktivoiva luento
Essee
Etäopetus
Kenttätyöskentely
Lähiopetus
Osallistavat / toiminnalliset menetelmät/ Yhteistoiminnallinen oppiminen
Projekti
Reflektointi

Aika ja paikka

Ks. lukujärjestys, muutokset vielä mahdollisia!

Opintojakson lähipäivät:

18.3. klo 8.30-11.45 Opintojakson aloitus, orientaatio
18.3. klo 12.45-16 Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen / Heidi Oilimo
25.3. klo 8.30-16 Mielen hyvinvointi / Eeva Tawast
3.4. klo 8.30-11.45 Hyvinvointiteknologia / Heidi Oilimo
3.4. klo 12.45-16 Ravitsemus / Merja Lahdenperä
17.4. klo 8.30-11.45 Opintojakson päätös

Lähiopiskelukerroilla käsitellään yleisesti ikäihmisten terveyden edistämisen teemoja ja teorioita - ei ainoastaan aivoterveyden edistämistä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Materiaalia Moodlessa. Myös itsenäisiä materiaalihakuja.
Mielenterveyden edistämisen suosituskirjallisuus (osin Moodlessa) oppimistehtävän tekemiseen osoitetaan viimeistään opetuksen alkaessa.

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Projekti työelämäyhteistyössä

Mielen hyvinvoinnin- ja aivoterveyden edistämisen projektina voi olla mm. terveyden edistämisen kurssi tai terveyden edistämisen ohjausmateriaali ikäihmisille, teemana mielenhyvinvoinnin ja aivoterveyden edistäminen (kuhunkin projektiin 3-4 opiskelijaa). Jos projekti toteutetaan aivoterveyden ja mielenhyvinvoinnin edistämisen kurssina, toteutuskertoja on kolme: 2.4.,9.4. ja 16.4.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainväliset yhteydet

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135h opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

4. periodi

Lisätietoja opiskelijoille

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
-
Metropolian tietosuojaseloste
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnista ja tehtävistä

- Arviointiasteikko 0-5, jatkuva arviointi, ks. arviointikriteerit
- Arvioinnin pääpaino onnistuneessa projektioppimisessa ja hyvässä työelämäyhteistyössä (työelämäpalaute)
- Opintojakson kirjalliset tehtävät edellyttävät annettujen ja soveltuvien lähteiden käyttöä.
- Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan.
- Opintojakson osasuoritukset (esim. kirjalliset tehtävät ja verkkokeskustelut) arvioidaan ja vaikuttavat kokonaisarvosanaan.
- Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
- Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttaa arviointiin.
- Opintojaksolla ei ole käytössä poissaolon korvaavaa tehtävää.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Siirry alkuun