Siirry suoraan sisältöön

Elämänkulun tukeminen varhaiskasvatuksessa (10 op)

Toteutuksen tunnus: SX00DL80-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.12.2018 - 15.12.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
18.03.2019 - 26.05.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Toteutukselle SX00DL80-3001 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija osaa jäsentää erilaisia kulttuureita, elämäntapoja ja elämänkulkuja sekä arvioida niiden merkitystä yksilöiden ja yhteisöjen elämässä. Opiskelija ymmärtää elämänkulun tukemisessa käytettävien erilaisten pedagogisten menetelmien merkityksen ja osaa käyttää niitä sosiaalipedagogisessa työssä varhaiskasvatuksen alueella. Hän tuntee lapselle ominaisia tapoja toimia ja osaa suunnitella niihin perustuvaa, lasta tukevaa toimintaa. Hän osaa muodostaa toiminnalle ikävaiheen, elämäntavan ja elämäntilanteen huomioivia tavoitteita.

Opiskelija osaa viestiä sujuvasti ja tehokkaasti englanniksi ammattialansa opiskelu- ja työtehtävissä, ja hän pystyy käyttämään englantia oman ammattitaitonsa kehittämisessä. Opiskelijalla on realistinen käsitys englannin kielen kieli- ja viestintäosaamisestaan, ja hän asennoituu myönteisesti sen kehittämiseen ammattitaitonsa osana. Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot vastaavat eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B2. Opiskelijan suullinen ilmaisu on luontevaa ja sujuvaa ja hän osaa ottaa huomioon tilanteen vaatiman muodollisuusasteen. Kirjallinen ilmaisu on selkeää ja jäsentynyttä ja sanasto monipuolista.

Sisältö

Lapsuuden elämäntavat, kulttuurit ja kulttuuriset ristiriidat. YK:n lasten oikeuksien sopimus. Yhdenvertaisuuden edistäminen, yhdenvertaisuuslaki ja kotouttamislaki. Lapselle ominaiset tavat toimia. Varhaiskasvatuksessa käytettäviä pedagogisia menetelmiä: liikuntakasvatus, kuvataidekasvatus, musiikkikasvatus sekä sanallinen ilmaisu ja kirjallisuus. Menetelmien perusteet ja yhteydet sosiaalipedagogiseen työhön pienten lasten kanssa. Englanninkieliset ammattialan keskeiset käsitteet, termit ja vuorovaikutustilanteet sosionomin työssä. Opintojakso sisältää neljä tuntia ammatillisen kasvun ohjausta.

Työmuodot

aktivoiva luento
work shopit
projektioppiminen
ohjatut harjoitukset
opetuskeskustelut
vertaisoppiminen

Aika ja paikka

Opintojakso toteutuu lukukauden toisen peroodin aikana 18.3. - 26.5.
Alustava aikataulu, joka täydentyy, kun kaikki lähiopetus saadaan sovituksia
Opetus tapahtuu pääosin joko Myllypuron tai Vanhan viertotien (liikunta) kampuksilla.
ti 16.04.2019
klo 10.15 - 11.45
ke 17.04.2019
klo 08.30 - 16.00
to18.04.2019
klo 08.30 - 16.00
ti 23.04.2019
klo12.45 - 16.00
ke 24.04.2019
klo 08.30 - 11.45
ke 24.04.2019
klo12.45 - 16.00
to 25.04.2019
klo 08.30 - 11.45
to 25.04.2019
klo 12.45 - 15.15
pe 26.04.2019
klo 08.30 - 11.45
pe 26.04.2019
klo 11.45 - 14.00
ma 29.04.2019
klo 08.30 - 11.45
ma 29.04.2019
klo 08.30 - 11.45
ma 29.04.2019
klo 12.45 - 16.00
ma 29.04.2019
klo 12.45 - 16.00
to 02.05.2019
klo 10.15 - 11.45
pe 03.05.2019
klo 08.30 - 11.45
ma 06.05.2019
klo 08.30 - 11.45
ti 07.05.2019
klo 08.30 - 11.45
ti 07.05.2019
klo 12.45 -16.00
pe 10.05.2019
klo 08.30 - 11.45
ma 13.05.2019
klo 08.30 - 11.45
ke 22.05.2019
klo 08.30 - 11.45
Englannin opetus:
Ryhmä A
Pe 3.5. klo 12.45 - 16.00
Ke 8.5. klo 8.30 - 11.45
Pe 10.5. klo 12.45 - 16.00
To 16.5. klo 8.30 - 11.45
Ma 20.5. klo 8.30 - 11.45
Ryhmä B
Ma 6.5. klo 12.45 - 16.00
Ke 8.5. klo 12.45 - 16.00
Ma 13.5. klo 12.45 - 16.00
To 16.5. klo 12.45 - 16.00
Ma 20.5. klo 12.45 - 16.00

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

ilmoitetaan myöhemmin

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoisen suoritustapana keväällä 2019 on ns. "etäversio", jossa itsenäisen työskentelyn osuus on suurempi kuin tämän oj:n työsuunnitelmassa.
Se on nimetty "Elämänkulun tukeminen sosiaalipedagogisessa työssä/varhaiskasvatuksessa SX00DL79-3005".
Sen hyväksyttävästi suorittaneet saavat opintosuoritusrekisteriin suoritusmerkinnän "Elämänkulun tukeminen varhaiskasvatuksessa" oj:sta.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

opintojaksoon sisältyy projktitehtävä, joka suoritetaan työelämään linkitettynä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainväliset yhteydet

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 x 27 t = 270 t
lähiopetus
itsnäinen työskentely

Sisällön jaksotus

Opintojakso koostuu
1. Luennoista - perustietous erilaisia kulttuureista, elämäntavoista ja elämänkulusta sekä niiden merkitystä yksilöiden ja yhteisöjen elämässä
2. workshopeista - erilaisia menetelmänäkökulmia ihmisen elämänkulun tukemiseen
3. projektitehtävästä, jossa sovelletaan luentojen ja workshopien sisältöjä
4. englannin opetuksesta
5. itsenäisestä työskentelystä

Lisätietoja opiskelijoille

Opettajat::
Anna-Riitta Mäkitalo / vastuuopettaja,
Satu Hakanen /varhaiskasvatus, projektin ohjaus
Eveliina Korpela / Sanallinen ilmaisu ja kirjallisuus
Anu Pekkarinen / Englanti
Musiikki keskus Resonaarin työntekijät / musiikki
Katriina Rantala-Nenonen, sos.ped. vastuuopettaja,, luennot
Kevin Collet / liikunta
Seija Mäenpää / kuvataide

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan:
- 80 % läsnäolo lähiopetuksessa
- oppimistehtävän hyväksyttävä suoritus (kriteerit ks. alla olevat hyväksytyn suorituksen arviointikriteerit)

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Siirry alkuun